نماینده مجلس: بودجه ناتراز است

رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به ناترازی بودجه ۱۴۰۲ هشدار داد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با عدم تصویب لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ دست دولت را برای پرداخت طلب گندم‌کاران بسته‌اید.

نماینده مجلس: بودجه ناتراز است

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با حضور منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وی گفت: در ۴ ماهه اول سال باید ۷۰۷ همت وصول می‌شد که تا امروز ۴۴۸ همت وصول شده است این عدد در سال گذشته ۲۹۴ همت بوده است، بنابر این ۵۳ درصد افزایش وصول منابع را داشته‌ایم.

منظور گفت: در ۴ ماهه اول سال ۸۵ درصد مالیات‌ها تحقق یافته است در شرایطی که مالیات‌ها در ۳ سال گذشته رشد سالانه ۵۵ درصد داشته و امسال هم در بودجه ۵۵ درصد رشد مالیات پیش‌بینی شده بود میزان وصول مالیات نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: در مورد دارایی‌های سرمایه‌ای باید در ۴ ماهه ۲۴۸ همت تحقق داشتیم و آنچه محقق شده ۱۰۵ همت است درآمد‌های نفتی امسال نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد کرده است.

وی تصریح کرد: فروش نفت انجام شده اما تحقق در آمد‌ها با توجه به شرایط تحریم زمان بر است و با تاخیر است، صادرات بیش از ۱.۴ دهم بشکه نفت و میعانات در در روز صادرات می‌کنیم.

منظور گفت: انتشار اوراق را امسال قرار بود فقط برای اجرای طرح‌های تملک اختصاص دهیم یک ریال اوراق برای امور جاری تا امروز هزینه نکردیم. ۲۰ هزار میلیارد اوراق برای طرح‌های تملک اخیرا فروختیم.

وی با بیان اینکه امسال توانستیم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی جلوگیری کنیم، گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی تحت کنترل قرار دارد که موجب ثبات قیمت‌ها شده است، ثبات بازار ارز در ۳ ماه گذشته به خاطر اجرای همین سیاست‌ها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد امسال از تن خواه گردان خزانه هم استفاده نکردیم چون موجب رشد پایه پولی و تورم می‌شود در پرداخت‌های هزینه‌ای به رشد ۵۴ درصدی دست یافته‌ایم.

وی در مورد اوراق و بدهی‌های دولت قبل اظهارکرد: هر ماه ۲۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود اوراق دولت قبل را انجام می‌دهیم و از محل در آمدهای سال انجام دادیم با استقراض از بانک مرکزی و چاب اوراق این کار انجام نشد با انضباط مالی این کار انجام شد.

منظور گفت: در سفرهای استانی طرح‌های مهمی در حال افتتاح است در این دولت بیش از ۵۰۰ طرح و پروژه افتتاح شده است طرح هایی که عمر ۱۳ تا ۲۰ سال عمر دارند.

وی تاکید کرد: تمام مسیر‌های اربعین آماده‌سازی شده است تخصیص اعتبارات موبوط به آبرسانی با اولویت در حال انجام است.اولویت ما افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های انتخابیه است تا پایان سال آینده ۱۵۰۰ طرح و پروژه را افتتاح می‌کنیم.۲۶ همت به این کار اختصاص یافته، تخصیص طرح‌های تملک که نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تمامی تعهدات دولت را اجرایی کرده و از ایجاد بار مالی برای بانک‌ها اجتناب می‌کنیم، گفت: سعی کردیم تامین مالی دولت را به دوش بانک نیاندازیم.

وی ادامه داد: موضوع مسکن مورد توجه ویژه دولت است، پروژه‌های مسکن روستایی و محرومین با سرعت در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تبصره ۱۴ بن‌بست است، تصریح کرد: هشدار هشدار تبصره ۱۴ ناتراز بسته شده، شما برای گندم ۶۰ همت پیش‌بینی کردید من الان باید ۱۴۰ همت تامین مالی کنم. دوستانی که پشت تریبون اعتراض کردند، اعتراض‌شان به چه چیزی است؟ بودجه‌ای که ناتراز بسته اید، دولت باید عمل کند، لایحه دو فوریتی برای اصلاح بودجه را تصویب نکردید.خواهش می‌کنم این اصلاحیه تصویب شود اگر تصویب نشود پرداخت گندم کاران با مشکل مواجه می‌شود چون منبعی پیش‌بینی نشده است.ناترازی در تامین مالی گندم کاران وجود دارد.

منظور تصریح کرد: نصف منابع مربوط به تبصره ۱۴ صادرات فرآورده‌های نفتی است امسال صادرات فراورده‌های نفتی انجام نشده مصرف بنزنی بالارفته و حتی واردات بنزنی انجام می‌شود کدام صادرات را انجام دهیم که منابع تبصره ۱۴ را تامین می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ۱۴ همت تهاتر بیمه‌ها را انجام دادیم ۱۴ همت دولت به صورت نفقدی پرداخت کرده تعداد داروهای کم یاب از ۱۸۰ مورد در ۳ ماه پیش به کمتر از ۴۰ مورد رسیده است بازار دارو به ثبات رسیده، پرداخت یارانه نقدی، کمیته امداد و بهزیستی به صورت کامل انجام شده است.

منظور تاکید کرد: امسال یک کیلو قیر هم توزیع نمی‌شود چون مابه تفاوت ان پیش‌بینی نشده است ما در این خصوص لایحه دو فوریتی آوردیم تصویب نکردید ما می‌خواهیم قیر به شما تحویل شود تا پروزه هایتان اجرایی شود اما دست ما بسته است، شما به ما امکان دهید تا کسری مربوط به گندم کاران از تبصره یک پرداخته شود اگر کل لایحه دو فوریتی را نمی‌پسندید در چند بند اصلاحیه بدهید تا خواسته‌های به حق نمایندگان را تامین کنیم

وی گفت: دولت در صدد است که رضایت مردم تامین شود مدل جدید کالا برگ مورد استقبال قرار گرفته و کالاهای اساسی را با قیمت سال گذشته برای ۳ دهک پایین تامین کردیم.

 

 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر