وضع بورس بازان توپ می‌شود / ورود سیل عظیم سرمایه به بازار سهام

بعد از ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی بورس به زودی مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت که ۳۰ ماه متوقف بودند، برگزار خواهد شد. کارشناسان معتقدند این موضوع می تواند موجب ایجاد موج جدیدی از عرضه ها در بازار سرمایه شود.

وضع بورس بازان توپ می‌شود / ورود سیل عظیم سرمایه به بازار سهام

طرحی که تحت عنوان سهام عدالت از دولت نهم اجرایی شد قصد داشت تا اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه را در سهام داری و سودآوری شرکت های بورسی شریک کند و به نوعی برای این طبقه از جامعه، امکان سرمایه گذاری بلند مدتی را فراهم کند تا این طیف نیز بتوانند از سود این سرمایه گذاری در آینده بهره مند شوند.

لازم به ذکر است روشی که برای مدیریت سهام عدالت وجود داشت، شامل دو روش مستقیم و غیر مستقیم می شد. در روش مستقیم مدیریت سهام عدالت بدون هیچ گونه واسطه به خود فرد سهام دار منتقل می شد و در روش غیر مستقیم برای آزاد سازی سهام عدالت مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار خواهد شد.

به بیانی دیگر در روش مستقیم مدیریت، حفظ و نگهداری از سهام بر عهده ی خود سهام دار و در روش غیر مستقیم شرکت های سرمایه گذاری هر استان مسئولیت مدیریت سهام عدالت افراد را در اختیار دارند و فقط سود ماهیانه از سهامی که تحت مدیریت آن ها قرار دارد را برای افراد واریز می شود.

بالاخره شاهد بازگشایی نماد شرکت های استانی خواهیم بود؟

گفتنی است با تصویب شورای عالی بورس نماد های شرکت های استانی در اسفند ماه سال 99 متوقف شده اند و قرار بود تا این نماد ها بعد از برگزاری مجامع مربوط به انتخاب هیئت مدیره بازگشایی شوند که با توجه به عدم وصول مدلی برای این کار، تا کنون شاهد توقف این نماد ها بودیم.

بر این اساس تمامی نمادهای شرکت های استانی ، با توجه به عدم برگزاری مجامع مالی در دو سال گذشته و عدم تصویب صورت های مالی در مجمع سهامداران متوقف هستند. از طرفی  باید به این نکته اشاره کرد که افرادی که مدیریت این شرکت ها را برعهده داشتند، قبل از آزادسازی سهام عدالت(قبل از اردیبهشت ماه سال 1399) انتخاب شده بودند و نیاز است که مجمع در خصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید هم بر گزار شود.

اما بالاخره بعد از دو سال،  اخیرا مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، در گفت و گویی با اشاره به به آخرین مصوبات شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت، اظهار کرد: جلسات شورای عالی بورس ماهانه برگزار می‌شود و مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با مدلی که شورای عالی بورس تصویب کرده برگزار خواهد شد. بنابراین بعد از برگزاری مجامع با مصوبه شورای عالی بورس نمادها بازگشایی خواهند شد، چرا که اساسا نماد این شرکت‌ها  با مصوبه شورای عالی بورس متوقف شده بود. همچنین در صورت ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس احتمالا تا پایان تابستان مجمع دو شرکت استانی سهام عدالت به صورت پایلوت برگزار خواهد شد.

موج جدید عرضه ها در بورس از راه می رسد؟

اگرچه با توجه به توقف نماد شرکت های استانی در بورس، که تنها نمادهای متوقف در بورس هستند لزوم بازگشایی آن ها ضروری است اما همواره یکی از دغدغه هایی که برای فعالان بازار سرمایه وجود داشت، ایجاد موج جدیدی از عرضه به واسطه ی بازگشایی این نماد ها هستند.

گفتنی است با توجه به مصاحبه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اشاره وی به برگزاری مجامع شرکت های استانی تا آخر تابستان، به نظر می رسد می توان شاهد بازگشایی این نمادها در پاییز باشیم. این در حالی است که با توجه به مدت زمان طولانی بسته بودن این نمادها، طبیعی است که به محض بازگشایی آن ها بسیاری از دارندگام این سهام، قصد فروش آن را داشته باشند که با توجه به شرایط این روزهای بازار سرمایه به نظر می رسد می تواند موج جدیدی از عرضه ها را در این بازار کم عمق پدید رقم بزند.

 

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    مگه دیگه بورس وجود داره ؟!!!!!!!!
    بورس را نابود کردند رفت.

  • ناشناس

    مزخرف نگو . این تیترت با تیتر قبلی ت ۱۸۰ درجه اختلاف داره . بی شرف بی همه چیز.

  • اصغر

    راه جدیدی برای گول زدن مردم

  • ناشناس

    پس نابودی بورس حتمیه اون سهامی که قبلا دادن درصفر تابلو پس خواهند گرفت تا فاتحه بورس خوانده شود از فردا این خبر سال ۹۹ را تکار وقفل صف خرید را کلید میزنند خدایا اینهمه نبوغ را چرا به این مسولین دادی عظمتت شکر

  • ناشناس

    رسانه تیتر کوتاه با توجه به سبک و رفتار و اداب و حرفه ای عیر قابل توجیه و نیز ضدیت خاص و عمیقش با بازار سرمایه که از تیترهای گذایی و منفی و گاه تکه پرانی های عیر حرفه ای مانند این مورد حاضر، لازم است از لیست رسانه های اخبار بورس خارج شود.

  • ناشناس

    از بورس چی مانده بورسی که از طبقه محروم جامعه برای تامین بودجه دولت استفاده شود بورسدنیست بلکه منبع درآمد دولت از جیب سهامداران فلک زده است

  • مجتبی

    این تیتر و پیام صد در صد تفاوت دارد یعنی دورغ است یا تیتر و یا متن پس بهتره این سایت از روی گوگل حظف کنیم تا پیام نیاد جون با دروغ مردم گنراع میکنه

  • ناشناس

    بازهم خداراشکرکه بازنبودندوالاملت غیوربادوسرباخت مواجهه بودند،حالافقط درپرتفوی شخصی بازنده هستنداگرشرکتهای استانی هم بازبودندحالاآنهاهم بازنده ودرضرربودند،

  • ناشناس

    این که خبر بدی است برای بورس عرضها زیاد میشه گرفتین ما رو یا بیسوادین

  • ناشناس

    همجا بیسوادی از ریییس جمهور تا زیر مجموعه هاش داد می زنه این زیر خاکی ها بیسواد و از کجا می یارین

  • کامران

    عجب تیتر بی ربطی ،،

  • سعید

    بورس و سرمایه های مردم را که نابود کردید، میخ تابوت بورس را هم که زدید فقط مانده آتش زدن تابوت بورس که آن هم با آزاد کردن سهام عدالت انجام میشه، برای یک عرضه اولیه 50 تا 100 هزار تومانی بورس منفی میشه وای به حال آزاد سازی سهام عدالت، واقعا خیلی بی فکرید.

  • فرح

    سلام ریزش بورس دستوریه این دولت هم از جیب مردم داره دزدی می‌کنه تمام دارایی مردم نابود شد آن شاالله بلایی که سر بورس آوردین سرتون بیاد من خودم نصف بیشتر سرمایمو از دست دادم و نتونستم خارج بشم خدایا کمکمون کن

  • ناشناس

    دروغ جهت ورود مشت ی جدید

  • مسعود صدوقیان زاده

    آخه چقدر دروغ میگید، این نامردیه که دوباره میخواهید. پول ای مردم رو بکنید توجیب این دولت بی عرضه سهم شما ازاین کاسه لیسی چقدره خجالت بکشید

  • Ccc

    دیگه کسی گول شما رو نمیخوره و پول به بورس نمی آورد خدا ازتون نگذره کلاهبرداران کلاش حقه باز اگه بورس سر به فلک هم بکشه باز که پولها جمع بشوند این پولها به ...... میره و زندگی ما رو به خاک سیاه نشوندید خدا ازتون نگذره

  • محمد

    بی شرف بی همه چی تیترت با متنت از زمین تا آسمون فرق داره احمق

  • ناشناس

    حالتون بهم نخورد ازین همه دروغگویی و کلک؟

  • فرزاد

    تیتر یه چیز دیگه هست.

  • ابی

    آخه .این چه تیتر خبری هستش.خودتان احمقید

  • کیا صادقی

    با سلام بهترین راهکار در این شرایط ازاد سازی نرخ دلار در برابر ریال است و گویا زمزمه های مثبتی در اینخصوص شنیده میشود ضمنا کاش حقوقی ها و بازار گردان ها هم حتی بصورت دستوری بابت خرید سهام صف خرید تشکیل و حداقل کمی اعتماد به سرمایه گذار میدادند.

    • ناشناس

      یه مملکت بیچاره بشه که چهارتا طماع ضرر نکنن؟

  • ناشناس

    دیگه مردم فهمیدن ک این حکومت نظام دولت کلیه برنامه طرح قوانینی ک اجرا میکنه فقط برا ثروت خودشه هیچگونه خیرخواهی برای مردم نداره حالا باز با این بازی قصد اخاذی دارین،،،خداوکیلی صدرحمت ب قاجار و پهلوی

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر