بالاخره واردات خودرو به سرانجام رسید

رئیس‌جمهوری قانون واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا به وزارتخانه‌های صنعت و کشور ابلاغ کرد.

بالاخره واردات خودرو به سرانجام رسید

تسنیم: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان با ارسال نامه‌ای مشترک به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور اعلام کرد: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون الحاق موادی به قانونی ساماندهی صنعت خودرو» که در جلسه علنی روز یک شنبه مورخ بیست و هشتم خرداد ماه یک هزار و چهارصد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۸۸۴-۱۱/۳۳۵۵۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید.

براساس این مصوبه؛ موارد زیر به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شوند:

ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز است.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند(۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم الرعایه نمی‌باشد.

تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود:

تبصره ۶- ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز است (اعم از نو، کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار ( در خصوص ماشین‌آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است.

واردات خودروهای کارکرده چگونه است؟

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است [ آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است. و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط‌زیست باشند.

نحوه تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض

ارزش ماشین‌آلات راه‌سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز است (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین‌آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد. البته حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو ( وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نو سال ساخت ) اعمال شده است.

حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی ( حقوق گمرکی و سود بازرگانی ) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد.بطور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی بشرح ذیل است:

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد

بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد

بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد

بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد

بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد

بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده

۹درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی ( از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد حقوق ورودی بعنوان عوارض هلال احمر

عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی

عوارض ریالی واردات مینی بوس و راتوبوس و کامیون و تریلر و سواری

عوارض واردات خودروهای سواری بمیزان ۵ درصد ارزش فوب

در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علی الحساب

علاوه بر این هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد.

منظور از سواری شامل سورای معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده ۱ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) است. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط‌زیست دارد. همچنین باید منشاء ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ز ل

    ب این سید محرمان بگید فکری ب کال تعرفه بکند صدای مردم محروم که ب جای نمیرسد،،خدا کنه این چهار سال هر چ زودتر تموم شه ،،بیچاره شدیم

  • عبداله منابیه

    این یعنی چی دیگه امضا نمیخواد این ایین نامه؟ اگر برگه پر شده از امضا لطفا بگین چند سال دیگه واردات خودرو انجام میشه میخوام ببینم عمرم کفاف میکنه یاخیر

  • محمد

    بالاخره یجور باید با مردم حساب میکنن که باز دو برابر قیمت صفر کارخونه بشه.خدا عاقبت اثن مردمپ با این مسئولین بخیر کنه

  • ناشناس

    دلخوش به این مقدار نباشید هم دین شما هم دنیا شما و هم آخرت شما را آباد خواهیم کرد

  • محرم

    دست گدایی دولت در همه جا باز است این دولت به اصطلاح مردمی٫ مردم را حتی لایق دورانداختنی های مردم جهان نیز نمی داند البته مملکتی که شاه او گدا باشد بیش از این انتظار نیست!!!

  • محمد

    این همه شرط وگمرکی وعوارض برای ماشین دست دوم خدا به دادمان برسه نیاریم سنگین‌تر هستیم

  • ناشناس

    نباید میزاشتین واردات آزاد بشه تا حداقل سایپا و ایران خودرو بتونن سود بیشتری ببرن و پراید ۳۵۰ میلیونی را برسونن به یک میلیارد تومن

  • حسین

    باتشکر از رئیس جمهور محترم کشورمان بابت تصویب واردات خودروهای دست دوم به کشور.
    یاعلی مدد

  • هزرا

    به خاطر همینه حضرات به مردم میگن ساده لوح بلاخره ای نیست بازی بده بغلی جمهوری اسلامی است شیاد داده به شارلاتان شارلاتان می ده به کلاش بعد شیاد میگه اینبار اینجوری .....

  • ناشناس

    دلتونو خوش نکنید، خبری نیست، مافیا میخره دوبرابر. خریدش میده به بازار ما هم محبوریم از خودروهای ساخت داخل بخریم و بعد انتخابات هم بای بای خودرو خارجی

  • بینام

    اخه دوباره واردات هم رانت خواریه که
    همه جای ایران شده رانت وکلاه برداری

  • رحمت

    از ایرانی بودنم خجالت میکشم با رفتار این مدیران

  • مجید

    اولا تا تصویب این لایحه تا اجرا مطمعن باشد پنج سالی طول می کشه دوما خودروسازهای داخلی اجازه ورود رقیب به محصولات پر فروش خودشونو نمی‌دن . مطمعن باشید هیچ ماشینی وارد نمیشه که هم قیمت با ساینا کویک و یا پژو و سمند باشه. ثالثا باید وسایل خودرو هم بیاد که اون ها قطعات نو خواهند بود که باید از کشور سازنده باشه . با این قیمت دلار هم مشخصه چی میشه

  • بینام

    شما میدونید ملت توان خرید نیمکیلو گوشت خوردن نداره چه برسه تایر ماشین دست دوم نیارید بهتره عشوکیفش عرب کرده بعدش آبروریزی برای ما امروز باید بالعکس باشه نوبرای ما دست ودوم برای عربا و غیره تأسف تأسف

  • ف ح

    حالا اینا به کنار یعنی میتونیم خودروی فرسودموند بدیم ی صفر به اندازه جیبمون بخریم

  • علی

    غیر چین نمی‌تونن از جای دیگه خودرو وارد کنن!

  • حسین

    خبر مرگت واردات خودرو ازاد کنی این خو گرونتر میفته بخوان بخرن مردم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر