فوری / خبر مهم درباره افزایش اعتبار یارانه نقدی

دولت به‏ صورت تدریجی در حال گسترش طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار یارانه نقدی در دهک ‏های درآمدی کشور و گسترش سبد‏های کالایی است. از طرفی اخباری نیز وجود دارد که حکایت از حذف دهک‏های پردرآمد از یارانه نقدی در راستای عدالت اجتماعی است.

فوری / خبر مهم درباره افزایش اعتبار یارانه نقدی

در حالی که نرخ تورم از ابتدای امسال روند نزولی خود را آغاز کرده، از آن طرف دولت برای افزایش قدرت خرید و تاب‏ آوری جامعه به ‏دنبال جداسازی سفره ‏های آنها از تورم است. نشان به آن نشان که از ۳۱ تیر ماه سال ۱۴۰۱ دولت شرط بهره‏ مندی از افزایش اعتبار کالابرگ را برای دهک‏ های پایین درآمدی که شامل سه دهک اول هزینه ‏ای می‏شود، از ۷۰ به ۵۰ درصد خرید کالاهای اعلامی، کاهش داد و اعلام کرد از این پس افزایش اعتبار بدون سقف و براساس میزان تورم اعمال می‏شود.

حالا بنا به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است در دو ماه آینده یعنی شهریور یا مهر ماه جاری دو دهک دیگر نیز به این طرحی که دولت بنا نهاده، اضافه شوند که در صورت اجرایی شدن آن، ۵ دهک اول هزینه ‏ای که شامل خانوارهای مزدبگیر و کارگری هستند، مشمول افزایش اعتبار در طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد.

علیرضا عسگریان، با اعلام اینکه داده‏ های دهک ‏های ۱۰ گانه مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است و همین امر لزوم به روزرسانی دهک ‏ها را الزامی می‏کند، لذا معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس بُعد خانوارها در حال به روزرسانی این دهک ‏هاست.

طبق گفته عسگریان، در ماه ‏های آتی ۵ دهک درآمدی اول مشمول طرح افزایش اعتبار در طرح کالابرگ الکترونیک می شوند.

این مقام مسئول گفته است که دهک‏ها فعلاً تغییری نکرده و ماه آینده یا ماه بعدتر، داده ‏های جدیدمان را اعمال می‏کنیم که ممکن است بر اساس آن دهک‏ ها تغییر کند چون داده ‏ها مربوط به سال ۱۴۰۱ است اما الان داده ‏های جدیدی داریم که در حال حاضر تا ماه بعد دیگر تغییری نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از این طرح همچنان اختیاری است، گفته که تاکنون حدود یک میلیون خانوار که (حدود ۳.۲ میلیون نفر از مجموع ۲۹ میلیون نفر می‏شود) از این طرح استفاده کرده ‏اند و تعداد تراکنش‏ ها به حدود ۲ میلیون رسیده است.

عسگریان توضیح داده که از این پس قیمت ۱۱ قلم کالا به ‏صورت دائم و افزایش قیمت آنها بر اساس تورم پوشش داده می‏شود. وی درباره تلاش دولت سیزدهم برای کاهش اثرگذاری نرخ تورم ناشی از حذف ترجیحی گفته است که مبلغ یارانه برای سه دهک اول درآمدی ۹ برابر و تبدیل به ۴۰۰ هزار تومان شد که اعتبار مورد نیاز آن ۲۷ هزار میلیارد تومان در ماه است و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‏شود. مردم از این مبلغ در جاهای مختلف استفاده کردند اما این مبلغ برای جلوگیری از تورم در سبد تغذیه‏ ای مردم لحاظ شده بود؛ حالا زیرساخت آن مهیا شده است و ابتدا طرح به‏ صورت پایلوت اجرا شد. در این بخش اعلام کردیم قیمت ‏ها در سال ۱۴۰۱ متوقف باقی بماند اما به شرط اینکه اعتباری علاوه بر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به رقم یارانه شارژ و ۴۸۰ هزار تومان شارژ شود اما باز هم تغییراتی اعمال گردید و اتفاق مهم اینکه سقف برداشته شد. قبلاً تا سقف ۸۰ هزار تومان در صورت خرید به یارانه اضافه می‏شد که حالا این سقف ۸۰ هزار تومان برداشته و ممکن است بیشتر از این هم به یارانه اضافه شود.

قرار بود دولت نسبتی از تورم را به وسیله این سبد پوشش دهد لذا ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان یارانه اضافه می‏شد اما اگر تورم بیشتر شد چه می‏شود؟ دراین مرحله تورم هر چقدر شود توسط دولت پوشش داده شده و ما به التفاوت آن روی اقلام سبد پرداخت می‏شود. مثلاً در این سبد برای هر فرد ماهانه یک بسته ۱۲۰۰ گرمی حبوبات در نظر گرفته شده است که مبلغ هر کیلو حبوبات در ۱۴۰۱، ۲۰ هزار تومان بوده که قیمت ۱۲۰۰ گرمش، ۲۴ هزار تومان می‏شده اما الان قیمت روزش ۵۸ هزار تومان است که مابه ‏التفاوت ۲۴ تا ۵۸ هزار تومان، ۳۴ هزار تومان می‏شود که این رقم تورمی‏اش توسط دولت با این طرح پرداخت می‏شود. حال اگر به هر کدام از این ۱۱ قلم تورم بخورد، مابه ‏التفاوتش نسبت به قیمت پارسال جبران می‏شود و بدین دلیل است که می‏گوییم سقف آن برداشته شده است.

به گفته عسگریان، قیمت مبنای سبد مشمول ۱۱ قلم کالا، ۶۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان است و این رقم از این به بعد ثابت می‏ماند در حالی که قیمت روز همین سبد الان حدود ۹۰۰ هزار تومان است که مابه ‏التفاوت ۱۷۵ هزار تومانی آن پرداخت می‏شود اما اگر تورم بیشتر شود، ممکن است ۱۷۵ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر هم شود که باز هم پوشش داده می‏شود. به عبارت دیگر سبد روی قیمتی خاص متوقف شد و دیگر مشمولان، افزایش ناشی از قیمت‏های این سبد را نخواهند پرداخت. به گفته معاون وزیر رفاه، بار مالی این طرح برای دولت ماهانه ۱۰ همت است. این در حالی است که قبل از اعلام عمومی طرح، منابع آن تأمین و بعد به مردم اعلام می‏شود. یعنی مردم مطمئن باشند قیمت‏های این سبد به قیمت سال ۱۴۰۱ حفظ می‏شود و هر چقدر تورم افزایش یابد، منابع پوشش مابه ‏التفاوت قیمت سبد، تأمین می‏شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • بازنشسته فرهنگی

    مغلطه گویی تاکی

  • ناشناس

    جالب در کنار خبر افزایش احتمالی قیمت بنزین خبر اضافه شدن چن بسته پفک نمکی یارانه بگیران.........

  • ناشناس

    رییس جمهور عزیز خوب صدقه میدهند و مسیر بهشت رو برای خودشون واهل بیت هموار میکنند

  • عبدالعلی گل بابا نژاد

    سلام آخه چرا آمار غلط یا دستوری میده کجا تورم انتحاری گرانی نزولی الهی که کور بشود کربشود لال بشود هرکه در خصوص شاخص قیمت دروغ میگه خجالت داره آقای وزیر اقتصاد ۳۰۰تومان ۲ونیم کیلو مرغ میشه ولی همون ۱۳۰تومان ۱۵کیلو مرغ میشدپول ۳بسته پفک اسمش بجای صدقه گذاشته یا دانه واقعا حیرت زده میشه آدم از فریب و مکر و حیله مدیران ولی واقعیت نمیشه اعدام و زندانی کرد در تاریخ نام این دولت بعنوان نگهبان جهنم ثبت ودرج میشه بشرفم به خون برادر شهید من قسم اینها را که نوشتم اصل واقعیت نمیشه انکار کرد من جانباز قطع نخاع آزاده برادر شهید هستم جوان من ۳۱سال من چز خجالت کاری ساخته نیست دستم همین یک پسر دارم دکتر میگه بابا از ماه بعد بیکار میشم طرح یکسال تمام ولی رسمی نشدم میخواد بره آمریکا پیش برادر زاده من جمله ای از بدی و زشتی کار مدیران دیگر به نظرم نمی آید فقط خدا عذاب کند الهی مقصر اصلی بدبختی این ملت ایران

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر