سفر تجاری اردوغان برای اقتصاد در حال فروپاشی ترکیه

رئیس جمهور ترکیه برای ترمیم وضعیت اقتصادی کشور خود سفر سه روزه‌ای را با همراهی شمار قابل توجهی از تجار به مقصد عربستان، قطر و امارات شروع کرد.

سفر تجاری اردوغان برای اقتصاد در حال فروپاشی ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در حالی عازم کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس می‌شود که در تلاش است فرصتی برای اقتصاد در حال فروپاشی این کشور فراهم کند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «العربیه» «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در یک تور سه مرحله‌ای به کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به عربستان سعودی سفر می‌کند تا به دنبال فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری برای اقتصاد ترکیه باشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه با همراهی ۲۰۰ تاجر وارد «جده» خواهد شد. وی قرار است با «ملک سلمان» و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کند. در طول سفر سه روزه اردوغان به منطقه، نشست‌های تجاری در عربستان، قطر و امارات متحده عربی ترتیب داده شده است.

این دیدار در حالی است که ترکیه با افزایش مالیات بر فروش سوخت سعی در بهبود اوضاع اقتصادی دارد. نرخ تورم رسمی در ترکیه ماه گذشته به ۳۸ درصد رسید که نسبت به بالاترین رقم ۸۵ درصدی در ماه اکتبر کاهش یافته است. با این حال، اقتصاد دانان مستقل معتقدند نرخ واقعی تورم در ماه ژوئن حدود ۱۰۸ درصد بوده است.

اردوغان امیدوار است کشورهای نفت خیز عرب خلیج‌فارس به رفع شکاف اقتصادی ترکیه کمک کنند. ترکیه به تازگی روابط خود را با عربستان سعودی و امارات پس از یک شکاف ۱۰ ساله ترمیم کرده است. اردوغان سال گذشته با محمد بن سلمان و «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی دیدار کرد.

اردوغان قرار است روز سه‌شنبه در شهر «دوحه» با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و روز چهارشنبه با رئیس امارات در «ابوظبی» دیدار کند.

«جودت یلماز» معاون رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص گفته است که ترکیه در این سفر از امتیازات مهمی برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهد شد.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    تجمع مردمی در آنتالیای ترکیه در اعتراض به افزایش بی رویه اجاره خانه
    مردم آنتالیای ترکیه در اعتراض به افزایش بی رویه اجاره بهای خانه دست به تجمع زدند.
    اعضای جامعه مستاجران در آنتالیای ترکیه امروز تجمعی اعتراض آمیز نسبت به افزایش بی رویه اجاره خانه برگزار کردند.

    آنها خواستار جلوگیری از افزایش سرسام آور اجاره خانه ها شدند. این افزایش به دلیل زلزله مهیب استانهای جنوبی ترکیه و نیز جنگ اوکراین و در نتیجه سرازیر شدن آوارگان، ایجاد شده است.

    نرخ اجاره بها در برخی مناطق آنتالیا به 50 هزار لیره رسیده که برای مردم این منطقه غیرقابل پرداخت است.

    کشور ترکیه ,

    معترضان خواستار عمل دولت به ماده 35 قانون اساسی شده اند که به واسطه آن، داشتن سرپناه حق همه شهروندان است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

    آنها همچنین خواستار ایجاد محدودیت در فروش خانه به خارجی ها شدند که یکی از عوامل افزایش قیمت خانه و اجاره خانه در ترکیه است.

    دولت ترکیه طی سالهای گذشته با وعده اقامت در این کشور برای اتباع خارجی به شرط خرید خانه یا سرمایه گذاری به ارزش 250 هزار دلار و بعدها 400 هزار دلار اقدام به جذب سرمایه اتباع خارجی کرد. این موضوع باعث خرید سالانه چندین هزار خانه از سوی اتباع کشورهای روسیه، ایران، عراق و دیگر کشورها در ازای دریافت اقامت شد که افزایش وحشتناک قیمت خانه و اجاره خانه را برای شهروندان ترکیه به همراه داشت.

    زلزله 7.5 ریشتری در 10 استان جنوبی ترکیه و آوارگی بیش از 14 میلیون نفر که منجر به مهاجرت بخش زیادی از آنها به شهرهای اطراف شد نیز در افزایش قیمت خانه تاثیر گذار بود.


سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر