ایران، عضو اصلی پیمان شانگ‌های

با عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای فصل جدیدی از تحولات جهانی و تضعیف قدرت غرب به نفع شرق آغاز خواهد شد.

ایران، عضو اصلی پیمان شانگ‌های

به گزارش تیترکوتاه؛ در پایان بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در روز جمعه ۲۶ شهریور سال ۱۴۰۰ با حضور آیت الله رئیسی؛ رئیس‌جهور کشورمان برگزار شد، سران ۸ عضو اصلی این سازمان با تغییر عضویت ایران از عضو ناظر به عضو کامل این سازمان موافقت کردند.

با اعلام این خبر روند فنی تبدیل شدن ایران به یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شد و از این پس ایران می‌تواند به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه با کشور‌های عضو، همکاری و تعامل داشته باشد.

حال پس از گذشت کمتر از دو سال از انتشار این خبر، ایران قرار است امروز چهارم ژانویه (سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲) به عنوان عضو اصلی در کنار ۸ عضو دیگر این سازمان قرار بگیرد و سید ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای اصلی در نشست مجازی سران کشورها به میزبانی هند سخنرانی کند. پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای حاوی پیام‌های مهمی از تغییر موازنه ژئوپولیتیکی جهان و ارتقای دیپلماسی کشور است.

تقویت دیپلماسی ایران از طریق تعاملات چندجانبه

این سازمان برای ایران مزایای اقتصادی و سیاسی بیشماری دارد. یکی از اقدامات مهمی که پیش از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام شد، از سرگیری مجدد روابط میان ایران و عربستان بود. این مسئله مهمترین گره ارتباط ایران با برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز بود که با برطرف شدن آن می‌توان افق دید روشنی در افزایش مراودات ایران و این کشور‌ها در نظر گرفت.

صادرات ۶ میلیارد دلاری ایران با شانگهای در دو ماهه ۱۴۰۲

گرچه عضویت ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای در جلسه امروز تثبیت می‌شود، اما گسترش روابط ایران با این کشور‌ها از سال ۱۴۰۰، اثر خوبی بر افزایش مبادلات تجاری کشورمان با کشور‌های عضو این سازمان گذاشته است.

به گفته مدیرکل دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در دوماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

توسعه کریدور شمال جنوب در دستور کار اجلاس امروز

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، بر اساس توافقات صورت گرفته با روسیه و هند برای توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب به عنوان رقیب کانال سوئز، اهمیت زیادی برای تجارت آسیا دارد و امروز هند به عنوان میزبان این اجلاس برای توافقنامه‌های اتصال فراگیر موسوم به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب با محوریت بندر چابهار به دنبال تایید دیگر کشور‌های عضو خواهد بود.

با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران در قلب کریدور شمال به جنوب قرار دارد، تقویت کریدور شمال به جنوب بیش‌ترین منفعت را برای کشورمان دارد.

توافقات چندجانبه راهگشای روابط بین اعضا

اغلب کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های کشور‌هایی با اقتصاد در حال توسعه هستند. یک ویژگی کشور‌های در حال توسعه که همواره مانع گسترش روابط تجاری میان آن‌ها می‌شود، عدم تناسب شرایط اقتصادی این کشور‌ها است. به این معنی که تفاوت کشور‌هایی که در بالای فهرست کشور‌های در حال توسعه قرار دارند با کشور‌های پایین‌تر از نظر رشد اقتصادی، تورم، تولید ناخالص داخلی و دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است. این مسئله باعث ناترازی تجاری میان این کشور‌ها در تعاملات تجاری می‌شود. در واقع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در استفاده از ارز‌های ملی و پیمان‌های پولی همین مسئله است و با توجه به اینکه در سطح جهان تعداد کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته گروه بزرگتری را تشکیل می‌دهد، در نظر گرفتن تدابیری برای افزایش تعاملات میان این کشورها بسیار مهم است. 

دلارزدایی و استفاده از ارز‌های ملی

در واقع، استفاده از ظرفیت پیمان‌های پولی، مبادله با ارز‌های ملی و دلارزدایی از روابط تجاری یکی از اهدافی است که در روابط میان کشور‌های عضو این سازمان دنبال می‌شود. روسیه و چین مدت هاست برنامه‌های متنوعی برای حذف دلار از مبادلات و استفاده از ارز‌های محلی در نظر گرفته‌اند و در این امر بسیار موفق بوده‌اند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر