قیمت طلا در روزهای آینده افزایشی می‌شود

در حالی که فعالان بازار برای حصول به سرنخ‌هایی در مورد مسیر آتی سیاست پولی در انتظار انتشار داده‌ها هستند، بهای طلا امروز با افزایش روبرو شد.

قیمت طلا در روزهای آینده افزایشی می‌شود

به گزارش تیترکوتاه؛ قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش یافت؛ قرارداد طلای ماه اوت در کامکس نیویورک به 1933.80 دلار در هر اونس رسید که 4.20 دلار یا 0.2 درصد در روز افزایش یافت. گفتنی است که این اولین باری بود که شاخص طلای آمریکا از زمان ثبت کف قیمت 1919.85 دلاری روز پنج‌شنبه، اقدام به ایجاد دره‌ی قیمت سه ماهه نکرد.

و اما قیمت نقدی طلا که بازتاب معاملات فیزیکی شمش است و برخی معامله‌گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، تا ساعت 16:12 به وقت شرقی (20:12 به وقت گرینویچ) با 1.36 دلار یا 0.07 درصد افزایش، به 1922.83 دلار رسید.

از سوی دیگر، در آستانه‌ی انتشار آمارهای تورمی کلیدی که می‌تواند تعیین‌کننده‌ی نحوه‌ی تصمیم‌گیری بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در هفته‌های آینده باشد، ارزش دلار کاهش یافت.

والریا بدناریک، تحلیلگر اف‌ایکس استریت در مطلبی تفسیری به افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ در مسیر تداوم مبارزه با تورم اشاره کرد و نوشت: «گرچه تصور می‌شد اکثر بانک‌ها در صدد توقف و آماده‌شدن برای حرکت در جهت مخالف باشند، اما سرمایه‌گذاران موضع محتاطانه‌تری اتخاذ کردند».

تورم اینجا، آنجا، همه جا

با نگاهی به آمار و داده‌ها می‌توان مشاهده کرد که شاخص قیمت PCE و همچنین نرخ اصلی تورم در 12 ماه منتهی به آوریل، همچنان بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو بوده است.

این آمار و ارقام تورمی اگرچه پیرو توقف چرخه‌ی انقباض بانک مرکزی در نشست ژوئن، به روشنی به افزایش بیشتر در آینده اشاره دارند، مسیر انتظارات سرمایه‌گذاران را در مورد تصمیم بعدی فدرال رزرو در ماه ژوئیه هموار می‌کنند.

علاوه بر گزارش اعتماد مصرف‌کننده، منطقه یورو قرار است روز جمعه آمار اولیه تورم ماه ژوئن را نیز منتشر کند.

گرچه انتظار می‌رود نرخ اصلی تورم تعدیل شود، اما تورم زمینه‌ای که تأکیدی بر چالش پیش روی بانک مرکزی اروپاست، از قرار معلوم بالاتر خواهد بود.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پس از نشست اخیر سیاست‌گذاری بانک، با لحن تندروانه‌تر از حد انتظار خود تکرار کرد که برای حصول به هدف 2 درصدی تورم بانک مرکزی اروپا، نه‌تنها نرخ‌ها باید دوباره افزایش یابند، بلکه تا هر زمان که لازم باشد، نرخ‌ها در سطح فعلی باقی می‌مانند.» 

معامله‌گران هم‌اکنون علاوه بر افزایش ماه جولای توسط بانک مرکزی اروپا، انتظار حرکت دیگری مبنی بر رساندن نرخ بهره به 4 درصد در ماه اکتبر را نیز دارند.

افزون بر آن، نشست سالانه‌ی بانک مرکزی اروپا متشکل از لاگارد، به همراه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و دیگر رؤسای بانک‌های مرکزی جهانی، در سینترای پرتغال، در روز چهارشنبه، در مرکز توجه معامله‌گران خواهد بود. 

با وجود افزایش تورم، طلا در مقایسه با سال گذشته، 5 درصد افزایش یافت

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA، روز جمعه در یادداشتی از تشدید فروش سهام در بازار خبر داد که باعث شد طلا پس از سقوط به سطح 1920 دلار، جریان‌های امن را جذب کند؛ وی همچین خاطرنشان کرد: «از آنجا که سرمایه‌گذاران نگران چشم‌انداز رشد جهانی هستند، بهای دلار نیز به دلیل تقاضای قوی برای اوراق خزانه افزایش یافته است.»

به علاوه، از شروع ماه ژوئن تاکنون، این فلز درخشان، پس از افت 1.8 درصدی در ماه می، 2.6 درصد کاهش داشته است. با وجود این، هنوز هم بیش از 5 درصد در سال افزایش را به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که قیمت طلا با نزدیک‌شدن به سطح نیمه‌ی سال محدود می‌شود. 

اما در حوزه‌ی رویکرد بانک‌های مرکزی، با توجه به اینکه این بانک‌ها از فدرال رزرو گرفته تا بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا به افزایش نرخ بهره چشم دوخته‌اند، این امر می‌تواند جهش‌های تازه‌ای را برای بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا رقم بزند که به نوبه‌ی خود بر نوسانات بهای طلا نیز تاثیر می‌گذارد.

و بالاخره با انتشار داده‌های شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی ماه می در روز جمعه که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو است، سرمایه‌گذاران در انتظارات خود پیرامون مسیر احتمالی آتی نرخ‌های بهره تجدیدنظر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر