دوباره پای هندی ها به چابهار باز شد

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند.

دوباره پای هندی ها به چابهار باز شد

به گزارش تیتر کوتاه؛ فعالیت هند در چابهار که طی سال‌های گذشته متوقف شده بود، طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و با حل‌ و فصل اختلافات میان این کشور و ایران دوباره شروع می شود، به طوریکه وعده قراردادی بلندمدت و بین‌المللی در بندر جنوبی چابهار داده شده است.

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ یکی از این همکاری‌ها، استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال - جنوب می‌تواند هند و روسیه را از طریق ایران به هم متصل کند و در این میان بندر چابهار می‌تواند به‌عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل‌ونقل چند وجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.

هند از طریق انعقاد قرارداد یکی از شرکت‌های خصوصی خود و با تعهد سرمایه‌گذاری به‌میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به‌دلیل مشکلات ثانویه ایجادشده از جمله تحریم‌ها، جهت خرید و تأمین تجهیزات مذکور، این قرارداد به‌طور کامل اجرایی نشد؛ اما سال گذشته اعلام شد که تامین تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر