جزئیات توافق ایران و آمریکا به روایت نشریه آمریکایی

تریتا پارسی، به مذاکرات پشت پرده ایران و ایالات متحده پرداخت و گفت توافق پیش رو دقیقاً همان چیزی است که شرایط فعلی میان دو کشور بدان نیاز دارد.

جزئیات توافق ایران و آمریکا به روایت نشریه آمریکایی

به گزارش تیترکوتاه؛ نشریه فارن پالسی در یادداشتی به قلم تریتا پارسی، به مذاکرات پشت پرده ایران و ایالات متحده پرداخت. پارسی در این یادداشت تاکید کرده که یک توافق غیررسمی جایگزین ضعیفی برای توافق رسمی (برجام) است که سال 2015 میان دو کشور منعقد شد ولی دقیقاً همان چیزی است که شرایط فعلی میان دو کشور بدان نیاز دارد.

نویسنده یادداشت فارن پالسی تصریح کرد که شایعات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه پس از 10 ماه عدم فعالیت دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران، حالا این دو کشور در آستانه رسیدن به یک توافق غیررسمی هستند که از تشدید بیشتر تنش جلوگیری خواهد کرد. هرچند آنچه اکنون روی میز مذاکرات دو کشور است، ربطی به تمدید برجام که در حالت کما قرار گرفته ندارد، بلکه حاصل فهم دو کشور از وضعیتی است که نمی‌خواهند اندک منافذ رابطه دیپلماتیک را قطع کنند و با این وجود، باز یک پیروزی برای هر دو کشور است زیرا بدون این توافق غیررسمی، دو طرف به زعم نویسنده فارن پالسی، به سمت یک رویارویی فاجعه‌بار حرکت می‌کنند.

تریتا پارسی درباره جزئیات این مذاکرات پنهانی اعلام کرد که این توافق غیررسمی متضمن تعهد ایران به خودداری از غنی‌سازی بیش از 60 درصد، توقف یا کند کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده، توقف حملات نیروهای وابسته به ایران در عراق و سوریه به نیروها و پیمانکاران آمریکایی، خودداری از ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه و گسترش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در طرف مقابل، ایالات متحده از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خودداری می‌کند، توقیف نفتکش‌های نفتی ایران را متوقف می‌کند و از فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا شورای امنیت سازمان ملل برای اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه تهران خودداری خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    توافق ناقص اصلا خوب نیست

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر