ریزش دسته جمعی بازارها / علت چیست؟

قیمت دلار امروز حدود ۷۰۰ تومان کاهش داشت و همین کاهش سبب شد که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش دسته جمعی داشته باشد و کل بازار قرمز شود.

ریزش دسته جمعی بازارها / علت چیست؟

قیمت سکه امامی امروز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۸ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی هم با همین میزان کاهش قیمت به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد و قیمت ربع سکه هم به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد. در این میان قیمت طلا هم دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود.

کاهش قیمت‌ها تحت تاثیر کاهش ۱.۵ درصدی قیمت دلار بود که سبب شد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم کمی عقب‌نشینی کند. البته عبداله مشکانی، کارشناس اقتصادی می‌گوید کاهش قیمت سکه به دلیل حباب بالای آن است و این کاهش‌ها به معنای تخلیه تدریجی حباب سکه است.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند که حباب سکه کامل تخلیه نمی‌شود و این قطعات بخشی از حباب خود را از دست می‌دهد.

کدام نوع سکه بیشترین میزان حباب را دارد؟

پیش از این هم بارها تاکید شده که بیشترین حباب در بازار سکه مربوط به ربع سکه است. قیمت ربع سکه در حالی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که حباب آن حدود ۵ میلیون تومان است. اما حباب سکه ۲۸ میلیونی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. برای همین است که کارشناسان اقتصادی توصیه می‌کنند که مردم برای سرمایه‌گذاری کمتر سمت ربع سکه بروند و بیشتر سکه تمام بخرند.

عبداله مشکانی هم می‌گوید حباب سکه به شدت بالاست و بیشترین حباب مربوط به ربع سکه است. به طوری که به گفته این کارشناس در ماه‌های گذشته ربع سکه با دلار ۱۵۰ هزار تومانی و سکه امامی با دلار ۹۰ هزار تومانی نیز معامله شد. بنابراین علت اصلی ریزش بیشتر قیمت سکه حبابی است که تخلیه می‌شود. بخشی با قیمت دلار پایین می‌آید و بخشی نیز تخلیه حباب است.»

وی درباره روند قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت گفت: «با اخبار و رویدادهای سیاسی که مستمرا به بازار تزریق می‌شود، اگر این روند خبری ادامه‌دار باشد دلار تا ۴۵ هزار تومان نیز پایین می‌آید و متعاقب آن قیمت طلا و سکه نیز کاهش می‌یابد.» کارشناسان اقتصادی معتقدند که دلار فعلا وارد فاز انتظار شده و چشم به اخبار سیاسی دارد. اگر خبر برجامی مثبتی به بازار برسد، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد و ممکن است قیمت دلار حتی تا پایان سال در محدوده کنونی بماند که در این صورت قیمت طلا و سکه هم تغییر چندانی نخواهد داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر