اختصاصی تیترکوتاه؛

فرزین: بازار غیررسمی بی‌ثبات و پرنوسان است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار غیررسمی عموما کم‌عمق است اما زمانی که ترس از آینده ایجاد شود با شکل‌گیری فرار سرمایه عمق این بازار هم بیشتر می‌شود و فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی نرخ تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

فرزین:  بازار غیررسمی بی‌ثبات و پرنوسان است

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با محوریت "تثبیت اقتصادی؛ حکمرانی و سیاست‌گذاری" در بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی سخنرانان کلیدی روز نخست همایش سیاست‌های پولی و بانکی هستند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه تئوری ما برای مهار تورم تثبیت اقتصادی است گفت: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می‌شود و نمیتوان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

وی گفت: معتقدم که سیاست‌های پولی باید در یک فضای شفاف اعلام شود و از همان روز اول موضوع تثبیت اقتصادی را که در اقتصاد جایگاه خودش را دارد تاکید کردم و منظور از تثبیت به ثبات رسیدن شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه در جهت کنترل تورم است که تاکید مقام معظم رهبری هم هست.

فرزین گفت: نرخ بازار غیررسمی سیگنال می‌دهد و باعث بی‌ثباتی در سایر بازارها می‌شود و تقاضای ارز در بازار غیررسمی عموما تقاضای قاچاق، فرار سرمایه و تقاضای احتیاطی‌ست و عرضه کنندگان این بازار یا صادرکنندگان کالاهای قاچاق هستند و یا صادرکنندگانی که به تعهدات ارزی خود عمل نمی‌کنند و تثبیت با دخالت انجام می‌شود، برای به ثبات رساندن اقتصاد لازم است ما به عنوان دولت دخالت موثر کنیم.برای ثبات بخشی به اقتصاد هم دولت و هم بانک مرکزی مشخصا برنامه مدون دارد.

بازار غیررسمی بی‌ثبات و پرنوسان است

رئیس بانک‌مرکزی افزود: بازار غیررسمی عموما کم‌عمق است اما زمانی که ترس از آینده ایجاد شود با شکل‌گیری فرار سرمایه عمق این بازار هم بیشتر می‌شود و متاسفانه فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی نرخ تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد وضریب تغیرات نرخ ارز در بازار غیر رسمی در سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد یا در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸ درصد بوده، که عمدتا ناشی از انتظارات و اخبار سیاسی‌ست بنابراین بازار بسیار بی‌ثباتی است و هیچ مسائل بنیادی‌ای پشت آن نیست.

فرزین در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: لازمه‌ی ثبات اقتصادی تثبیت نرخ ارز است و لازمه آن هم ایجاد اعتماد است و کشورهای شیلی و آرژانتین مصداق‌های خوبی برای سیاست تثبیت هستند که بر هلاف شیلی آرژانتین نتوانست بی‌اعتمادی را حل کنید بنابراین در اجرای سیاست تثبیت موفق نشد و پیش‌بینی پذیر کردن نرخ ارز، کنترل نقدینگی و تقویت نظام تنظیم‌گری در بازارهای پولی و مالی و ارزی محورهای اصلی سیاست تثبیت اقتصادی است.

وی افزود: این تصور که در سایر کشورها نظام شناور ارزی برقرار است یک تصور کاملا اشتباه است و بسیاری از کشورها در بازار با ارقام بیش‌از ۱۰۰ میلیارد دلاری برای تثبیت نرخ ارز خود مداخله می‌کنند و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اقدامات برای گشایش ارزی و آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور جواب داده و به زودی نتایج آن را خواهیم دید.

ادامه دارد...

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر