منتظر دلار ۳۴ هزار تومانی باشیم؟

کمر بازار ارز شکست/ قیمت دلار به پایین‌ترین سطح در سه ماهه اخیر رسید/ شایعه شده دلار معکوس تیر ۳۸ داد و ستد شده/ سه جریان در بازار درباره دلار چه می‌گویند؟

منتظر دلار 34 هزار تومانی باشیم؟

کف دلار، سکه و آبشده در بازار شکست. در بازار یکشنبه قیمت دلار و تتر بیش از دو هزار تومان، قیمت سکه 600 هزار تومان و هر مثقال طلای آبشده 300 هزار تومان ریزش داشتند.

دلار از همان ابتدای روز یکشنبه ضعیف ظاهر شد، قیمت‌ها رو به نزول بود. قیمت دلار هرات با 49 هزار و 200 تومان استارت زد و با یک شیرجه نزولی وارد کانال ۴۸ شد. در ادامه دلار حمایت 48 هزار و 800 تومن را از دست داد. با ورود دلار به کانال 48 هزار و نوسان در مرز حمایت مهم این کانال، یعنی همان نقطه حساسی که معامله‌گران گفته بودند، خبر دیدار فعالان صنعت هسته‌ای با رهبری به بازار رسید و بخش برجسته از این دیدار، تاکید بر تعامل با آژانس در چارچوپ پادمان بود. معامله‌گران پس از این سخنان به انجام توافق خوش‌بین شدند و از این زمان شدت ریزش در بازار زیاد شد و در نهایت هم قیمت دلار هرات به کف 47 هزار و 200 تومان رسید. با این نرخ، دلار به پایین‌ترین قیمت در سه ماه گذشته رسید.

با ریزش نرخ بازارها در معاملات یکشنبه، یکسری از معامله‌گران تصور می‌کردند نرخ‌ها با برخورد به حمایت‌های پایینی برمی‌گردد که کاملا رکب خوردند و قیمت تمام حمایت‌ها را از دست داد. از نظر قدیمی‌های بازار، از دست دادن کف‌ها خیلی مهم بود و می‌گفتند از قبل هشدار داده بودیم که قیمت در نقطه حساسی است،‌ یعنی اگر بریزد فشار فروش بالا می‌رود و این اتفاق هم افتاد.

یکسری خبر فیک از ظهر به بعد به بازار آمد که معامله‌گران نسبت به آن‌ها واکنش نشان دادند. یکسری رسانه‎‌ها از ظهر یکشنبه داشتند خبر می‌دادند که قیمت دلار در بازار به 46 هزار تومان رسیده است. معامله‌گران می‌گویند در معاملات یکشنبه قیمت 2 هزار تومان ریخته و همچنان روند نزولی است ولی قیمت به 46 هزار نرسیده و اگر رسانه‌ها اجازه بدهند چارت راه خودش را برود، شاید نتیجه واقعی‌تر رقم بخورد. البته در پشت خط به این کانال سرک کشید. یک شایعه هم در بازار دست به دست می‌شود که دلار معکوس آخر تیر 38 هزار تومان معامله شده که فاصله 9000 تومانی با نرخ یکشنبه دارد.

اما این ریزش بازار ارز سه نکته مهم داشت: یک اینکه دلار کف مهم 48 هزار و 800 تومان را از دست داد. دو اینکه قیمت دلار زیر میانگین متحرک  رفت و نکته سوم این بود که دلار خط روندی را که از شهریور 1401 شروع کرده بود شکست و زیر این خط روند رفت. معامله‌گران با چیدن این سه تا نکته کنار هم جواب این سوال را می‌دادند که چرا قیمت دلار پولبک نداد؟ آن‌ها می‌گویند با این سه تا اتفاق در چارت، شاهد این بودیم که حتی اشباع فروش نتوانست قیمت را برگرداند.

تکنیکال‌کاران معتقدند با از دست رفتن این کف‌ها فعلا در دامنه 40 هزار کف مطلقی وجود ندارد. از نظر کاهشی‌های بازار، قیمت دلار می‌تواند حمایت مهم 44 هزار تومان‌ را هم از دست بدهد و در صورت از دست رفتن این سطح مهم، فشار فروش دوباره در بازار زیاد می‌شود و نرخ می‌تواند حتی وارد دامنه 30 هزار تومان شود. آن‌ها می‌گفتند کف بتنی دلار 34 هزار تومن است. این دسته با اشاره به این موضوع که محرم و سفر هم نزدیک است تصور می‌کنند نرخ جان افزایش اصلا نخواهد داشت.

از نظر وسط‌بازان این دسته تصورشان از ریزش خیلی افراطی است و قیمت می‌تواند بین 44 تا 47 هزار نوسان داشته باشد. آن‌ها می‌گویند درست است که سیگنال توافق به بازار مخابره شده اما نرخ دلار باید با واقعیت‌های اقتصادی داخل هم بخواند. از نظر وسط‌بازان قیمت دلار در نیمه دوم سال می‌تواند تغییر روند دهد. اما افزایشی‌های بازار که در روز یکشنبه هیچ دستاویزی نداشتند منتظر تکذیب خبرها هستند و می‌گویند دلار از همین سطوح برمی‌گردد. فقط در یک صورت روند به صعود برمی‌گردد و آن هم این است که نرخ دوباره به بالای کف قیمتی که یکشنبه شکسته برگردد و تثبیت بدهد.

در مجموع در معاملات یکشنبه دلار 4 درصد، طلای آبشده 3 درصد و سکه 2 درصد ریزش داشت که عدد قابل توجهی است.

بازار یکشنبه یک نکته جالب داشت؛ با اینکه قیمت دلار 4 درصد در معاملات یکشنبه ریخته و به 47 هزار رسیده است، اما قیمت یک و دو دلاری بسته سریال در بازار 70 هزار تومان بود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر