برنامه دولت برای افزایش یارانه

برنامه دولت برای افزایش یارانه

معاون وزیر رفاه جزئیات برنامه دولت برای تسری افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ به سایر دهک‌های درآمدی بالاتر را تشریح کرد.

طرح کالابرگ الکترونیکی که از سال گذشته به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شده است، از چند روز گذشته در راستای اجرای بند "ی" تبصره ۱۴ قانون بودجه و به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم در کل کشور اجرا می‌شود.

در گام نخست اجرای این طرح قرار است که میزان «یارانه» یارانه‌بگیران سه دهک اول، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یابد. به عبارتی دیگر در این فاز اجرایی فقط خانوارهای کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که مبلغ یارانه دریافتی آنها به ازای هر نفر ۴۰۰.۰۰۰ تومان است، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند.

۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله است.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و یا شماره گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه در حال حاضر برنامه دولت افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها برای سه دهک اول است، آیا پیش‌بینی صورت گرفته است که برای دهک‌های دیگر نیز این طرح اجرا شود؟ گفت: بله، در حال حاضر توافق اولیه بر این است که این طرح حرکت و به دهک‌های بالا نیز سرایت کند. اینکه ما چقدر می‌توانیم به دهک‌های بالا کمک کنیم به برخی از پارامترها و عوامل ذی‌مدخل بستگی دارد اما حتما این توافق اولیه است البته اگر  به یاری خداوند تورمی نداشته باشیم یا تورم کند باشد و همچنین منابعی وجود داشته باشد تا بتوانیم این دهک‌ها را نیز پوشش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی صورت گرفته است که تاکنون چند نفر از کالابرگ الکترونیکی استفاده کرده‌اند بیان کرد: در داشبورد مدیریتی میزان اعتبار مصرف شده، کل اعتبار و وجه اعتباری و تعداد خانوارهایی که از طرح استفاده کرده‌اند، وجود دارد.

توجه به سبد غذایی مردم، اساس تصمیم‌گیری‌ها برای پرداخت «یارانه»

وی با بیان اینکه سبد غذایی و سفره سلامت مردم اساس تصمیم گیری‌های ما برای پرداخت یارانه مردمی است، گفت: یکی از این مفاهیم، «سلامت بین‌نسلی» است. نظام ما و بسیاری از نظام‌های کشورهای مختلف به بحث سلامت غذایی توجه ویژه‌ای دارند.

به گفته معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هر نفر در طول روز مکلف است برای انتقال سلامت خود به نسل‌های بعدی و دارا بودن انرژی لازم برای فعالیت، سطحی از کالری، پروتئین، ویتامین و ریز مغذی‌ها را دریافت کند. به عبارتی دیگر این سبد به صورت روزانه هم کالری و هم ریزمعذی‌ها را انتقال می‌دهد تا فرد بتواند شاداب، سرحال و در حد قابل قبولی فعال باشد و این فعالیت را نیز به طور بین‌نسلی هم انتقال دهد لذا این سبد، الزامی و حاکمیتی است که باید تعریف و اسباب و علل آن برای پیاده‌سازی ایجاد شود.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • کارگر

    والا تو روستای ما مغازه ها
    اجناس رو ارزانتراز قیمت روی جنس میدن و من حساب کردم تو طرح کالابرگ که بخری میشه قیمت روی اجناس و این یعنی یه روغن 5لیتری 40تومن باید گرونتر بخریم و نصف اون هشتادتومن تو یک قلم کلاه سرمون میره پس فایده ش جیه؟؟

اخبار
پیشنهاد سردبیر