تراز تجاری محصولات شیلاتی ایران رشد یافت

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان اعلام‌کرد: تراز مثبت تجاری محصولات شیلاتی ایران در سال ۱۴۰۱ به ۵۶۵ میلیون دلار ارتقا یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸.۶ درصدی نشان می‌دهد.

تراز تجاری محصولات شیلاتی ایران رشد یافت

به گزارش تیترکوتاه؛ عباس مختاری مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان درباره وضعیت تجارت شیلات ایران افزود: حجم صادرات محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸۱ هزار تن رسید که ۸.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش وزنی داشته است.

وی بیان‌داشت: همچنین ارزش صادرات آبزیان در سالی که گذشت با رشد ۹.۳ درصدی، از ۵۵۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۰۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان اظهار داشت: برای نخستین بار، سهم وزنی صادرات خوراک آبزیان به رکورد حدود ۳۹ هزار تن رسید و در صدر کالاهای صادراتی شیلاتی از جمله میگو ایستاد.

وی ادامه‌داد: اگرچه آمار صادرات میگو به وزن بیش از ۳۷.۶ هزار تن و رشد چهار درصد در سال ۱۴۰۱ رسید، اما نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی کاهش داشته است.

مختاری خاطرنشان‌کرد: مقدار واردات آبزیان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار و ۴۸۲ تن رسید که این مقدار با اختلاف ناچیز چهار درصدی نسبت به مقدار واردات ۱۲ هزار و ۱۲ تن سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

وی تصریح کرد: با افزایش قیمت های جهانی، شاهد رشد ۲۰ درصدی ارزش واردات آبزیان در سال ۱۴۰۱ از ۳۳ میلیون دلار به ۴۰ میلیون دلار بودیم.

این مقام مسوول افزود: تن‌ماهیان، بچه ماهی دریایی و تخم چشم زده قزل آلا در مجموع بیش از ۷۲ درصد ارزش فهرست کالاهای شیلاتی وارداتی به کشور را تشکیل داده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر