موانع "ارز آوری زنجیره فولاد"همچنان برقرار است

کارشناسان و متخصصان زنجیره فولاد در میزگرد کلاب هاوسی تاکید کردند که فضای عمومی برای "ارزآوری زنجیره فولاد"همچنان بازدارنده است.

موانع "ارز آوری زنجیره فولاد"همچنان برقرار است

به گزارش تیترکوتاه؛ این در حالی است که محدودیت های ارزی کشور در شدیدترین حالت خود قرار گرفته است و قیمت ارز رو به افزایش بوده و تامین نیاز ارزی برای تامین بسیاری از نیازها با چالش جدی روبه روست.

‍‍ ‍‍ کارشناسان تاکید کردند که با وجود این محدودیت ها و برطرف نشدن موانع زنجیره فولاد پنج‌ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار محصولات زنجیره فولاد سال گذشته صادر شده البته شاهد افت ارزش ۲۲ درصدی و کاهش ۶ درصدی وزنی در این حوزه بوده ایم.

آمار صادرات نشان می دهد ترکیب صادرات زنجیره فولاد به دلیل قطعی برق و گاز به سوی محصولات خام تر از جمله کنسانتره و گندله آهن سوق پیدا کرده است.

دکتر بهرام سبحانی رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این نشست گفت: تامین نشدن گاز و برق ضربه بزرگی به تولید و صادرات فولاد وارد کرده است. سیاستگذاری ها به گونه ای است که به رشد صادرات فولاد کمک نمی کند.

وی افزود: تصمیماتی نظیر اجازه صادرات به بازرگانان موجب شده محصولات شرکتها با قیمت پایینتر خریداری شده و در بازارهای صادراتی زیر قیمت شرکت اصلی عرضه شود. به این شکل بازار صادراتی که به زحمت به دست آمده از دست رفته است.

سبحانی گفت: این انتقاد را به زنجیره فولاد وارد می کنند که چرا انرژی ارزان در اختیار این صنعت است ولی نقطه مقابل را مورد توجه قرار نمی دهند که محیط کسب و کار در ایران نامساعد تر از سایر کشورهاست، بسیاری از هزینه ها بسیار بیشتر از سایر کشورهاست. به عنوان مثال هزینه حمل و نقل دوبرابر متوسط جهانی است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید فولاد کشور بدون استفاده مانده است که در صورت فراهم شدن فضای مساعد این ظرفیت به کار گرفته می شود. اینکه این ظرفیت با این حجم سرمایه گذاری در کشور بلااستفاده مانده است خود زیان سنگینی برای کشور است. با توجه به این میزان ظرفیت مازاد بر مصرف داخلی قطعا هیچگونه کمبودی در بازار داخل ایجاد نخواهد شد و نگرانی های وزارت صمت در این خصوص که موجب اعمال محدودیت برای صادرات فولاد شده موضوعیت ندارد.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، انتظار می‌رود که دولت قبل از ابلاغ رسمی هر بخشنامه یا دستورالعمل جدیدی در این رابطه مشورت‌دهی بخش خصوصی را اعمال کند تا فعالان این عرصه در مواجه با این آئین‌نامه‌ها و مصوبه‌ها غافلگیر نشوند. در حالی که این قانون فراموش شده است و تصیمات پشت درهای بسته شکل می گیرد. همین عامل باعث تصمیمات اشتباه می شود. در حالی که دانش و تجربه ارزشمندی در تشکل های با سابقه وجود دارد که می تواند به رشد صادرات کمک کند.

دکتر محمد حسین بصیری عضو هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع ماهان و از مدیران با سابقه زنجیره فولاد و از مدیران ارشد وزارت صنایع و معادن سابق در این میزگرد گفت: متاسفانه فضای کسب و کار نامساعد بوده و مواردی که در جلسه درباره تلاش کشورهای متخاصم برای از کار انداختن کارایی دولت مورد اشاره قرار گرفت، متاسفانه بند به بند با موفقیت اجرا شده است.

وی افزود: تشکیل کارگروه ها و کمیسیون های متعدد، استفاده نکردن از نظرات کارشناسان و خبرگان، تصمیم گیری های ناگهانی که موجب از دست رفتن فرصتها می شود و مواردی از این دست موجب شده که صادرات فولاد با چالشهای جدی مواجه باشد آن هم در شرایطی که ما به شدت به ارز حاصل از صادرات بیش از هر زمانی نیازمندیم.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر