گفت و گوی تیرکوتاه با حقوقدان و فعال مدنی:

ماده ۶۳ قانون کار «روز کارگر» را تعطیل رسمی می خواند / کارگران روز کارگر چقدر دستمزد می گیرند؟

حقوقدان و فعال مدنی گفت: وفق به ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر( ۱۱ اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

ماده ۶۳ قانون کار «روز کارگر» را تعطیل رسمی می خواند / کارگران روز کارگر چقدر دستمزد می گیرند؟

به گزارش تیترکوتاه، روز کارگر، ۱۱ اردیبهشت جزء تعطیلات رسمی کارگران در ایران محسوب می شود اما بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران نسسبت به این قانون بی توجه بوده و کارگران خود را تعطیل نمی کنند. که این موضوع  چیزی جز تضییع حق و حقوق کارگران که قشر آسیب پذیرجامعه محسوب می شوند نیست. از سویی کارفرمایان معتقدند که اگر کارگر را تعطیل کنند از برنامه تولید خود عقب می مانند.

در این باره مجید قاسم کردی، حقوقدان و فعال مدنی به خبرنگار تیترکوتاه گفت: روز جهانی کارگر بر اساس قوانین قانون کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روز تعطیل محسوب می شود، وفق به ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر( ۱۱ اردیبهشت)نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید، کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.
 

مجید قاسم کردی

این حقوقدان با اشاره به حقوق کارگران و اینکه طبق قانون کارفرمایان اجازه ندارند کارگر را به اضافه کاری وادار کند بیان کرد: بعضا شاهد این هستیم که قانون رعایت نشده و کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه ی روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما تأکید قانون کار تعطیل رسمی بودن این روز است.

قاسم کردی در ادامه با اعلام این موضوع که ممکن است به جهت اهمیت تولید و به هر دلیلی کارخانه و کارگرانی تعطیل نشوند،عنوان کرد: اولاً باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و در صورت حضور کارگر و انجام کار مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه و پرداخت شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر