تامین برق برای پروژه برقی‌سازی خودروها زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

توسعه ایستگاه‌های شارژ با کمک بخش خصوصی / تامین برق خودروهای برقی نیازمند همکاری وزارت نیرو و مردم

حسن کریمی سنجری گفت: وزارت نیرو درحال‌حاضر در زمینه تامین برق برای خودروهای برقی همکاری خوبی دارد. به این شکل که تامین برق در تهران برای ایستگاه‌های منتخب شارژ خودروهای برقی انجام می‌شود.تلاش ما بر این است که از برق مازادی که در برخی از ساعت‌ها به خصوص شب‌ها وجود دارد استفاده کنیم تا فشار مضاعفی بر سبکه تامین برق کشور وارد نشود.

توسعه ایستگاه‌های شارژ با کمک بخش خصوصی / تامین برق خودروهای برقی نیازمند همکاری وزارت نیرو و مردم

سال گذشته با تاکید جدی وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی، شاهد تغییرات گسترده‌ای در این حوزه بوده‌ایم. چالش هایی همچون آلودگی‌های مداوم هوا به خصوص در روزهای سرد سال و ناترازی در بخش انرژی و همینطور روی آوردن به واردات بنزین، سبب شد تا دولت وادار به تمرکز بر موضوع واردات و در ادامه تولید خودروهای برقی شود، اما همچنان مسئله توسعه زیرساخت‌های لازم برای تامین انرژی برق این خودروها و ساخت ایستگاه‌های شارژ لازم بدون آسیب به شبکه تامین برق کشور مطرح است و گاها منجر به نگرانی برخی افراد می‌شود.

در همین راستا برای بررسی برنامه دولت در خصوص عرضه هر چه سریع تر خودروهای برقی به بازار در ابتدا به سراغ حسن کریمی سنجری مدیر پروژه برقی‌سازی خودروهای برقی وزارت صمت رفتیم.

وی در مصاحبه با تیتر کوتاه در رابطه با تداوم برنامه‌های وزارت صمت برای خودروهای برقی در سال جدید توضیح داد: برنامه هایی که وزارت صمت در زمینه خودروهای برقی برای شروع سال گذشته پیش‌بینی کرده بود، کماکان در سال جدید نیز ادامه پیدا می‌کند. برنامه‌ای که بر اساس واردات حدود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی، ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی همچنین ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به علاوه ۲۰ هزار دستگاه خودروی شخصی برای ارائه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور است. این برنامه‌ای است که از سال گذشته آغاز شده و در حال تلاش هستیم که موانع تحقق آن را از پیش پا برداریم و بتوانیم با موفقیت این برنامه را به نتیجه برسانیم.

حسن-کریمی

وی در ادامه افرود: چرخه کامل فناوری برای تولید خودروهای برقی در کشور ما هنوز کامل نیست و زنجیره تامین به شکل منسجمی تشکیل نشده است، بنابراین شروع طرح خودروهای برقی با واردات است، اما به مرور با اتفاقاتی که در شرکت‌های خودروسازی در حال رخ دادن است، به مرحله تولید خودروهای برقی نیز می‌رسیم. در واقع هدف ما این است که این خودروها بومی‌سازی شوند و برخی از بخش‌های فناوری در این حوزه که حتی در کشور هم وجود دارند، فعال شده و ما بتوانیم خودروی برقی را برای نیاز کل کشور تولید کنیم.

مدیر پروژه برقی‌سازی خودروهای برقی وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر رفع چالش تامین برق این خودروها بیان کرد: وزارت نیرو درحال‌حاضر در زمینه تامین برق برای خودروهای برقی همکاری خوبی دارد. به این شکل که تامین برق در تهران برای ایستگاه‌های منتخب شارژ خودروهای برقی انجام می‌شود. تولید برق هم به عنوان یک منبع انرژی مانند بنزین هزینه‌های مشخصی دارد که البته هزینه‌های تولید برق نسبت به تولید بنزین به مراتب کمتر است، اما به هر حال برای تولید برق هم نیاز به سرمایه‌گذاری است. تلاش ما بر این است که از برق مازادی که در برخی از ساعت‌ها به خصوص شب‌ها وجود دارد استفاده کنیم تا فشار مضاعفی بر شبکه تامین برق کشور وارد نشود. این اتفاق با همکاری وزارت نیرو در حال رخ دادن است. البته بخش خصوصی هم به این حوزه ورود کرده است و به توسعه ایستگاه‌های شارژ کمک می‌کند. این روند ممکن است که مشمول یک دوره زمانی شود اما هر چه در این زمینه جلوتر می‌رویم، موانع پیش رو با صرف زمان و هزنیه کمتر برطرف می‌شوند.

در ادامه در مورد امکان تحقق وعده‌های وزارت صمت در زمینه تامین خودروهای برقی به مصاحبه با محمد صادق مهرجو کارشناس ارشد انرژی پرداختیم.

مهرجو در خصوص احتمال موفقیت در تامین انرژی برق خودروهای برقی گفت: پیک مصرف برق در کشور ما از اواسط مرداد ماه تا اواسط شهریور است. معمولا از نیمه شهریور ماه به بعد انتظار خنک تر شدن هوا به خصوص در نیمه شمالی کشور را داریم که در این مناطق بیشتر از کولرهای آبی استفاده می‌شود. نیمه جنوبی کشور و مناطق گرمسیر هم که عمدتا به دلیل شرجی بودن هوا تا اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه از کولرهای گازی استفاده می‌کنند. ما اگر بتوانیم پیک مصرف برق را به خصوص در نیمه شمالی کشور مدیریت کنیم و همچنین ظرفیت‌سازی در زیر ساخت‌های برق کشور را نیز دنبال کنیم، به احتمال زیاد در تامین برق در پروژه خودروهای برقی موفق می‌شویم.

صادق-مهرجو

 

وی در کل شروط لازم برای تامین شارژ خودروهای برقی را اینگونه توصیف کرد: مدیریت مصرف برق کشور راحت تر و قابل دسترس تر است، اما در بخش گاز، علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان بسیاری داریم، تعهدات صنعتی و صادراتی قابل توجهی نیز برای آن وجود دارد و همین موضوع مدیریت مصرف گاز را سخت تر می‌کند. بنابراین تامین برق برای پروژه برقی‌سازی خودروها وجود دارد اما نیاز به عزم و همتی کافی دارد. البته این احتمال وجود دارد که بتوانیم راندمان نیروگاه‌های جدید را نیز با سیکل ترکیبی و اقدامات دیگر از متوسط ۳۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش دهیم. تمامی این موارد منوط به این است که ما عزمی برای افزایش راندمان به خصوص در نیروگاه‌های حرارتی فعلی داشته باشیم، زیرا تقریبا ۸۵ درصد توان برق داخلی را نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد مربوط به نیروگاه‌های برق آبی و حدود ۲ تا ۳ درصد هم به نیروگاه‌های تجدیدپذیر مرتبط است که البته نیروهای تجدیدپذیر باید ۱۰ درصد از توان برق کشور را به خود اختصاص دهند.

همچنین در این رابطه رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با تیتر کوتاه گفت:  مسئله تنوع سبد سوخت از راهکارهای حائز اهمیت در زمینه مدیریت مصرف سوخت است. ما باید تنوع سوخت را برای خودروها داشته باشیم. درحال‌حاضر تنها حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد از سبد سوخت خودروهای سبک را سی ان جی تشکیل می‌دهد. سبد سوخت باید متفاوت باشد به این معنا که خودروهای برقی، خودروهایی با سوخت سی ان جی و همینوطور خودروهای بنزینی همگی وجود داشته و مورد استفاده باشند. حتی گاز مایع هم می‌تواند در این زمینه مورد استفاده باشد. بنابراین اگر سبد سوخت متنوع باشد در آینده از آلودگی هوا و محیط‌زیست هم نجات پیدا می‌کنیم.

رمضانعلی-سنگدوینی

وی در رابطه با لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از خودروهای برقی بیان کرد: در خصوص نگرانی از جهت تامین انرژی برق برای شارژ خودروهای برقی، بسیار مهم است که شارژ این خودروها در زمان پیک مصرف نباشد. این موارد باید رعایت شده و فرهنگ‌سازی مناسب و اصولی انجام شود. زمانی که مزیت‌های خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود مانند هزینه‌های کمتر این نوع خودروها، در دسترس بودن آنها، پاکی هوا و محیط‌زیست به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ دیگر، لزوم استفاده از این نوع خودروها به خوبی درک می‌شود.

سنگدوینی در پایان در مورد نقش خودروسازها و وزارت نیرو در حمایت از پروژه برقی‌سازی خودروها اظهارکرد: در کنار این موارد خودروسازها نیز باید به سمتی حرکت کنند که خودروها سوخت کمتری را مصرف کنند و بازدهی بالاتری داشته باشند. وزارت نیرو نیز در این زمینه اقدامات حمایتی بسیاری را تاکنون انجام داده است. همچنین از مزیت‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر در این حوزه نباید غافل شد زیرا این استفاده از این نوع انرژی بسیار حائز اهمیت است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر