اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی شاسی بلند محبوب مونتاژی / خودرو فونیکس چه امکاناتی دارد؟ + قیمت و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی خودروی فونیکس محصول جدید مدیران خودرو می‌پردازیم.

معرفی شاسی بلند محبوب مونتاژی / خودرو فونیکس چه امکاناتی دارد؟ + قیمت و مشخصات

فونیکس محصول جدید مدیران خودرو است. این خودرو یکی از پرطرفدارترین و همچنین لوکس‌ترین خودروهای مونتاژی در بازار به حساب می‌آید. این محصول مدیران خودرو همچنین رقبای زیادی از جمله فیدلیتی و دیگنیتی را در کنار خود می‌بیند. در ادامه با معرفی جزییات بیشتر از این خودروی جذاب همراه ما باشید.

فونیکس FX یکی از جدیدترین محصولات چری است که همزمان با دیگر بازارها در ایران نیز عرضه شده است. معرفی اولیه FX اواخر پاییز ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو انجام شد و این شرکت در یهمن ماه همین سال و در حاشیه مراسم رونمایی رسمی این خودرو اعلام کرد که FX را در ۲ تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار ایران خواهد کرد.

فونیکس4

فونیکس FX اکسلنت از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به همراه گیربکس CVT بهره می‌برد، در حالی که فونیکس FX پریمیوم از پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو GDi بهره‌مند است که ان را به یکی از قدرتمند‌ترین کراس اور‌های بازار ایران بدل می‌کند. دیگر تفاوت دیگر دو تیپ FX در ایران نیز سیستم تعلیق عقب آن‌هاست که در تیپ اکسلنت یکپارچه بوده و در تیپ پریمیوم از تعلیق مولتی لینک استفاده شده است. این دو تیپ در طراحی ظاهری و همینطور امکانات رفاهی هیچ تفاوتی با یگدیکر ندارند و تنها راه تشخیص ظاهری آن ها، دقت به نوع اکسل عقب آن هاست.

مشخصات فنی فونیکس FX

مشخصات فونیکس FX در تیپ اکسلنت، شامل یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در کنار گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد ۹.۹ ثانیه را به این نسخه از فونیکس FX می‌بخشد.

فونیکس1

اما مشخصات فونیکس FX پرمیوم کاملاً متفاوت است و این تیپ از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو در کنار گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بهره می‌برد.

این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۷ نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه را به این تیپ پرطرفدار فونیکس FX می‌بخشد.

تفاوت فونیکس FX اکسلنت و پرمیوم علاوه بر موتور و گیربکس، در ساختار سیستم تعلیق عقب نیز هست. چراکه نسخه اکسلنت از سیستم تعلیق عقب یکپارچه با ساختار میله پیچشی (Torsion Beam) بهره می‌برد. در حالی که تعلیق عقب فونیکس FX پرمیوم از نوع مستقل چند اتصالی (Multi Link) است. این نکته باعث می‌شود تا تیپ پرمیوم هم از نظر هندلینگ و هم نرمی سواری برتر از تیپ اکسلنت ظاهر شود.

فونیکس FX در تیپ اکسلنت هم توانایی‌های فنی معقولی دارد اما نسخه پرمیوم از نظر فنی بسیار خوب ظاهر می‌شود و باید آن را یکی از پرشتاب‌ترین کراس‌اوورهای چینی مونتاژی محسوب کنیم. ناگفته نماند که هر دو تیپ فونیکس FX از نوع دیفرانسیل جلو هستند و این خودرو در هیچ بازاری تیپ چهار چرخ متحرک ندارد.

آپشن ها و امکانات فونیکس FX

فونیکس FX به لطف سیستم‌های کامل کمکی رانندگی (ADAS) که رانندگی خودکار سطح ۲.۵ را به آن می‌بخشد، یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای بازار کشور ما محسوب می‌شود و از این نظر جذابیت بالایی برای خریداران دارد.

فونیکس2

لیست آپشن‌های فونیکس FX بسیار بلند بالا است. به همین دلیل، این لیست در قالب جدول آورده‌ایم. فقط بدانید که تیپ‌های اکسلنت و پرمیوم از نظر آپشن تقریباً یکسان هستند و تنها تفاوت آنها به آپشن جزئی حالت‌های رانندگی (درایو مد) برمی‌گردد. درایو مد فونیکس FX اکسلنت از نوع دو حالته (ECO – SPORT) است اما تیپ پرمیوم علاوه بر این دو حالت، حالت رانندگی NORMAL را هم ارائه می‌دهد.

تجهیزات

فونیکس FX

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب LED، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن عقب، نور بالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، بلوتوث، اپل کارپلی، اندروید اتو، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ۸ بلندگو با برند سونی

رینگ ها

۱۸ اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک دوکاناله با قابلیت تصفیه هوای PM ۲.۵، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی، صندلی راننده برقی ۶ حالته، صندلی سرنشین جلو برقی ۴ حالته، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو

ایمنی

ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده موانع متحرک عقب در هنگام خروج از پارک (RCTA)، هشداردهنده خروج از لاین (LDW)، هشداردهنده تغییر لاین (LCA)، هشداردهنده خطر برخورد از جلو (FCW)، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد، رادار حرکت بین خطوط اضطراری (ELK)، رادار کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل تطبیقی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، پشتیبانی از فرامین صوتی (Voice Command)، درب صندوق بار برقی، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، کول باکس، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، درایو مد (دو حالته برای تیپ اکسلنت و سه حالته برای تیپ پرمیوم)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، فرمان سه حالته

قیمت فونیکس در کارخانه و بازار

قیمت فونیکس مدل اکسلنت ۱۴۰۱ در بازار ۲ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان و نیز قیمت فونیکس مدل پریمیوم ۱۴۰۲ در بازار ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان ثبت شده است.

همچنین فونیکس اکسلنت ۱۴۰۱ در کارخانه ۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان و نیز فونیکس پریمیوم ۱۴۰۲ در کارخانه قیمتی معادل ۱ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان را به ثبت رسانده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • محسن

    فاتحه بخوانند تو این قیمت های دلال بازی هاتون

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر