اختصاصی تیتر کوتاه؛

ابزاری محبوب برای تشویق مشتری به استفاده از اپلیکیشن‌های تجاری / سیر تا پیاز «بازی سازی»

یک سوال قدیمی همچنان ذهن بازاریابان اپ یا برنامه‌های نسخه موبایل را به خود مشغول کرده است. حفظ کاربران فعلی یا جذب کاربران جدید؟ کدام یک مهم‌تر است؟

ابزاری محبوب برای تشویق مشتری به استفاده از اپلیکیشن‌های تجاری / سیر تا پیاز «بازی سازی»

یک سوال قدیمی همچنان ذهن بازاریابان اپ یا برنامه‌های نسخه موبایل را به خود مشغول کرده است. حفظ کاربران فعلی یا جذب کاربران جدید؟ کدام یک مهم‌تر است؟ جذب کاربران سبب رشد می‌شود اما زمانبر و پرهزینه است. حفظ راهبرد، مقرون به صرفه تر است زیرا موجب نگهداشت و افزایش نرخ بازگشت کاربران می‌شود. بازاریابی دهان به دهان و افزایش وفاداری به برند از دیگر مزایای حفظ است و این دو در بلندمدت به موفقیت اپ منجر می‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ کاربران فعلی در مقایسه با کسب کاربران جدید، سود بیشتری دارد. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، افزایش نرخ حفظ مشتری تنها به میزان ۵ درصد می‌تواند سود را بین ۲۵ تا ۹۵ درصد افزایش دهد. این بدان معناست که بازاریابهای اپلیکیشن که بر حفظ کاربران فعلی خود تمرکز می‌کنند می توانند به طور بالقوه درآمد برنامه خود را بدون نیاز به هزینه های زیاد برای کمپینهای جذب کاربر (UA) افزایش دهند.

بازاریاب های اپلیکیشن موبایل در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که جذب، اولویت معقول تری است.

همزیستی وفاداری و حفظ مشتری

سوال اینجاست که چطور می‌توان کاربران را حفظ کرد؟ همه چیز به وفاداری برمی گردد. وفاداری و حفظ مشتری، مفاهیمی به هم پیوسته در دنیای اپلیکیشن‌های موبایل هستند و رابطه همزیستی دارند. وفاداری به میزان تعهد کاربران به یک برنامه اشاره دارد. حفظ توانایی درگیر نگه داشتن کاربران با برنامه در مدت زمان طولانی است. این دو مفهوم ارتباط نزدیکی دارند زیرا کاربران وفادار بیشتر احتمال دارد که حفظ شوند و کاربران حفظ شده احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به کاربران وفادار دارند.

 کاربران اگر احساس کنند که یک برنامه قوی در اختیار دارند به احتمال زیاد به استفاده از آن در طول زمان ادامه می‌دهند.

 کاربران وفادار بیشتر احتمال دارد نظرات و ارجاعات مثبتی، ارائه دهند و این مزیت، باعث جذب کاربر و افزایش شهرت برنامه می‌شود.

حفظ یعنی درگیر نگه داشتن کاربران با برنامه و بازگشت بیشتر به برنامه است. توسعه دهندگان اپلیکیشن با ارائه یک تجربه کاربری مثبت و استفاده از تکنیک های بازی‌سازی برای تشویق تعامل بیشتر می توانند نرخ حفظ را بهبود بخشند و سطح وفادار کاربران را افزایش دهند. رابطه هم افزایی بین وفاداری و حفظ به این معنی است که توسعه دهندگان برنامه برای خلق یک برنامه موفق باید هر دو مفهوم را در اولویت قرار دهند.

 وفادارسازی مشتری با استفاده از استراتژی‌های حفظ کاربر می‌تواند به روش‌های زیر محقق شود.

- شخصی‌سازی تجربه کاربر به منظور ایجاد ارتباط عمیق تر بین کاربر و برنامه

- ارائه پشتیبانی عالی از مشتری با هدف رسیدگی به نگرانی‌های کاربران و حل سریع مشکلات

- معرفی تکنیک‌های بازی‌سازی برای درگیر نگهداشتن کاربران و بازگشت بیشتر

بازی‌سازی برای اپ ها، سال‌ها پیشتاز مدل‌های کسب و کار نوآورانه بوده و کنون راه را برای استراتژیهای حفظ کاربر هموار می‌کند.

بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه پیاده‌سازی این استراتژی برای برنامه خود بیندازیم.

اپ-تجاری

بازی‌سازی چیست؟

بازی‌سازی یا استفاده از ابزار بازی و تکنیک‌های طراحی در زمینه هایی که در اصل پلتفرم بازی نیستند (درست مثل اپلیکیشن‌های موبایل) برای افزایش تعامل و انگیزه کاربران است. برای رسیدن به این هدف، عناصری مانند امتیاز، نشان ها، چالش ها و جوایز در برنامه؛ تعبیه می‌شوند تا تجربهای تعاملی تر و لذتبخش تر، خلق شود.

انواع بازی سازی

بازی‌های موبایلی دو نوع اصلی دارند.

بازاریابی مبتنی بر بازارسازی: این نوع بازاریابی یعنی استفاده از عناصر بازی مانند، برای تبلیغ محصولات، خدمات یا ابتکارهای خاص.

بازی‌سازی تجربه کاربری: بازی‌سازی در اپلیکیشن‌های موبایل ترکیبی از عناصر بازی مانند در تجربه کاربری است. با استفاده از بازی، توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌توانند کاربران را به انجام اقدامات دلخواه تشویق کنند.

عناصر بازی سازی

چند سازوکار بازی‌سازی وجود دارد که می‌توان آنها را برای هر دوی این قالب‌ها به کار برد. برای شروع شما چند مورد مهم‌تر را فهرست کرده‌ایم.

سکه: : اختصاص سکه، امتیاز یا سایر ارزهای درون برنامه‌ای برای پاداش دهی به اقدامات یا دستاوردهای خاص و ایجاد حس پیشرفت و موفقیت.

دستاوردها: نشان ها، ترفیع‌ها یا جوایز دیگر برای رسیدن به نقاط عطف خاص یا تکمیل وظایف خاص برای ایجاد انگیزه در تعامل مداوم.

تابلوهای امتیاز: رتبه‌بندی کاربران در برابر یکدیگر برای ایجاد حس رقابت و ایجاد انگیزه در تعامل مداوم. به این ترتیب امکان رقابت کاربران و طبقه بندی سطوح توانایی و مهارت‌های و پیشرفت مرحله به مرحله و قفل گشایی مراحل فراهم می‌شود.

در این سناریو هر سطح، پاداش های متنوعی مانند تخفیف، رایگان‌سازی یا محتوای انحصاری را ارائه می‌کند و میتواند کاربران را تشویق کند تا به تعامل با برنامه و تلاش برای رسیدن به سطوح بالاتر ادامه دهند.

وظایف: تعیین ماموریت ها، وظایف، چالش ها یا اهداف برای کاربران تا به انجام اقدامات خاصی تشویق شوند.

جوایز: ارائه جوایز ملموسی مانند تخفیف یا دسترسی به محتوای انحصاری، برای تشویق کاربران به ادامه تعامل.

مهارت ها: ایجاد انگیزه برای تسلط بر توانایی‌ها یا شایستگی‌های خاص. پاداش دادن به کاربران به خاطر دستیابی به سطوح مختلف مهارت می‌تواند آنها را به ادامه تعامل با برنامه یا پلتفرم تشویق کند و همچنین به کاربران کمک کند تا پیشرفت خود را ادامه دهند.

بازخورد: ارائه بازخورد در زمان واقعی به کاربران در مورد پیشرفت و عملکرد آنها برای تقویت رفتارهای مورد نظر یا پیشنهاد حوزه هایی که می‌توانند در آن بهبود یابند.

بازی‌های کوچک: ایجاد بازی‌های واقعی مرتبط با محتوای برنامه شما. کاربران می‌توانند یک بار در روز یا هر چند وقت یکبار که مایلند بازی کنند یا یک بازی آشنا (مثل تاس انداختن، چرخاندن چرخ یا انتخاب کارت) را در یک کنش درون برنامه را انجام دهند.

شخصی سازی: به کاربران اجازه می‌دهد تجربه خود را سفارشی کنند و انتخاب هایی داشته باشند که بر پیشرفت آنها تأثیر می‌گذارد. این ابزار، احساس استقلال و کنترل ایجاد می‌کند.

نقشه: تجسم پیشرفت کاربر تا به امروز و اینکه وظیفه بعدی چیست.

روایت: گنجاندن یک مسیر روایتی یا داستانی در تجربه کاربر برای ایجاد حس غوطه وری و درگیری.

شخصیت(ها): افزودن یک آواتار یا طلسم برای ایجاد احساس یک رابطه شخصی یا راهنمایی کاربر از طریق یک برنامه. شخصیت قرار نیست حتما یک شخص باشد؛ می‌تواند حیوان یا شیء باشد.

بازی‌سازی چگونه کار می‌کند؟

چه چیزی این عناصر را به عنصری جادویی و افزایش تعامل کاربر تبدیل می‌کند؟ روانشناسی بازی‌سازی مبتنی بر این ایده است که افراد به طور طبیعی به سمت فعالیت هایی کشیده می شوند که اهداف روشن، بازخورد فوری و احساس موفقیت را ارائه می دهند.

عناصر بازی سازی، محرک های درونی مانند رقابت، موفقیت و شناخت اجتماعی را فعال می‌کنند. این محرک ها مسیرهای پاداش مغز را فعال می‌کنند و باعث آزاد شدن دوپامین (انتقال دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش) می شوند. یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌شود و کاربران تشویق به ادامه تعامل با برنامه یا برند می‌شوند.

بازی‌سازی چگونه باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود؟

بازی‌سازی چند مزیت مهم دارد.

استفاده طولانی تر: کاربران تشویق می‌شوند زمان بیشتری را صرف استفاده از برنامه کنند و زمان بیشتری، درگیر فعالیت‌های مختلف درون برنامه شوند. در تبلیغات مبتنی بر بازی سازی، نمودارهای نمایش و کلیک صعودی می‌شود.

حفظ کاربر: دریافت پاداش‌ها و تقدیر از تکمیل وظایف باعث می‌شود کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

افزایش انگیزه کاربر: از عناصر بازی‌سازی می‌توان برای ایجاد انگیزه در کاربران و انجام اقدامات یا رفتارهای مطلوب در برنامه، مانند تکمیل تعداد معینی از مراحل یا خرید استفاده کرد.

جمع آوری بهتر داده ها: افزایش تعامل، امکان جمع آوری رفتار و ترجیح دادههای ارزشمند کاربر را فراهم می‌کند. از این مزیت مهم می توان برای بهینه سازی برنامه و شخصی سازی تجربه کاربر استفاده کرد.

افزایش اشتراک‌گذاری اجتماعی: تشویق کاربران به اشتراک‌گذاری دستاوردها و پیشرفت های خود در رسانه‌های اجتماعی به افزایش دیده شدن و دسترسی به یک برنامه کمک می‌کند.

افزایش درآمد و فروش: تشویق به خرید یا تعامل با تبلیغات باعث افزایش درآمد و فروش می‌شود.

 این مزایا از اصول اصلی بازی‌سازی ناشی می‌شود. بازی‌سازی تجربه کاربری را لذت بخش می‌کند. اصول گفته شده عبارتند از:

-لذت بخش سازی

-رضایت بخشی

- خلق پیوند عاطفی

- پاداش دهی

- ایجاد تجربه‌ای ماندگار و به یادماندنی

شش راهبرد کلیدی برنامه‌سازی

در ادامه برخی از تکنیک های بازی‌سازی موثر را که توسعه دهندگان و بازاریابان از آنها استفاده می‌کنند بررسی می‌کنیم.

نمایش پیشرفت: یک مسیر پیشرفت ایجاد کنید تا نشان دهید کاربر چه مقدار از آموزش ارائه شده را تکمیل کرده است. پس از اتمام نصب، پاداشی مانند تخفیف یا هدیه رایگان ارائه کنید. به کاربرانی که فرآیند نصب و ورود را تکمیل کرده‌اند پاداش دهید.

بازی‌سازی وفاداری: چه یک برنامه وفاداری داشته باشید و چه بخواهید چنین برنامه‌ای را با استفاده از عناصر بازی‌سازی معرفی کنید، یک انگیزه موثر و دوست داشتنی برای تکرار خرید و بازگشت، خلق می‌کنید. به کاربران برای انجام وظایف خاص مشخص شده در برنامه امتیاز دهید. یک عملکرد خطی برای تشویق استفاده روزانه معرفی کنید یا یک فرم دیجیتالی معرفی کنید. این امکان می‌تواند برای خریدهای درون برنامه ای، اشتراک ماهانه یا رویداد مطلوب دیگر، اختصاص یابد.

بسته به امتیاز وفاداری می‌توان از پاداش هایی مثل ارز تخفیف خرید، اعطای پول واقعی، جوایز کالایی یا ورود به گردونه هدایا استفاده کرد.

بازی سازی تجاری: به کاربران اجازه می‌دهد قفل امکانات و ابزارها، وضعیت یا پاداش های ویژه را در نقاط عطف خاصی از خریدهای درون برنامه باز کنند. اگر برنامه شما ارسال رایگان را با قیمت مشخصی ارائه می‌کند، هنگام خرید کاربر، نقشه پیشرفت جذابی نمایش دهید تا به آنها نشان دهید که چقدر به ارسال رایگان (یا پاداش دیگری، مانند هدیه با خرید) نزدیک شده‌اند.

 برای خریدارانی که محصول توصیه شده را خرید می‌کنند نشان یا جوایز ویژه‌ای در نظر بگیرید. پس از خرید یک بازی چرخش چرخ یا یک کارت اعتباری برای آشکارسازی با یک پاداش شخصی مانند درصد تخفیف، ارزش امتیاز، یا کالای رایگان معرفی کنید.

بازی‌سازی یادگیری: این یک راه عالی برای تغییر هدف استراتژی بازاریابی محتوای شماست. اگر ویژگی جدیدی وجود دارد که میخواهید کاربر درباره آن بیاموزد (مثلاً یک برنامه بازی)، اطلاعاتی که یادگیری آن برای کاربر ارزشمند است (یعنی یک برنامه مالی) یا نکاتی در مورد نحوه استفاده حداکثری از برنامه (یعنی بهرهوری)، نمایش بصری وضعیت پیشرفت، نشانها یا سیستم پاداش دیگری برای تشویق تکمیل مراحل مختلف ایجاد کنید.

بازی‌سازی نمایه: با تعبیه مراحل مختلف برای تکمیل تنظیمات یا اطلاعات دقیق نمایه به کاربران اجازه دهید تصویر یا گرافیک نمایه خود را شخصی‌سازی کنند.

طراحی بازی سازی: عبارت است از ترکیب عناصر بازی مانند در طراحی بصری یک برنامه یا تبلیغات. به عنوان مثال یک تصویر پیکسلی، یک عنصر بازی سنتی مانند صندوقچه گنج یا "زندگی"، یا نوارهای پیشرفت.

شاپور پشابادی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر