گفت و گوی تیتر کوتاه با عضو هیات نمایندگان اتاق ایران؛

پیشنهاد طلایی به دولت برای بهبود شرایط اقتصاد / شرط تحقق شعار سال چیست؟

سیده فاطمه مقیمی گفت: به عقیده من عدم ثبات نرخ ارز در سنوات گذشته ریشه تمام مشکلاتی است که در این سال ها دامن گیر اقتصاد و تجارت و به تبع آن زندگی ما شده است.

پیشنهاد طلایی به دولت برای بهبود شرایط اقتصاد / شرط تحقق شعار سال چیست؟

در حال حاضر، اقتصاد ایران با چالش ‌های مختلفی روبه ‌رو است. تحریم ‌های بین ‌المللی، نوسانات نرخ ارز، فشار اقتصادی و اجتماعی داخلی، تورم و بیکاری از جمله مواردی هستند که بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته‌ اند. دولت‌مردان کشور تلاش ‌هایی برای توسعه صنایع غیرنفتی و تنوع بازارها و محصولات صادراتی، اصلاحات در سیاست‌ های اقتصادی و... انجام داده اند. اما همچنان مسائلی مانند نیاز به جذب سرمایه ‌گذاری خارجی و افزایش تولید و اشتغال باقی مانده است. با این وجود، ایران دارای منابع طبیعی غنی، جمعیت جوان و پتانسیل‌ های بالقوه‌ای در زمینه ‌های صنعتی و کشاورزی است که می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

با توجه به انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» پیرامون وضعیت کنونی اقتصاد و تجارت کشور و همچنین شرط تحقق شعار سال گفتگویی با سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

ریشه تمام مشکلات اقتصادی

سیده فاطمه مقیمی در این گفتگو بیان کرد: به عقیده من عدم ثبات نرخ ارز در سنوات گذشته ریشه تمام مشکلاتی است که در این سال ها دامن گیر اقتصاد و تجارت و به تبع آن زندگی ما شده است. بنابراین عدم تعادل در نرخ ارز می تواند در سال جاری نیز مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد. در این مقطع ثابت نگه داشتن قیمت ارز و ایجاد تعادل ارزی در بازار را می توان به عنوان بهترین سیاست پولی – مالی کشور در سال جدید عنوان کرد. اگر این سیاست در پیش گرفته نشود قطعا ما در سال ۱۴۰۳ نیز در برهه ای قرار خواهیم گرفت و با مشکلات شدیدتری روبرو خواهیم شد.

فاطمه-مقیمی

شرط تحقق شعار سال

وی در ادامه به بیان شرط تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: جهش تولید با مشارکت مردم نباید فقط در حد شعار باقی بماند. البته دولت باید، زیرساخت های رسیدن و تحقق به این شعار را هم فراهم کند. آیا مشارکت مردم در راستای جهش تولید به این معنی است که دولت می خواهد هزینه های مربوط به مالیات را افزایش دهد  تا کم و کاستی درآمد و بودجه خود را تامین کند؟ قطعا این شکل از مشارکت مردم منجر به رونق و جهش تولید نخواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: دولت باید زیرساخت های توسعه کسب و کار در کشور را فراهم کند تا بر اساس آن مالیات متناسب از طرف مردم به دولت پرداخت شود. نباید فراموش کرد که پرداخت مالیات وظیفه افراد است اما این موضوع مشروط بر آن است که در ازای پرداخت مالیات خواسته های مردم رفع و مطالبات آنها اجرایی شود.

مقیمی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی چقدر از مطالبات جامعه پوشش داده می شود؟ به طور قطع جامعه ای که به مطالبات و خواسته های خود نرسد به صداقت پرداخت و اظهار مالیات مربوطه نیز تن نخواهد داد. بنابراین دولت حتما باید به این امر توجه داشته باشد که قاعده پرداخت مالیات، پوشش مطالبه جامعه است. اگر در این زمینه، کار و تولید شکل گرفته و روند مناسب خود را در پیش بگیرد به طور حتم با پرداخت مالیات مواجه خواهد شد. شاید در این صورت بتوان مدعی شد که شعار سال به شکل واقعی خود محقق شده است.

محرک چرخ صنعت و اقتصاد کشور

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیاست های دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: ما همواره در این زمینه آمار را مورد استناد قرار می دهیم اما سوال اینجاست که این آمار توسط چه کسانی ارائه می شود؟ ما امیدواریم که آمار منتشر شده توسط دولت از رویه صداقت و درستی خارج شده باشند. به عقیده من آنچه که چرخ صنعت، تولید، تجارت، اشتغالزایی کشور را به حرکت در می آورد ناشی از عملکرد و تصمیم گیری صحیح دولت در این حوزه است که می تواند اثرگذاری خود را داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پایان گفت: امیداورم در عمر باقی مانده دولت شاهد عملکرد متفاوتی در حوزه تجارت خارجی کشور و به تبع آن رشد چشمگیر میزان تجارت خارجی و در پیش گرفتن سیاست اقتصاد باز در این حوزه باشیم.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر