در گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بررسی شد؛

تبر آنلاین شاپ ها بر کمر صنعت پوشاک / حمایت شویم درآمد دلاری داریم

امیدرضا شیرازی گفت : کیفیت عالی تولیدات داخلی صنعت پوشاک، ما را امیدوار به فعالیت گسترده در بازارهای جهانی کرده است.

تبر آنلاین شاپ ها بر کمر صنعت پوشاک / حمایت شویم درآمد دلاری داریم

صنعت پوشاک و تولیدات داخلی در ایران یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی کشور است که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد. با وجود ورود قاچاق محصولات خارجی، صنعت پوشاک داخلی همچنان نقش مهمی در بازار مصرف ایران ایفا می کند. فعالان این حوزه معتقدند این صنعت به دلیل نیروی کار فراوان و همچنین تنوع بافت فرهنگی و طرح‌های محلی، توانایی رقابت با برندهای خارجی را دارد. با این حال، چالش‌هایی نیز از جمله کیفیت پایین برخی موارد اولیه، نیاز به بهبود فناوری و زیرساخت‌ها  وجود دارد که اقداماتی مانند ارتقاء استانداردها، توسعه بازارهای صادراتی، و ایجاد اشتغال در این صنعت می‌تواند به رشد و پیشرفت آن کمک کند.
اما واردات قاچاقی پوشاک این روزها بلای جای تولیدات داخلی شده است. اخیرا نیز یک پلتفرم ترکیه‌ای اعلام کرد که یک میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کرده است. واردات پوشاک قاچاق به شیوه‌های گوناگون از جمله واردات پوشاک استوک یا کالاهای رد سفارش‌شده باعث شده تا تولیدکنندگان با توجه به مالیات و ارزش افزوده قدرت رقابت در بازار را نداشته باشند. در همین راستا به مصاحبه با امیدرضا شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران پرداختیم تا نظر او را در خصوص وضعیت تولیدات داخل و مشکلات وجود آمده در پی قاچاق پوشاک جویا شویم.
 

امیدرضا شیرازی

استقبال مردم از بازار شب عید

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: فعالیت بازار شب عید ۱۴۰۲ بسیار دیر آغاز شد یعنی انتظار می رفت که از اوایل بهمن بازار به آرامی فعالیت خود را آغاز کند اما در نهایت دو سه روز آخر رونق گرفت و با وجود اینکه استقبال مردم فقط دو سه روز طول کشید بسیار رضایت بخش بود و جانی تازه به بازار داد.

تولیدات داخلی پوشاک

امیدرضا شیرازی عنوان کرد: تولیدات داخلی پوشاک بسیار عالی پیش رفته است. امسال در ادامه سال های گذشته بازار تولید پر رونق بود ، تولید با کیفیت جایی برای حرف راجع به اینکه بازار پوشاک کیفیت دارد یا نه نمی گذارد. تولید کنندگان ما تمامی کار ها را با کیفیت تولید کردند. تولیدکنندگان ما با عشق محصولات را تولید می کنند و با صنایع دیگر بسیار متفاوت است. این افراد وقتی لباس تولید می کنند به نوعی دارند یک آثاری را خلق می کنند که با احساساتشان در ارتباط است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تصریح کرد: کیفیت برتر محصولات ما به صنعت پوشاک اعتبار و ارزش افزوده ای رسانده است که ما را به تلاش برای ورود به بازارهای صادراتی پرقدرت تر مشتاق کرده است. به این صورت که تمرکز ما بر تولیداتی است که قابلیت ورود به بازارهای خارجی را دارند و باعث توسعه صادرات می‌شوند.

چالش عمده صنعت پوشاک

وی در خصوص چالش های پیش رو ادامه داد: در خصوص استانداردهای سایزبندی نیز باید تغییراتی اعمال کنیم،به طور مثال یک تولید محصول با کیفیت تولید می کند اما سایز آن استاندارد نیست که باید این موارد اصلاح و رفع شود، وقتی درخواست سایز ۳۸ داریم محصول تولیدی ها با یکدیگر متفاوت نباشد. این موضوع در تولیدات مردانه تقریبا اعمال شده است، در محصولات زنانه و بچگانه بحث سایز بندی باید استاندارد شود.

شیرازی گفت: برای بازار صادرات در تولید داخلی کمبودی وجود ندارد. درباره قیمت هم با تمام مشکلاتی که وجود دارد فضا برای رقابت داریم در یکی دو رشته که انشالله مواد اولیه به وفور به دست توزیع کننده برسد، به نظرم می توانیم بازار خوبی برای صادرات پوشاک داشته باشیم.

قاچاق پوشاک

رئیس اتحادیه پوشاک اظهار کرد: به هیچ عنوان این بحث کمرنگ شدن نظارت ها بر قاچاق پوشاک را قبول ندارم، افرادی هستند که با فرافکنی به دنبال متشنج کردن جو بازار و رسانه هستند. همیشه نظارت و برخورد در مقابل قاچاق پوشاک وجود داشته است. برخی از این برخورد ها به لطف رسانه ها خیلی مورد توجه قرار می گیرد اما باید بگویم کاری که باید انجام بشود بی سروصدا بدون مشکل انجام می شود.یعنی اگر باید با قاچاق پوشاک مبارزه شود پلیس،آگاهی، اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق همه تلاش خود را می کنند و کارشان را انجام می دهند.

امیدرضا شیرازی افزود: از طرفی وقتی تولیدگنندگان این حجم از کار با کیفیت تولید کردند باید به صورت رسانه ای اطلاع رسانی شود یعنی مردم باید آگاه شوند که کالای ایرانی به وفور با کیفیت و قیمت مناسب توزیع می شود.نکته حائز اهمیت این است که قیمت مناسب به معنی قیمت ارزان نیست، قیمت هر کالایی را بخواهیم با تورم متناسب سازی کنیم قطعا با  قیمت های دو سه سال پیش یکی نمی شود، چون تورم باعث تغییر قیمت ها می شود اما آن چیزی که به آن اعتقاد دارم این است که ضریب افزایش قیمت ها در صنعت پوشاک همیشه کمتر از بقیه صنایع بوده است. علت این موضوع این است که تولید پوشاک دو فاکتور مهم دارد، یکی فصل و دیگری مد .پوشاکی که تولیدکننده تولید و عرضه کند با سود کلان نمی فروشد چون زمان ندارد، بلافاصله فصل تمام شده است. همچنین سرعت مد، از فصل همیشه پیشی می گیرد. خاصیت لباس به این صورت است که همیشه تابع مد است واز آنجایی که مردم ما همیشه شیک پوش هستند، لباس های به روز می پوشند. بنابراین این دو فاکتور هیچوقت اجازه نمی دهند لباس را با قیمت آنچنانی به فروش گذاشت. تولیدکنندگان با سودهای متعارف و گاهی اوقات با رقابت درحال فروش فوق العاده هستند. در این صنعت همکار و رقابت زیاد است. همه سعی می کنند با حداقل قیمت بفروشند. مخصوصا زمانی که بازار رکود پیدا می کند تقاضا کم می شود و رقابت ها شدیدتر.(رقابت جدی و شدیدتری شکل می گیرد)

دستفروشی در دیدی متفاوت

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عنوان کرد: اگر به دستفروشی و بساط گستری دقت کنید، بسیار فراوان شده اند. این یعنی تولید به وفور وجود دارد اما با تقاضای کم ، رقابت به قدری بالا گرفته که گاهی اوقات پوشاک را به زیر قیمت می فروشند. سوال اصلی این است که با این  قیمت های خیلی پایین چرا تولیدکننده به فعالیتش ادامه می دهد؟ چون فصل و مد لباس تغییر می کند تولید کننده حاضر است محصول را به زیر قیمت بفروشد تا بتواند از این درآمد کم برای فصل بعد آماده شود و چرخه تولید را ادامه دهد. چرخه تولید نباید متوقف شود چون اگر به اصطلاح تنور سرد شود دیگر نمی توان آن را گرم کرد بنابراین تولید کننده و فروشنده با حداقل سود و حتی با ضرر چرخه تولید را ادامه می دهد.

قاچاق پوشاک ترکیه ای به ارزش ۱ میلیون دلار

وی در خصوص ادعای پلتفرم ترکیه‌ای مبنی بر صادر کردن یک میلیون دلاری پوشاک به ایران گفت: تا زمانی که واردات پوشاک به لحاظ قانونی ممنوع است تمامی این فعالیت ها غیر قانونی و غیر مجاز است، چون واردات پوشاک ممنوع است. هر پوشاکی که در واقع تولید داخل نباشد غیر مجاز تلقی می شود و قاچاق است.

شیرازی ادامه داد: در خصوص فعالیت آنلاین شاپ های وارداتی نیز باید متذکر شوم همه غیر قانونی است اما این بحث که مسافر در حدی که قانون اجازه می دهند برای مصارف شخصی خود لباسی بخرد قانونی است و جای حرفی ندارد، اما اگر شخصی خریدی انجام دهد و آن محصول را در کشور عرضه کند، حتی فروش یک تکه از آن محصول هم غیر قانونی است.

سخن پایانی

رئیس پوشاک در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم امسال توفیق این را داشته باشیم که بتوانیم به صادرات پوشاک ورود پیدا کنیم و سهم ما در بازار های جهانی بیشتر شود تا در نهایت تولید کننده و فروشندگانمان چرخ تولیشان  پر رونق و گرم بماند.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر