محصولات کشاورزی | قیمت محصولات کشاورزی | قیمت سرخرمن محصولات کشاورزی

اعلام قیمت سرخرمن محصولات کشاورزی / قیمت برنج با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شد

متوسط قیمت تولیدکننده (سرخرمن) محصولات و هزینه خدمات کشاورزی توسط ​مرکز آمار ایران اعلام شد.

اعلام قیمت سرخرمن محصولات کشاورزی / قیمت برنج با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شد

در حال حاضر، قیمت محصولات کشاورزی متناسب با عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی، تقاضا و عرضه، و شرایط بازار است. این محصولات شامل گندم، جو، ذرت، سویا، ارزش غذایی، میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند. با توجه به نوسانات طبیعی و عوامل اقتصادی، قیمت‌ها ممکن است متغیر باشند. این متغیرات می‌توانند به تصمیم‌گیری کشاورزان، سیاست‌های دولتی در زمینه تولید و صادرات، و تقاضا و عرضه در بازار بستگی داشته باشند.

مرکز آمار ایران متوسط قیمت تولیدکننده (سرخرمن) محصولات و هزینه خدمات کشاورزی پاییز ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

در پاییز سال ۱۴۰۲، در بخش غلات، متوسط قیمت ذرت دانه­‌ای ۱۱۳۰۲۲ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱، معادل ١٢,١ درصد افزایش داشته، همچنین متوسط قیمت ­برنج ٦٩٨٨٣٢ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل، کاهش ١٧.٩ درصدی نشان داده است.

در بخش حبوبات، در فصل پاییز ۱۴۰۲، متوسط قیمت لوبیا قرمز ٥٢٥٢٨٣ و لوبیا چیتی ٥٧٧٩٥٢ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ­ترتیب ٤٥,٢ و ٢٤.٣ درصد افزایش نشان می­دهد.

در بخش محصولات جالیزی، در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت هندوانه ۴۰۳۸۶ و خیار ۱۲۴۱۳۰ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل به ترتیب ١,١ و ٣٥.٤ درصد افزایش داشته‌­است و متوسط قیمت خربزه ١١٣٥٨٦ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل ٦٧.٥ درصد افزایش داشته­‌است.

در بخش سبزیجات، در پاییز ۱۴۰۲، متوسط قیمت گوجه‌­فرنگی ٦٩٨٤٩ و پیاز ۷۶۱۴۰ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب  ۶۰.۶ و ٣.٢ درصد افزایش داشته‌­است. به‌­علاوه، متوسط قیمت سیب­ زمینی ٦٣٣١٨ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱ ، معادل ٣٥.٢ درصد کاهش داشته‌­است. همچنین متوسط قیمت بادمجان ٩٤٧٥٦ ریال بوده که به این ترتیب نسبت به پاییز سال قبل ۱۰۰.۴ درصد افزایش داشته‌­است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت یونجه ٩١١٣٥ و ذرت علوفه‌­ای ۲۳۳۳۰ریال بوده که نسبت به پاییز ۱۴۰۱، به ترتیب ٥٧,٢ و۱۰۱.۹ درصد افزایش داشته‌­است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، متوسط قیمت انار ١٥٤٦٨٣ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ٤٥,٨ درصد افزایش نشان می­دهد. 

در بخش میوه‌های دانه­‌دار، در پاییز ۱۴۰۲، متوسط قیمت سیب درختی ۱۸۰۶۰۵ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣,٨ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت انگور ١٩٤٧٦٥ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل ٤٩.٤ درصد افزایش داشته­‌است.

در بخش دامداری سنتی، در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و برة پرواری زنده ۲۱۶۰۸۲۲ ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۱۹۷۱۱۰۸ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٥٣,٧  و ١٣١.٤ درصد افزایش نشان می­دهد.

در بخش فرآورده‌های دامی سنتی، در پاییز ۱۴۰۲، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ٢٨٣٦٦٥ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ١٥١٢٥١ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱ به ترتیب ٢٦,٣ و ٢٥.٥ درصد افزایش نشان می­دهد.

در بخش هزینه خدمات ماشینی، در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲، هزینه شخم زمین زراعی آبی ١٤٣٨٨٢٨٨ ریال در هر هکتار و هزینة شخم زمین زراعی دیم ١١٢٦٩٢٢٦ ریال در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٤٨,٦  و ۶۰.۳ درصد افزایش داشته­‌است.

در بخش دستمزد نیروی کار، در پاییز ۱۴۰۲، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه ­چین مرد ۴۳۹۰۱۱۰ ریال و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن ٣٤٧٨١١٨ ریال بوده که نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۱ به ترتیب ٤٥,٥ و ٤٦.١ درصد افزایش داشته است. در این فصل، متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک‌­کار مرد ٣٥٥٣٦٩١ ریال و متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک‌کار زن ٢٤٥٨٩٩٦ ریال بوده که نسبت به پاییز سال قبل به ترتیب ٤٦.٦ و ٣٢.٩ درصد افزایش داشته‌­است.   

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر