اختصاصی تیترکوتاه؛

قرارداد دلاری و یورویی؛ تجربه متفاوت لژیونر ایرانی در اروپا /والیبالیست های ایرانی شایسته بازی در لیگ اروپا

علی اصغر مجرد گفت: وقتی در اروپا بازی می‌کنی اگر بتوانی خودت را ثابت کنی و بدانند که بازیکن خوبی هستی روی شما بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتمادشان بیشتر می‌شود و به طبع آن درصد قرارداد هم بالاتر می‌رود.

قرارداد دلاری و یورویی؛ تجربه متفاوت لژیونر ایرانی در اروپا  /والیبالیست های ایرانی شایسته بازی در لیگ اروپا

 گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: علی‌اصغر مجرد و امیر غفور لژیونرهای ایرانی تیم راپید بخارست رومانی هستند و آنقدر خوش درخشیده‌اند که خیلی زود در ترکیب اصلی تیم فیکس شدند و حالا تیم‌شان برای قهرمانی به پرش‌ها و قدرت دستان والیبالیست‌های ایرانی امید بسته است، قهرمانی که دور از انتظار بلندقامتان والیبال ایران هم نیست. علی‌اصغر مجرد که بعد از طی دوران مصدومتیش راهی رومانی شد تا اولین تجربه‌ی لژیونری‌اش را آغاز کند حالا بعد از حدود ۷ ماه بازی برای لیگ رومانی و درخشش در آن کشور پاسخگوی سوالات خبرنگار تیترکوتاه شد. او این روزها گرچه هر زمان فرصتی داشته باشد لیگ والیبال ایران را همراه با غفور دنبال می‌کند ولی تمام تمرکزش را روی قهرمانی تیمش در لیگ والیبال رومانی گذاشته است تا اولین تجربه حضورش در لیگی جز ایران با خاطره خوش سکوی قهرمانی هم بنا گذاشته شود. گفت‌وگوی تیترکوتاه با علی‌اصغر مجرد دفاع بلندقامت والیبال ایران را می‌خوانید.

مجرد

 

مدت‌هاست دیدن علی اصغر مجرد محدود به کلیپ‌های بیرون آمده از لیگ والیبال رومانی شده است، از اولین تجربه لژیونری‌ات بگو؟

امسال اولین تجربه بازی‌ام به عنوان لژیونر بود به‌خصوص که این لیگ در اروپا است و تیم‌هایی که این‌جا بازی می‌کنند در صورتی که بالای جدول و قهرمان جام حذفی و لیگ شوند می‌توانند در چمپیونز لیگ اروپا حضور داشته باشند و برای من تجربه‌ی بسیار خوبی بود.

شرایط تیم چطور است؟

شرایط تیم‌مان خداراشکر خوب است، نیم فصل اول چند مصدوم داشتیم، قدرتی‌زن‌های تیم به شرایط ایده‌آل نرسیده بودند و به همین خاطر برای‌مان خیلی معمولی بود و با سومی نیم‌فصل را تمام کردیم که البته هنوز هم رده سوم هستیم ولی با تیم دوم اختلاف امتیازی خیلی کمی داریم و تقریبا بازی‌های سخت‌مان را هم پشت سر گذاشتیم و امیدوارم که در چند بازی آینده که حدود سه یا چهار بازی باقی مانده بتوانیم شرایط خودمان را در جدول بهتر کنیم و من حتی به قهرمانی در لیگ هم امیدوارم.

مجرد - غفور

فیکس و تاثیرگذار در نتایج تیم هم هستی، از کیفیت لیگ رومانی بگو

بله من اینجا کامل بازی می‌کنم و همان‌طور که گفتم شرایطم هم خوب است، درباره شرایط لیگ رومانی هم می‌توانم بگویم که تقریبا هفت یا هشت تیم خوب دارند ولی تیم‌های آخر جدول‌شان تیم‌های معمولی هستند و تیم ما بعلاوه ۷ تیم دیگر در یک سطح هستیم و حدود ۵ تیم بالای جدول هم خوب بازی می‌کنند و هم بازیکنان خارجی زیادی دارند البته که بازیکنان مطرح خارجی در این لیگ زیاد حضور ندارند ولی خب مثلا در تیم ما امیر غفور هست و یک بازیکن آلمانی داریم، پاسور تیم ما پاسور تیم ملی اسلوونی است، دریافت کننده ما عضو تیم ملی فرانسه بوده است و همچنین جواد کریمی در تیم گالاتس که تیم دوم جدول است بازی می‌کند که آن‌ها هم شرایط خوبی دارند. تیم دینامو هم یک ایرانی با فامیلی «بربست» دارد که پشت خط زن جوانی است که از لیگ ترکسه در نیم فصل به این لیگ پیوست و به نظر من در کل لیگ خوبی است ولی لیگ ایران سطح بالاتری از این لیگ دارد که برای این حرفم دلیل دارم؛ به طور مثال این‌جا روی تیم‌های آخر نمی‌توانی زیاد تمرکز داشته باشی و به راحتی می‌شود شکست‌شان داد ولی در لیگ ایران اینطور نیست و اگر با تیم آخر جدول هم بازی کنی باید تا آخر بجنگی تا ببری چون همیشه همه تیم‌ها تقریبا در یک سطح هستند ولی این‌جا این‌گونه نیست.

مردم رومانی چقدر به والیبال اهمیت می‌دهند و آیا استقبالی مانند استقبال مردم ایران از والیبال آن‌جا هم وجود دارد؟

ورزش‌های اول و مورد توجه مردم رومانی به نظر من فوتبال و هندبال هست و بعد از آن می‌توانم بگویم والیبال چرا که والیبال هنوز در این کشور جا نیفتاده و لیگ معتبری از سال‌های گذشته نداشته است، تقریبا این مدتی که برای بازی به چند شهر رفتیم که علاقه خیلی زیادی به والیبال داشتند و ورزشگاه‌های‌شان پر از تماشاگر بود ولی بیشتر طرفداران اینجا هندبال و فوتبال را می‌شناسند.

وضعیت قراردادت با تیم چطور است و اگر نسبت به قراردادهای لیگ ایران مقایسه‌ای داشته باشی چطور ارزیابی می‌کنی؟

قراردادهای این‌جا دلار و یورو است و شرایط کاملا متفاوتی با ایران دارد، برای پستی که من بازی می‌کنم قرارداد خوبی پیشنهاد شد و من با مشورتی که داشتم قرارداد را بستم که امیدوارم سال‌های دیگر بهتر هم شود و این اتفاق می‌افتد چرا که وقتی در اروپا بازی می‌کنی اگر بتوانی خودت را ثابت کنی و بدانند که بازیکن خوبی هستی روی تو بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتمادشان بیشتر می‌شود و به طبع آن درصد قرارداد هم بالاتر می‌رود.

با امیر غفور صمیمی‌تر و هماهنگ‌تر از قبل شده‌ای؟

تقریبا پنج یا شش سال پیش در تیم ملی همراه آقای غفور بودیم و همیشه با هم خوب بودیم و حالا هم هستیم به خصوص الان که اینجا با هم هم‌تیمی هستیم و از آن‌جایی که او بزرگتر و باتجربه‌تر از من است در خیلی از مسائل به من کمک می‌کند، او بازیکن بزرگی است و همیشه در خیلی مسائلی که مشکل داشته باشم منو کمکم می‌کند. واقعیتش این است که امیرغفور بسیار باشخصیت است و من او را خیلی دوست دارم.

مجرد والیبال

مصدومیتی که داشتی کامل رفع شد و الان آماده‌ی حضور در تیم ملی ایران هستی؟

بله مصدومیتم خداراشکر خیلی بهتر شد. از پارسال مدتی می‌شود گفت تمام تابستان را درگیر درمان پاهایم بودم و از شهریور که به رومانی آمدم و بازی را شروع کردم خداراشکر خوبم. برای حضور در تیم ملی هم باید ببینیم که تا اردوی تیم ملی چه شرایطی پیش می‌آید، اگر کامل خوب بودم و این دو ماه باقی مانده را به سلامت گذراندم و حتما دوست دارم در تیم ملی باشم و دوباره برگردم چون واقعا این یکی دو سالی که نتوانستم پیراهن تیم ملی را بپوشم به خودم خیلی سخت گذشت.

«آلبرتو جولیانی» به عنوان گزینه جدی مربیگری والیبال ایران مطرح شده است، چقدر از او شناخت و چقدر موافق حضور او هستی؟

این مدت که اینجا هستم می‌بینم که گزینه‌هایی برای مربیگری تیم ملی مطرح می‌شود که خب بزرگ‌ترین بهترین‌شان به نظرم آقای لورنزوتی بود که نمی‌دانم به چه دلایلی نتوانستند با او قرارداد ببندند. واقعیتش درباره آقای جولیانی شناخت زیادی ندارم و فقط می‌دانم زمانی که ما در لیگ جهانی بازی کردیم او مربی تیم ملی اسلوونی بودن و البته با تیم اسلوونی شرایط خوبی داشتند، سال گذشته هم مربی تیم ملی ترکیه بود و امسال در سری آ ایتالیا مربی‌گری می‌کند و در کل رزومه‌ی خوبی دارند و این تنها شناخت من از او است ولی در کل امیدوارم هر فردی که بعنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود بتواند اتفاق‌های خوبی را برای تیم ملی ایران رقم بزند.

مدتی نام «سعید معروف» هم به عنوان سرمربی مطرح شده بود که البته موافقان و مخالفان خودش را داشت و مخالفان معتقد بودن آمدن او در این برهه زمانی استعداد سوزی است، نظر شما به عنوان ملی‌پوش ایران در این مورد چیست؟

بله یک سری‌ها نگران بودند که آقای معروف تجربه‌ای ندارد که هدایت تیم ملی را عهده دار شود و ممکن است موفق نشود و شاید استعدادی باشد که بتوانند در آینده از او استفاده کنند، به نظر من آقای معروف والیبال را خیلی زیاد درک می‌کنند و می‌فهمند و به یک آگاهی عمیق نسبت به والیبال رسیدند. مثلا یک والیبالیست وقتی جوان است انرژی دارد و والیبال بازی می‌کند ولی من این موضوع را متوجه شدم که باید نسبت به والیبال آگاهی بدست بیاوری و خوب بشناسی تا اگر روزی مثلا روز تو نباشد بتوانی با تکنیک خودت به واسطه آن آگاهی و دانشی که نسبت به والیبال داری آن تمرین یا آن بازی را بگذرانی، آقای معروف به نظرم یک استعداد خیلی خاص در والیبال ما است، همه دوستش دارند و ما هم خیلی زیاد دوستش داریم و کار کردن با او باعث افتخار بود، زمانی‌که کنار او بازی می‌کردیم در مسائل مختلف به ما کمک می‌کردند و معتقدم این موضوعی است که خودش باید درباره‌اش تصمیم بگیرد که می‌توانند مربی تیم‌ملی باشند یا نه و ما هم بازیکنانی هستیم که باید برای تیم ملی بازی کنیم و نمی‌توانیم بگوییم چه فردی سرمربی تیم ملی باشد، به هر حال اگر روزی سرمربی تیم ملی شوند برای من خیلی افتخار است که با سعید معروف کار کنم.

به نظرت افتی که والیبال ایران دچارش شده است چطور برطرف می‌شود؟

به نظرم پارسال تیم ملی به جز بازی‌های آسیایی نتایج خوبی نتوانست بگیرد و همان‌طور که گفتید در والیبال ما شاهد افتی بودیم که حالا در رنکینگ جهانی هم رنک ایران پایین‌تر آمد و حریفانی که قبلا از ما پایین‌تر بودن جایگاه بهتری نسبت به ما به‌دست آوردند که همین کارمان را برای سال آینده لیگ ملت‌ها سخت می‌کند. تابستان سال آینده به نظرم ایران کار خیلی سختی دارد و امیدوارم که اگر خودم باشم که همه تلاشم را خواهم کرد و اگر هم نباشم بقیه بچه‌ها تلاش خیلی زیادی انجام بدهند تا تیم راهی المپیک شود گرچه شانس خیلی کمی داریم و کارمان خیلی سخت است، فکر کنید که با جدول لیگ جهانی باید تقریبا ده تا یازده بازی با تیم‌های دیگر را ببریم آن‌هم با نتایجی که بتوانی امتیاز رنکینگ را هم بگیریم و به امتیاز ایران اضافه کنیم و از آن‌جایی که ما هنوز سرمربی و تایم تمرین نداریم این کار را بسیار سخت می‌کند و با یک ماه تمرین به نظرم افتادن اتفاق خاص دور از دسترس است ولی خب باز هم شانس خیلی کمی داریم. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که یک سری مربی‌ها نمی‌توانند مربی‌گری تیم ملی را قبول کنند همین باشد چرا که فدراسیون هدفش این است که تیم به المپیک  برود که البته این هدف تمام بازیکنان هم هست ولی یک سری مربی‌ها منطقی که فکر می‌کنند می‌بینند که این اتفاق شاید نیفتد و فشار زیادی روی‌شان باشد که در نهایت امیدوارم والیبال ملی ما از این وضعیت خارج شود و به جایگاه قبلی خودش برگردد.

لیگ والیبال ایران را پیگیری می‌کنی و آیا احتمال بازگشتت به لیگ ایران برای فصل آینده هست یا در رومانی می‌مانی؟

بله وقت‌هایی که تایمش را داشته باشیم لیگ ایران را از طریق اینترنت هم من و هم امیر غفور دنبال می‌کنیم، امسال لیگ ایران خیلی جالب شده است، حالا بجز تیم اول که فولاد سیرجان است تیم‌های دیگر از تیم دوم تا تیم مثلا هفتم بردها و امتیازهای‌شان به گونه‌ای است که هر هفته ممکن است جای همدیگر را بگیرند، حتی امکان دارد تیم دوم تا رتبه‌ی ششم هم پایین بیاید. امسال جوان‌های زیادی هم در لیگ ایران بازی می‌کنند که به نظرم نقطه قوتی است، این را هم بگویم که وقتی به رومانی آمدم متوجه شدم که ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی کنند؛ یعنی من یکسری بازیکنان را اینجا دیدم که متوجه شدم بازیکنان ما با استعدادتر و لایق تر برای بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی هستند، از لیگ‌های لهستان و ایتالیا گرفته تا بقیه‌ی لیگ‌ها می‌تواند میدان حضور بچه‌های ما باشد. در مورد حضور خودم هم باید بگویم این لیگ برای سال اول لژیونری‌ام خوب بود و اگه شرایطم هم در این یکی دو ماه باقی مانده خوب باشد شاید باز هم بمانم ولی به طور کلی هیچی مشخص نیست، البته که دوست دارم بمانم حالا نه فقط رومانی بلکه ببینم کدام تیم اروپایی پیشنهاد بهتری می‌دهد تا در لیگ‌های اروپایی بمانم و بازی کنم، همان‌طور که گفتم بازیکنان شاغل در لیگ ایران استعداد بازی در لیگ‌های خارجی را دارند. به هر حال امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای والیبالم در سال‌های آینده بیفتد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر