عباس علی‌آبادی | صنایع حمل‌ونقل | وزارت صمت

سایپا بازار خودرو را نونوار می کند / منتظر کادیلا باشید

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ضمن تاکید بر تنوع طراحی محصول که این خودروساز بزرگ کشور در دستور کار خود قرار داده است، به تولید محصولات جدید گروه سایپا شامل شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی۹۰ (کادیلا)، ساینا CNG، شاهین‌پلاس،‌ سیلک و آریا اشاره کرد.

سایپا بازار خودرو را نونوار می کند / منتظر کادیلا باشید

سایپا یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۵۴ تأسیس شده و از طریق همکاری با شرکت‌های خودروسازی معروف بین المللی مانند کیا، رنو و دایهاتسو، خودروهای متنوعی را با نام تجاری "سایپا" در داخل و خارج از ایران تولید می‌کند. در طی سال‌های فعالیت خود، سایپا توانسته است با عرضه خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب، جایگاه مناسبی در بازار خودرو ایران را دست یابد.

در جریان بازدید هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از معاونان وی از سایپا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل این گروه خودروسازی، ضمن تاکید بر تنوع طراحی محصول که این خودروساز بزرگ کشور در دستور کار خود قرار داده است، به تولید محصولات جدید گروه سایپا شامل شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی۹۰ (کادیلا)، ساینا CNG، شاهین‌پلاس،‌ سیلک و آریا اشاره کرد که این میزان تنوع محصولات داخلی در این گروه خودروسازی و همچنین صنعت خودرو کشور بی‌نظیر بوده است.

کاهش هزینه تولید محصولات جدید گروه سایپا

با حضور عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرکت سایپا،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گزارش جامعی از روند تولید، افزایش کیفیت، کاهش هزینه تولید محصولات جدید گروه سایپا و حرکت انقلابی که گروه سایپا در حوزه خودروهای برقی انجام داده است ارائه کرد که به‌زودی مردم ثمرات آن را خواهند دید.

بدین‌ترتیب، وزیر صمت، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، بابک احمدی؛ رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و جمعی از مدیران وزارت صمت در جریان برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای که گروه خودروسازی سایپا طی ۲۵ماه گذشته انجام داده است، قرار گرفتند.

انقلاب پروژه‌های برقی محصولات جدید

در این بازدید، گزارشی از انقلاب پروژه‌های برقی محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا شامل آریا (پلاگین-هیبرید)، ساینای برقی و سهند برقی ارائه شد که نشان‌دهنده رویکرد گروه سایپا بر روی خودروهای برقی است؛ خودرو جدید آریا درحال انجام استانداردهای نهایی است. در این مراسم، مدیرعامل سایپا،‌ افق این گروه خودروسازی در سال‌های آتی را شامل توسعه محصول با رویکرد خودروهای هیبرید و برقی با در نظر گرفتن تنوع در طراحی و تولید خودروهای ایمن‌تر عنوان کرد.

تحقق ۴هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در سال

در ادامه این بازدید، گزارشی از روند بهره‌وری طی ۲۵ماه گذشته در گروه سایپا ارائه شد که نشان داد شاخص‌های بهره‌وری طی ۲۵ماه گذشته در گروه سایپا بهبود قابل‌توجهی یافته‌اند؛ به‌نحوی‌که هزینه‌های تبدیل (دستمزد و سربار) در شش ماه اول سال جاری به ۶.۸درصد رسیده، این در حالی‌ است که در سال ۱۴۰۰ این شاخص به میزان ۱۱.۲درصد بوده است.

همچنین شاخص مهم نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو به ۴۰درصد رسیده است. همچنین گروه سایپا تحریم‌های ظالمانه را به یک فرصت تبدیل کرده و توانسته است در سال جاری ۴هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی را رقم بزند؛ درحالی‌که سال گذشته رقم صرفه‌جویی ارزی ۲۵۰۰میلیارد تومان بود. در این راستا، پیش‌بینی شده است که فروش گروه سایپا تا پایان سال جاری به ۱۶۰همت برسد که سال گذشته عدد یادشده ۹۱همت بود.

سایپا؛ شرکت پیشرو در واردات خودروهای به‌روز

مدیرعامل سایپا همچنین گزارشی از عملکرد سایپا به‌عنوان اولین شرکت خودروسازی که با رعایت مصوبات دولت و مجلس نسبت‌به واردات خودروهای به‌روز اقدام کرده است، ارائه داد.

در این حوزه، گروه سایپا تاکنون ۳هزار خودرو چانگان و زوتی را وارد کشور کرده که بخش قابل‌توجهی از خودروها تحویل مشتریان شده و ۱۰هزار دستگاه خودرو نیز در فرایند حمل است. همچنین تاکنون ۱۰هزار خودرو برقی و هیبرید ثبت‌سفارش شده که از این تعداد، مراحل تکمیلی ۲هزار دستگاه آن انجام شده است و خودروها آماده حمل هستند.

صحه‌گذاری وزیر صمت بر توانمندی مدیریتی سایپا

وزیر صمت نیز در حاشیه بازدید از شرکت سایپا گفت: «گروه سایپا از ظرفیت‌های ملی است و پتانسیل بسیار بالایی از نظر دانش فنی و مهندسی در این شرکت وجود دارد و همچنین تجربه طولانی در این بنگاه صنعتی نهفته است که باید حفظ شود و توسعه پیدا کند.»

او با بیان این‌که گروه سایپا رو به جلو حرکت می‌کند، اما توقع از این مجموعه صنعتی به دلیل ظرفیت بالای انسانی بیشتر است، افزود: «انتظار من این است که سایپا بر توسعه ظرفیت مهندسی و بازاریابی خود بیشتر تاکید کند و با شناسایی ظرفیت بازار به تولید محصول بپردازد. خوشبختانه نیروی انسانی و مدیریت خوبی در سایپا وجود دارد که اگر پیوند عمیقی بین این دو ظرفیت شکل بگیرد، یقینا موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.»

علی‌آبادی اظهار کرد: «یکی از اقدامات مناسبی که گروه خودروسازی سایپا انجام داده،‌ تنوع محصول است؛ تنوع محصول تضمین‌کننده‌ نیاز و خواست مشتریان است. رویکرد گروه سایپا این است که با تنوع‌بخشی به محصولات خود رضایت مشتریان را کسب کند. ‌در این میان ضرورت دارد عنصر کیفیت موردتوجه مضاعف قرار بگیرد تا مردم با اطمینان‌خاطر محصولات این مجموعه صنعتی را خریداری کنند.»

او افزود: «عملکرد سایپا رو به جلو است و معتقدم که سایپا باید در روند روبه‌جلو، همواره خود را متناسب با شرایط روز بازمهندسی کند. چون هم ظرفیت‌ها تغییر می‌کند و هم محیط و این دو را باید باهم تطبیق داد. سایپا به سن خبرگی رسیده و تاکنون دو نسل از سایپا خارج شده و برهمین اساس، سایپا یک شرکت بالغ است و انتظاری که از سایپا وجود دارد به‌عنوان یک شرکت بالغ این است که باید در صنعت خودرو کشور بدرخشد.»

وزیر صمت با تاکید بر این‌که خودروسازان ایرانی باید خود را با تحولات جهانی یعنی حرکت به سمت خودروهای برقی منطبق کنند، افزود: «باید به‌سرعت خودمان را به شرایط روز برسانیم و تولیدات خود را با تولیدات جهانی تطبیق دهیم. گروه خودروسازی سایپا در این عرصه درحال تلاش است و به‌زودی ثمرات این تلاش را مردم خواهند دید. چراکه روندها در تولید، ‌ارتقای کیفیت و خودروهای برقی مثبت و امیدوار کننده است.»

او با بیان این‌که گروه سایپا در مسیر تیراژ تولید، تنوع‌بخشی و داخلی‌سازی محصولات گام‌های خوبی برداشته است، افزود: «در بازدید از شرکت سایپا نکات خوبی را دیدم که نشان می‌دهد سایپا سرزنده است و با نشاط حرکت می‌کند و انتظار این است که این نشاط چندبرابر شود و این موضوع با همدلی بین مدیران و کارکنان بیشتر خواهد شد.»

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر