گفت‌وگوی تیترکوتاه با دبیر انجمن کوراش:

تست دوپینگ بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار پول می خواهد / مدال بازی‌های آسیایی ملیکا امیدوند پابرجا است

کوروش خسرویار گفت: هزینه تست‌ها بر اساس این‌که به کدام یکی از آزمایشگاه‌های کلن آلمان یا دوحه قطر و یا چین فرستاده شود بالا و متغیر است که از ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار است.

 تست دوپینگ بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار پول می خواهد /  مدال بازی‌های آسیایی ملیکا امیدوند پابرجا است

 گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: این‌روزها خبری مبنی بر بالا رفتن تعداد کوراش‌کاران در نقض قوانین دوپینگ منتشر شده که مبنای این خبر بر نگرانی از تعلیق کوراش از سوی فدراسیون جهانی به دلیل تعداد بالای دوپینگ ورزشکاران اشاره دارد، از سوی دیگر از فرار یکی از ملی‌پوشان کوراش برای امتناع از تست دوپینگ هم صحبت می‌شود. این در حالی است که همین یکی دو روز گذشته شوک دیگری به کوراش وارد شد آن‌هم با این خبر که «ملیکا امیدوند» بانوی کوراش‌کار به دلیل مثبت شدن نمونه دوپینگ به مدت سه سال از تمامی فعالیت‌های ورزشی، محروم شد و پیش از آن هم خبر دوپینگ ۴ ورزشکار دیگر (یک خانم و سه آقا) البته پیش از حضور در رویدادهای بین‌المللی اعلام شده بود. در این باره با دبیر انجمن کوراش کشور گفت‌وگو گرفتیم که در ادامه خواهید خواند.

کوراش بانوان

 

پیش از اعزام‌های برون‌مرزی تست دوپینگ می‌گیریم
 

دبیر انجمن کوراش کشور به خبرنگار تیترکوتاه گفت: از سال گذشته بر اساس سیاست‌های موجود در فدراسیون ووشو و انجمن کوراش کشور، بحث آموزش و پیشگیری از دوپینگ را به‌طور جدی آغاز کردیم و البته در کنارش تعداد زیاد نمونه‌گیری‌ها را انجام دادیم و می‌توانم بگویم که یکی از فدراسیون‌ها و شاید از انجمن‌های پیشرو در این زمینه هستیم، بعنوان مثال ما در همین سال ۱۴۰۲ حدود هفت مرحله از نادو برای گرفتن تست دوپینگ از بچه‌ها درخواست کردیم و نمونه‌ها از ۱۵۶ نفر از بچه‌ها در مسابقات داخلی، اردوهای آمادگی و در تمام مسابقات برون مرزی گرفته شد.


مدال بازی‌های آسیایی ملیکا امیدوند پابرجا است

کوروش خسرویار افزود: سال ۱۴۰۲ برای تست دوپینگ دو مرد و یک زن کوراش‌کار در اردوی آمادگی بازی‌های آسیایی از نادو ایران درخواست گرفتن تست کردیم که متاسفانه دو تست مثبت شد، بعد از بازی‌های آسیایی و نزدیک اعزام به مسابقات قهرمانی جهان ترکمنستان هم مجدد درخواست تست داشتیم که تست یکی از خانم‌ها هم مثبت شد. این را می‌خواهم بگویم که ما قبلا در فدراسیون جودو بودیم و آن‌جاخیلی سیاستی برای مبارزه با دوپینگ نبود و اصلا نه آموزشی بود و نه تست فراگیری و بیشتر تست‌ها گزینشی انجام می‌شد ولی ما حالا در فدراسیون ووشو روی دو مورد محکم ایستادیم؛ اول این‌که اعزام‌های ما بسیار شفاف است و همه در قالب انتخابی انجام می‌شود و دومین مورد هم این است که هیچ ورزشکاری را بدون دادن تست دوپینگ اعزام نمی‌کنیم. شاید برای ما هزینه بر باشد ولی این کار را حتما انجام می‌دهیم. این را هم بگویم که متاسفانه ما دوستان بدتر از دشمن در فدراسیون‌های ورزشی هم‌تراز داریم که گاهی به دنبال نقطه ضعف در این انجمن هستند ولی به‌هرحال این جزو نقاط قوت ما هست که روی این قضیه محکم ایستادیم و هیچ اعزامی بدون تست دوپینگ نداریم و نخواهیم داشت. در مورد ملیکا امیدوند هم باید بگویم که تست او در بازی‌های آسیایی مثبت نشده است و آن تستی بود که ما از بچه‌های خودمان هم خانم‌ها و آقایان دو ماه بعد از بازی‌های آسیایی و قبل از اعزام به مسابقات قهرمانی جهان ترکمنستان انجام دادیم که آنجا تستش مثبت شد و مطلبی که منتشر شد این‌گونه نبود.

کوارش . کوراش

وی که ریاست کمیته جهانی داوری کوراش را هم عهده دارد، بیان کرد: بحث دوپینگ بیشتر جنبه فرهنگی دارد و شاید در رشته‌های هم‌تراز ما این موضوع خیلی جدی گرفته نمی‌شود، مثلا در کشتی‌های محلی ما اصلا هیچ تستی گرفته نمی‌شود، در رشته‌های المپیکی ما هم بعضی اوقات به‌صورت گزینشی انجام می‌شود که شاید در سال یک اعزام دارند و در همان اعزام هم در خارج از کشور تست گرفته می‌شود و دیدیم که مثبت هم درآمده است ولی برای کوراش در سال ۲۰۲۲ ، ۲۰۲۳ و در همین آستانه سال ۲۰۲۴ هیچ تستی از بچه‌های ما در هیچ رقابت برون مرزی گرفته نشده که مثبت باشد.

دوستان در دیگر فدارسیون‌ها دنبال جنگ روانی هستند!
 

او که عضو هیئت رئیسه انجمن جهانی کوراش را هم در کارنامه‌اش دارد تصریح کرد: این هم همیشه در فدراسیون جهانی زبانزد است و جزو پوئن‌های مثبت فدراسیون شمرده می‌شود و انجمن کوراش ایران مبارزه جدی ‌ای با این موضوع دارد، همچنین  سال گذشته حدود ۲۴۰ نفر از مربیان و ورزشکاران ما در سمینارهای آنلاین ita ( آی تی ای) شرکت کردند و به همین خاطر از لحاظ آموزشی هم از تمام فدراسیون‌های همتراز جلوتر هستیم. باز هم می‌گویم دوستان عزیزی در فدراسیون‌های دیگر هستند که به عقیده من کاری برای انجام دادن ندارند و بیشتر روی ایجاد جنگ روانی بر علیه رشته‌های دیگر در فضای مجازی و خبری متمرکز هستند ولی این تغییری در رویه ما ایجاد نمی‌کند و ما همچنان روی این قضیه مصر هستیم که هیچ اعزامی را بدون گرفتن دو تست‌ پراهمیت آمادگی جسمانی و دوپینگ اعزام نمی‌کنیم.

 حضور نماینده‌ی روس در ایران و فرار از تست دوپینگ مهملات است
 

خسرویار در پاسخ به این‌که حضور نماینده ضد دوپینگ روس در ایران و فرار ورزشکار از تست دوپینگ را رد می‌کند یا نه، بیان کرد: این‌که گفته می‌شود نماینده روس آمده در واقع مهملاتی است که من ابتدا در یکی از خبرگزاری‌ها خواندم، در واقع یک نفر از ورزشکاران ما در لیست Whereabouts هست!  لیست Whereabouts هم این‌گونه است که ورزشکاران رشته‌های مختلف تا یک یا دو سال به‌صورت رندوم کاندید می‌شوند که این در واقع به‌صورت برنامه‌ریزی شده است و برای گرفتن تست سراغش می‌آیند و برای ورزشکار ما سه مرحله تست گرفته شده بود و یک مرحله هم که نماینده نادو مراجعه کرده بود آن ورزشکار نبود و قرار شد که ۱۵ روز بعد مجدد از او تست گرفته شود که انجام هم شد و وقتی آن مطلب را خواندم در واقع سورپرایز شدم!

او که مدیریت تیم‌های ملی کوراش ایران را هم عهده‌دار بود در مورد نگرانی از تعلیق کوراش به دلیل تعداد دوپینگ‌های مطرح شده، تصریح کرد: وقتی می‌توان نگران تعلیق بود که در مسابقات بین‌المللی ورزشکاران شما بصورت سازمان‌یافته تست بدهند و مثبت شود، وقتی خودمان با دوپینگ در حال مبارزه هستیم و در اردوهای آمادگی قبل از اعزام تیم تست را می‌گیریم و این ریسک را به جان می‌خریم و تست می‌گیریم ولو این‌که ورزشکاری تستش مثبت شود و با خود به مسابقات نبریم، پس این صحبت‌ها از کجا می‌آید؟  ما همیشه برای این مورد مورد تشویق آژانس بین‌المللی تست آنتی دوپینگ و فدراسیون جهانی بودیم.

 وی یادآور شد: چرا باید نماینده روس به ایران می‌آمد که این کار را انجام بدهد؟ چون نماینده آنتی‌دوپینگ در کشور ما نادوی ایران است که از طرف آژانس جهانی ضد دوپینگ ماموریت پیدا می‌کند که بر اساس آن برنامه‌ای از خود ورزشکار می‌گیرند و به‌صورت ماهانه یا  هر دو ماه از او تست گرفته می‌شود. ما یکی از قدرت‌های کوراش در  جهان هستیم ، دبیر کل فدراسیون جهانی کوراش و هیات رئیسه‌اش از ایران است و ما در این رشته قطب تاثیرگذار هستیم؛ ضمن این‌که ما از پرچم‌دارهای مبارزه با دوپینگ هم در ایران، آسیا و جهان هستیم.

کوروش خسرویار

هزیزنه تست دوپینگ بالاست
 

کوروش خسرویار در پاسخ به این سوال که برای هربار تست اختیاری دوپینگ چقدر هزینه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هزینه تست‌ها بر اساس این‌که به کدام یکی از آزمایشگاه‌های کلن آلمان یا دوحه قطر و یا چین فرستاده شود بالا و متغیر است که از ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار است. در صورتی که تست دوپینگ فردی مثبت شود جرائمی هست که خود فرد باید متقبل شود و در واقع برای فدراسیون آن کشور است که به عنوان جریمه باید پرداخت کند. البته این در بحث مسابقات بین‌المللی است ولی برای تست‌های داوطلبانه بیشتر جنبه تشویقی دارد و این هزینه را هم فدراسیون به خاطر مبارزه جدی با دوپینگ در ایران متقبل می‌شود.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر