قالیباف در همایش بین‌المللی «ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» مطرح کرد:

اقتصاد مردم‌محور خواهد شد / به موشک‌هایمان افتخار می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه و حوزه باید در متن جامعه و در تلاش برای حل این مشکلات باشند لذا از پیش قراولان حلقه‌های میانی و فعالیت در عرصه مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند. ما در راستای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش‌هایی انجام داده‌ایم اما آنجایی که می‌تواند این وحدت حوزه و دانشگاه را عمق ببخشد شناخت مسائل جامعه، اولویت‌بندی آن‌ها و تلاش برای حل آنهاست.

اقتصاد مردم‌محور خواهد شد /  به موشک‌هایمان افتخار می‌کنیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی «ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» که امروز یکشنبه، اول بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی، بخشی از باورهای دینی ماست و هر کسی در جامعه‌ و با هر سلیقه‌ای باید در این زمینه ورود پیدا کند و آنگونه که باید و شاید اقدام کند.

وی با بیان اینکه چنین همایشی کمک می‌کند که به شکل بهتر و جدید‌تری به این مسائل نگاه کنیم، افزود: در یک صبح سرد زمستانی در زمانی که شهردار تهران بودم به منطقه ۱۲ رفتم و دیدم صاحب یک وانت پیکان، ماشین خود را روشن کرده بود و در همین حین، یک جوان را دیدم که به اگزوز ماشین چسبیده بود تا گرم شود. وی را صدا کردم که توجهی نکرد، نزدیک شدم و گفتم من شهردار هستم، وی گفت آقای قالیباف، تو را می‌شناسم و تصور نکن به تو بی‌احترامی می‌کنم. از ما که گذشت اما کاری کنید بقیه به سرنوشت من گرفتار نشوند. گفت من تحصیل‌کرده هستم و روزگار باعث شد به این وضعیت دچار شوم. ای کاش شما یکسال قبل سراغ من می آمدید نه الان. بنده هیچ وقت آن ماجرا را فراموش نمی‌کنم.

لزوم توجه به حلقه‌های میانی جامعه

وی افزود:‌ وقتی انسانی در آسیب اجتماعی گرفتار می‌شود باید در مجموعه قوانین و مقررات هم مورد توجه قرار گیرد تا مشخص شود آیا در فلان آسیب، خانواده، جامعه و مسئولان و دولتمردان نقش داشته‌اند یا خیر و آیا سوء مدیریت‌ها منجر به این اتفاق نشده است؟ در این شرایط اگر متوجه شدیم اشتباهی از جانب ما مسئولان صورت گرفته است باید نسبت به جبران آن اقدام کنیم.

قالیباف ادامه داد: بنده با توجه به اینکه با لایه‌های زیرین آسیب‌های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی آشنا بوده‌ام، می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم. یکی از مشکلاتی که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم در زمینه حلقه‌های میانی یا همان افراد دغدغه‌مند جامعه است. مقام معظم رهبری در خرداد ۹۸ در نشست با دانشجویان در موضوع حلقه‌های میانی مطلبی را بیان کردند. این امر در جبهه منجر به موفقیت‌های بزرگی شد در حالی که ما آن موقع موضوعی به نام حلقه‌های میانی را فهم نمی‌کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نکته دیگر درباره وظایف دانشگاه و حوزه است. این دو می‌توانند مسائل کشور و جامعه را تشخیص دهند. آن‌ها هستند که فرق بین مشکل و مسئله را می‌دانند و قدرت حل مسئله در دانشگاه و حوزه است. دانشگاه و حوزه باید در متن جامعه و در تلاش برای حل این مشکلات باشند لذا از پیش قراولان حلقه‌های میانی و فعالیت در عرصه مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند. ما در راستای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش‌هایی انجام داده‌ایم اما آنجایی که می‌توانند این وحدت حوزه و دانشگاه را عمق ببخشند، شناخت مسائل جامعه، اولویت‌بندی آن‌ها و تلاش برای حل آن‌هاست.

برکات مسئولیت‌پذیری اجتماعی

وی تصریح کرد: بارها گفته‌ام کارمندی که در سازمانی استخدام می‎‌شود، با آسیب‌های اجتماعی و افراد دارای معلول ذهنی سرو کار دارد و یک عمر اینکار را انجام می‌دهد بعد از چند سال دچار افسردگی شده و ممکن است انگیزه وی تغییر کند و در رفتار وی اثر بگذارد. ما باید برای چنین افرادی چاره‌اندیشی کنیم. یکبار منزل مادر دو شهید رفتم. وی گفت: من نذر کرده‌ام هر هفته دو روز به آسایشگاه‌ها بروم و از بچه‌های خودم پرستاری کنم چون افرادی که در این آسایشگاه‌ها هستند، بیش از هر کسی نیاز به محبت دارند. بنابراین باید بدانیم که چنین جاهایی با یک سیستم اداری تفاوت دارند.

قالیباف بیان کرد:‌ یکبار برای بازدید از زندان رفتم و افرادی در سنین پایین دیدم که هنوز نوجوان بودند و بزه‌هایی انجام داده بودند اما هیچ کسی را نداشتند که شرایط آنان را پیگیری کند لذا در چهارچوب مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید به چنین افرادی هم توجه داشته باشیم. مسئولیت‌پذیری اجتماعی، برکات بسیاری دارد و ما و جامعه را متحول می‌کند. اگر مردم در عرصه‌های مختلف ورود کنند شاهد برکات بیشتر آن خواهیم بود. آیا ما می‌توانیم صرفاً با پشتیبانی مالی دولت چنین کاری انجام دهیم؟ پاسخ منفی است چراکه بسیاری از افرادی نظیر همین کودکان، بیش از آنکه نیازمند پول باشند، محبت نیاز دارند.

وی گفت: بنده خواستم فقط دغدغه‌هایم را بیان کنم. ممکن است این سؤال در ذهن شما باشد که پس چرا در مجلس قوانینی در این زمینه تصویب نمی‌کنید؟ این کاملاً درست است و کارهایی در این زمینه انجام شده و در دست انجام است از جمله اینکه در برنامه هفتم توسعه، ماده‌ای مفصل درباره حلقه‌های میانی مورد توجه قرار گرفته است. زمانی هم که در نیروی انتظامی بودم به جای رویکرد امنیت‌محوری، رویکرد جامعه‌محوری را در دستور کار داشتیم. در برنامه هفتم توسعه هم می‌خواهیم مردم را محور همه کارها در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست و حتی در زمینه دفاعی قرار دهیم. چراکه در مسئولیت اجتماعی باید مسئولیت را برای حضور همه مردم فراهم کنیم؛ در این صورت ایران قوی نیز شکل می‌گیرد. ما به موشک‌هایمان افتخار می‌کنیم اما قدرت جمهوری اسلامی ایران به موشک‌هایش نیست بلکه ما تربیت شده فرهنگ اهل بیت(ع) و قرآن هستیم و باید بدانیم که باید در دل مردم جای بگیریم چراکه قدرت اصلی در قلب مردم است.

اهمیت سلامت معنوی

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این همایش گفت: علی‌رغم همه فشارها و توطئه‌ها در ۴۳ سال گذشته موفقیت‌های بزرگی برای کشور حاصل شده است هرچند که هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به آن مقام والایی که لازم است برسیم. در جنگ تحمیلی، مدل مدیریتی ما مدلی بود که پیامبر خدا(ص) تجویز کرد چراکه وقتی کسی وارد جمعی می‌شد نمی‌دانست کدامیک از افراد حاضر در آن جمع پیامبر اسلام(ص) است. در جنگ تحمیلی هم تفاوت سرباز و فرمانده مشخص نبود.

وی ادامه داد: امنیت و سلامت، دو نعمت بزرگ هستند و اگر به صحبت‌های مقام معظم رهبری دقت کنیم متوجه می‌شویم که ایشان هم بر این نکته تأکید دارند. سلامت به معنای حال خوش است و این به دست نمی‌آید مگر اینکه سلامت جسمی، روحی، روانی و معنوی وجود داشته باشد. چرا باید آدم‌های بزرگ که در عصر حاضر در زمینه ثروت در درجه بالایی هستند، به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند؟ علت، نبود سلامت معنوی است. در کتاب‌های مدیریتی ما گفته شده است که ۸۰ درصد از سلامت، به خارج از حوزه وزارت بهداشت مربوط است چراکه سلامت نیاز به مسکن، تحصیلات درست، تغذیه صحیح، آب شرب سالم و عوامل فرهنگی و اجتماعی دارد در نتیجه حکمرانی اهمیت پیدا می‌کند.

لوازم حکمرانی خوب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: حکمرانی خوب باید بتواند با ایجاد شفافیت قابل قبول و مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر اساس داده‌های درست از اجرای سیاست‌ها اطمینان حاصل پیدا کند. مواردی همانند فساد و عدم شفافیت، از موانع پیاده شدن سیاست‌های سلامت هستند. رهبر معظم انقلاب نیز در بند یازدهم سیاست‌های سلامت بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی به عنوان فاکتوری مهم تأکید دارند.

قناعتی یادآور شد: مشارکت مردم در زمینه سلامت، هزینه‌های کشور را بسیار پایین می‌آورد. برای مثال در منطقه یازدهم شهرداری و نزدیک امامزاده حسن(ع)، کمتر از ۱۰ نفر در زمینه سلامت، شروع به اقداماتی کرده و به دلیل همکاری مردم، فعالیت‌های بسیار بزرگی انجام شد. امیر المؤمنین(ع) شب‌ها غذا بر دوش گذاشته و بین فقرا توزیع می‌کردند بنابراین مسئولان باید در میان مردم باشند. در همین راستا شنبه‌های نیکوکاری را راه‌اندازی کرده و بین دانشکده‌های مختلف و کادر دانشگاه تقسیم کاری انجام دادیم که بتوانیم کمک‌های بیشتری به نیازمندان انجام دهیم. این کارها با کمک خیرین و مردم و هماهنگی بین‌بخشی انجام شد. ما باید فرهنگ و نگرش خود به کارمان را عوض کنیم چون نگرش ما بعضاً طلبکارانه است بنابراین باید آن فرهنگ بدهکارانه ابتدای انقلاب را دوباره زنده کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • علی اصغر قاسم پور

    اقتصادی مونده که مردم محور بشه؟! اون اقتصادی که شما منظورتونه برای یه عده ی خاصه. مردم که تو فلاکتن.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر