گزارش تیترکوتاه از فرودگاه بین‌المللی بجنورد؛

بجنورد شهر فرودگاهی اما بدون هواپیما!

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: مقرر شد که دو شرکت هواپیمایی پروازهای تکلیفی به تعداد ۵ روز هفته به استان انجام دهند که جمع پروازها به ۸ پرواز در هفته برسد اما بدلیل مشکلات ایجاد شده در شرکت‌های هواپیمایی که ناوگان مناسب تردد به استان را ندارند و از طریق زمین گیر شدن تعداد قابل توجهی از ناوگان هواپیمایی در سطح کشور این وعده محقق نشده است.

بجنورد شهر فرودگاهی اما بدون هواپیما!

 فرودگاه‌ بجنورد حتی وقتی ۲۵ ساله‌ هم شد از پروازهای گاه به گاهش مانند تمام سال‌هایی که بدون قد کشیدن بزرگ شده بود، انتقادهای بسیاری می‌شد و حالا که ۲۷ سال از تولدش می‌گذرد باز هم سوژه و بحث همیشگی مسئولان و یکی از مطالبات جدی مردم، رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران خراسان شمالی است. بحثی که تا تغییر موقعیت فرودگاه از مرکز استان به سایر شهرستان‌های استان هم از سوی برخی نمایندگان مجلس پیش رفت ولی درحال حاضر تصمیم بر حفظ فرودگاه و رونق آن شده است؛ وعده‌ای که سال‌ها به مردم خراسان شمالی داده شده و البته در عمل اتفاقی نیفتاده است. آنقدر که علی جدی یکی از نمایندگان خراسان شمالی در نشستی گفته بود «در گذشته به خاطر این فرودگاه، کوه باباموسی را تراشیدند. حتی تجهیزاتی خریدند، طول باند را افزایش دادند و زمین هایی را به فرودگاه اضافه کردند اما مشکل این فرودگاه برطرف نشد».

اگرچه هنوز هم صدای فریاد اعتراض دوست داران کوهنوردی و محیط زیست به خاطر تراشیدن کوه باباموسی در ذهن قابل شنیدن است. او البته الان هم نگرانی‌اش را از صحبت یکی دیگر از نماینده‌های استان که از تراش دوباره کوه باباموسی برای برطرف شدن مشکل فرودگاه گفته بود را تکرار یک اشتباه می‌داند و البته که به گفته‌ی بسیاری از اهالی محیط زیست و کوهنوردان همین حالا هم چیزی از این کوه آشنا در مرکز استان خراسان شمالی هم باقی نمانده است.این نماینده مردم خراسان شمالی  همچنین معتقد است که علاوه بر فرودگاه بجنورد یک فرودگاه دوم هم باید در نقطه‌ای از استان ساخته شود تا برای توسعه استان از آن بهره بود ولی در همین حال مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خبر از پیگیری‌های مکرر برای افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد می‌دهد. صحبتی که همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد سال‌ها است که مطرح است.

درحال حاضر طبق بررسی سایت‌های خریدوفروش بلیت هواپیما، از اول آذر سال جاری تا پایان همین ماه با این فرضیه که تمام پروازها بدون لغو شدن انجام ‌شود، از مبدا فرودگاه بجنورد، فقط ۴ پرواز آن هم فقط به فرودگاه مهرآباد قابلیت خرید بلیت وجود دارد که می‌شود گفت این موضوع فرودگاه را نیمه تعطیل کرده است و این در حالی است که مردم خراسان شمالی برای رفت و آمد به سایر استان‌ها و حتی پایتخت از نبود بزرگراه، جاده‌های مناسب و خط ریلی در مرکز و بیشتر شهرستان‌های استان هم رنج می‌برند که البته نباید از یاد برد که یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای فرودگاه شهدای بجنورد بود . که ظاهرا در دو سال اخیر در حوزه عمرانی، بحث ماشین‌آلات و تکمیل تجهیزات برخی از تامین اعتبار محقق شده اما این موضوع تاکنون نتوانسته گرهی را باز کند.

معاون استاندار

 

وعده‌ای که محقق نشد

در همین‌باره معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «تیتر کوتاه» خبر از پیگیری ملی برای افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد داد و گفت: این موضوع در سطح ملی پیگیری شده است و با  قول مساعد معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی کشور مقرر شد که دو شرکت هواپیمایی پروازهای تکلیفی به تعداد ۵ روز هفته به استان انجام دهند که جمع پروازها به ۸ پرواز در هفته برسد اما به دلیل مشکلات ایجاد شده در شرکت‌های هواپیمایی که ناوگان مناسب تردد به استان را ندارند و از طریق زمین گیر شدن تعداد قابل توجهی از ناوگان هواپیمایی در سطح کشور این وعده محقق نشده است.

پروازهای خراسان رضوی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است

«مهدی رشیدی» افزود: در استان‌های همجوار مانند خراسان رضوی نیز پروازها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است با این‌حال مجددا مذاکرات با چند شرکت با هدف چارتر نمودن پروازها یا خرید تضمینی بلیط صورت گرفته است تا با تشویق شرکت‌های هواپیمایی امکان افزایش پروازها در استان را فراهم کرد، در این زمینه با صنایع و اتاق بازرگانی مذاکراتی در حال انجام است اما حل مشکل کلی را با تشویق و ترغیب سرمایه‌گذارن برای خرید هواپیما می‌توان محقق کرد، در این زمینه نیز چند متقاضی درخواست‌هایی داشته‌اند که موضوعات آن در حال بررسی و پیگیری است.

وی تصریح کرد: به طور کلی کشور با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و سایر کشورهای غربی در زمینه تامین قطعات دچار مشکل است و بخشی از ناوگان امکان پرواز را ندارند؛ در حال حاضر با وجود این شرایط از تمامی ظرفیت برای افزایش پروازها استفاده می‌شود و به صورت هفتگی از مسئولان کشوری و شرکت‌های هواپیمایی پیگیری می‌شود .

وی عنوان کرد: در خصوص جابجایی فرودگاه بحثی در سطح استان وجود ندارد و آنچه که مورد تاکید است داشتن فرودگاه دیگر جایگزین در کنار فرودگاه موجود برای کاهش کنسلی‌ها  و افزایش پروازها است، فرودگاه بجنورد بر اساس موقعیت جغرافیایی طراحی و ساخته شده و می‌توان با برنامه‌ریزی در خصوص طرح‌های پروازی جدید از شرایط فعلی استفاده کرد و آنچه در پروازها مورد تاکید است ایمنی پرواز است.

سفر به ترکمنستان و ورود به بحث پرواز

«رشیدی» بیان کرد: در فرودگاه‌های مهم کشور از جمله فرودگاه مشهد در شرایط آب و هوایی مشابه استان شاهد کنسل شدن پروازها هستیم، در سفر انجام شده با حضور وزیر راه شهرسازی و استاندار به کشور ترکمنستان در بیانیه مشترک به موضوع پروازها نیز اشاره شد و استان در جهت بهره‌مندی از شرایط نزدیکی به کشور ترکمنستان و خط پروازی در حال رایزنی از طریق وزارت امور خارجه و راه و شهرسازی است، استفاده از این ظرفیت کمکی در جهت توسعه استان است‌ تا بتوان هم پروازهای خارجی را در استان فعال نمود و هم زمینه مشکل پروازهای داخلی را حل کرد.

بیشتر فرودگاه‌های کشور سودده نیستند

وی اظهار کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته بیشتر فرودگاه‌های کشور سود‌ده نیستند ولی آنچه مهم است فرودگاه‌ها در توسعه هر استان نقش مهمی داشته و دارد و اولویت خدمت رسانی به مردم است، تمام هزینه‌های فرودگاه از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت می‌ شود.

وی در خصوص گلایه شهروندان مبنی بر گران بودن بلیت پروازها نیز یادآور شد: هزینه‌های پرواز از استان به تهران بر اساس قیمت‌های مصوب بوده و با یک بررسی ساده در سایت‌های فروش بلیط متوجه می‌شویم که به مراتب قیمت از استان مجاور( گلستان) که فاصله کمتری با تهران دارد ارزان‌تر است.

فرودگاه

تمام امکانات پرواز داخلی و خارجی را داریم

وی خاطرنشان کرد: فرودگاه در شرایط فعلی نیاز به تجهیزات خاصی جهت انجام پروازهای داخلی و خارجی نداشته و تمامی موارد و امکانات مورد نیاز تهیه گردیده است، در سال‌جاری بر اساس مصوبات سفر ریاست  محترم جمهوری به استان تجهیزات کمک ناوبری نیز در راستای خدمات‌دهی از محل اعتبارات سفر خریداری و تهیه شد.

وی تاکید کرد: مشکل پروازهای روزانه به استان تجهیزات نبوده بلکه کمبود هواپیما در سطح کشور است، در سال جاری تجهیزات دیگری نیز از جمله پلکان، جی پی یو و تراک حمل توشه تامین شده است که در این زمینه ترغیب شرکت‌ها و جلوگیری از ضرر آنها نیازمند خرید تضمینی بلیط‌ها است.

مالکان زمین‌های شهرک دبیران شکایت کنند!

معاون استاندار خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که فرودگاه بجنورد زمین‌هایی را تحت تصرف خودش درآورده و مالکان زمین‌ها در شهرک دبیران از این موضوع شاکی و گلایه‌مند هستند نیز توضیح داد: در خصوص زمین‌های مورد اشاره، فرودگاه بجنورد بر اساس ضوابط و قوانین آماده پرداخت خسارت در صورت اثبات مالکیت به مالکان بوده و هر یک از مالکان که دارای اسناد و مدارک هستند می‌توانند با مراجعه به دادگستری و ثبت شکایت حق و حقوق قانونی خود را دریافت نمایند.

به گزارش تیترکوتاه، فرودگاه بجنورد در شمال شرق تا شمال غربی شهر بجنورد واقع شده است که این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گرفته، در سال ۱۳۶۷ این فرودگاه مجددا طراحی و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید. فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۴ فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می‌شد، اما در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک فرودگاه مستقل معرفی شد.

 

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر