یادداشت/

مالیات پول زور نیست

مهدی پازوکی- کارشناس اقتصادی

برای حذف معافیت مالیاتی باید دولت قانونی به مجلس پیشنهاد دهد تا هر شخصی که به‌موجب قانون درآمدی بالاتر از حد مشخص داشت ملزم به پرداخت مالیات باشد، اگر هم از حد قانونی درآمد آن شخص کمتر بود باید تحت پوشش کمیته‌های امدادی قرار گیرد. در نتیجه باید اشخاصی که مالیات پرداخت نمی‌کنند در تور مالیاتی قرار گیرند، نه اینکه اشخاصی که مالیاتی پرداخت می‌کنند با افزایش نرخ مالیات مواجه و جریمه شوند. دلیل مخالفت با بالارفتن نرخ مالیات این است. اماافزایش گستره مالیاتی و پایه آن به نفع اقتصاد ملی و مردم ایران است.

 زمانی که نرخ مالیات بر مصرف‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند، مردم سعی بر کم‌کردن مصرف دارند پس تقاضا نسبت به تولید کاهش پیدا می‌کند. باید گفت که امروزه یکی از مباحث مهم اقتصاد موضوع تقاضا است. یعنی وقتی بازار به جاده کرج (بر این باور هستم که جاده کرج مظهر تولید است) سفارش می‌دهد، برای این صنایع تولید به‌صرفه خواهد بود. البته اگر در صنعتی تولید انجام شود و تقاضای مصرفی کاهش پیدا کند بی‌شک آن صنعت به سمت رکود می‌رود. این موضوع را در بخش مصالح ساختمانی به‌عنوان‌مثال کاشی و... شاهد هستیم و تقاضا به‌شدت کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین دلیل مخالفت  با کنترل قیمت دستوری همین است و از طرفی بر این باور هستم که نرخ مالیات اثر منفی بر تولید ملی کشور دارد.

مهدی-پازوکی

 موضوع افزایش نرخ مالیات بر ایجاد تورم هم تأثیر دارد. چرا که تعریف تورم خود رشد فزاینده قیمت است. زمانی که قیمت افزایش پیدا کند بی‌شک هزینه بنگاه‌های اقتصادی، هزینه خانوارها هم‌افزایش پیدا می‌کند و قطعاً این موضوعات بر تورم نیز تأثیرگذار خواهد بود. البته دیدگاه‌ها به این موضوع مختلف است همان‌طور که بیان کردم دولت باید گستره مالیاتی را افزایش دهد در واقع جلوی فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی را بگیرد. الان بیشتر کارمندانی که با سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند و با سهمیه (جانباز، معلول و فرزند شهید) استخدام شده‌اند از مالیات معاف هستند. درصورتی‌که در هیچ جایی دنیا دیده نمی‌شود و هر شخصی که درآمد دارد باید مالیات بپردازد. به‌عنوان‌مثال اگر شخصی میلیاردر، یا شخصی که حقوق ۳۰ میلیون در ماه از دولت حقوق می‌گیرد نباید مالیات بپردازند. با گذشت ۳۰ سال از حمله ارتش بعث به ایران گذشته است؛ اما عده زیادی همچنان از پرداخت مالیات معاف هستند. اصلاً مفهومی به‌عنوان معافیت مالیاتی باید از فرهنگ مالیاتی کشور رخت بر کند، حتی برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم به جایی اینکه معافیت مالیاتی وضع باید نرخ مالیات صفر ایجاد شود. حتی در آستان قدس رضوی از بالاترین رتبه تا هر شخصی مطابق قانون باید مالیات بپردازند.

 مشکلی که در فرهنگ مالیاتی وجود دارد، مردم فکر می‌کنند مالیات پول زور است. دولت باید شفاف‌سازی کند (در واقع در خارج از کشور، وظیفه پلیس است که زمانی خرابی ماشین به افراد کمک کند؛ چراکه از مالیات افراد حقوق دریافت می‌کند.) و مردم باید بدانند پول مالیات در چه حوزه‌ای صرف می‌شود.

مهدی پازوکی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • حمید

    مالیات از مردم دقیقا پول زوره وباعث تورم میشه دولت از یک طرف یارانه پرداخت میکنه از طرف دیگه از مردم 100 برابرش رو به زور و عناوین مختلف میگره و این اصلا عدالتی در خودش نداره مالیات برای کشوری که سرشار از منابع معدنی و نفت و گاز و ثروت هست باید مجانی باشه توی کشورهای حوزه خلیج فارس فقط ملت ایران هستند که فچل هستند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر