بورس تهران | بورس اوراق | بازار سرمایه | بازار سهام | بورس کالا

رشد تقاضای حقیقی بورس را مستعد رشد کرد

امروز با رشد تقاضای حقیقی، بورس به سمت بالا حرکت کرد.

رشد تقاضای حقیقی بورس را مستعد رشد کرد

بورس اوراق بهادار تهران، با تأسیس در سال دهه شصت میلادی به عنوان اولین بورس اوراق بهادار در خاورمیانه تاریخچه‌ای مهم در بازار مالی ایران دارد. این بورس در آغاز با دارایی‌های مالی محدودی آغاز کرد، اما در طول سال‌ها توسعه یافت و تبدیل به یک بازار بزرگ اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در ایران شد. این نهاد به مرور زمان با توسعه‌ی اقتصادی کشور و تغییرات سیاسی، شاهد افزایش فعالیت‌ها و تغییرات در قوانین و مقررات بازار مالی شد. بورس تهران اکنون یکی از مهم‌ترین نقاط دسترسی به سرمایه‌گذاری در ایران و یکی از بازارهای سرمایه معتبر در منطقه خاورمیانه است.

در معاملات روز شنبه بیست و پنجم آذر ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۱۳ هزار و ۷۲۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۸۰۸ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۴ هزار و ۵۳ واحد در رقم ۷۵۶ هزار و ۱۶۱ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۳۷ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۷۸۵ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۹۹۳ واحد رسید.

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز فولاد، رمپنا و اخابر نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شپنا، کگل و کچاد از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای زاگرس، وسپهر و انتخاب بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای بپاس، کتوکا و میهن بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و ثشاهد و اخابر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرمان، کرومیت و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بود که ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رسید.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات شنبه، ۷۰ نماد صف خرید داشتند و ۴۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۱۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۳ درصدی به ۲۱۲ میلیارد تومان رسید.

بورس

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر