قیمت ملک | انتقال املاک | خرید خانه | قیمت آپارتمان

پدیده جدید در بازار مسکن / درج آگهی خانه برای نفروختن آن

بیشتر درج آگهی هر کالایی مثل مسکن برای فروش آن هاست و اگر بشنوید کسی کالایی را بدون قصد فروش آگهی می کند، در منطق اقتصادی و عقل معاش او ممکن است شک کنید.

پدیده جدید در بازار مسکن / درج آگهی خانه برای نفروختن آن

دغدغه مسکن یکی از مسائل بنیادی و حیاتی در جوامع جهانی است. با افزایش جمعیت و شهرنشینی، تأمین مسکن با چالش‌های بزرگی روبرو شده است. این چالش‌ها شامل قیمت‌های بالا، کمبود مسکن معقول و کیفیت مناسب، تأمین امکانات عمومی در نزدیکی مسکن‌ها و همچنین تأمین مسکن برای افراد با درآمد کم می‌شوند. در این زمینه، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در تلاش برای ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود وضعیت مسکن، توسعه مسکن معقول و مستدام، و کاهش تفاوت‌های اجتماعی در دسترسی به مسکن می‌باشند. مسکن معقول و مناسب نقش مهمی در رفاه و کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کند و برای جامعه به طور کلی اهمیت دارد.

معمولا آگهی کردن هر کالایی مثل مسکن برای فروش آن هاست و اگر بشنوید کسی کالایی را بدون قصد فروش آگهی می کند، در منطق اقتصادی و عقل معاش او ممکن است شک کنید، اما عضو هیئت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک پرده از چنین اقدامی توسط برخی اشخاص حقوقی برمی دارد که اهدافی شوم و مخرب را در بازار مسکن دنبال می کنند.

مهدی کرباسیان، نایب رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران دراین خصوص گفت: «در حال حاضر در شهر تهران چندین هزار آپارتمان در اختیار بانک‌هاست که اگر این واحدها را عرضه کنند بازار مسکن راه می‌افتد. این قیمت‌های نجومی و کذایی مسکن که گاه در سایت‌ها مشاهده می شود مربوط به واحدهای متعلق به بانک‌هاست. اگر متعلق به شخص حقیقی و فروشنده واقعی باشد بالاخره آن فرد مجبور است با نرخ عرف منطقه واحد خود را بفروشد اما می‌بینیم که آگهی برخی واحدهای مسکونی چندین برابر قیمت منطقه مدام تکرار می‌شود.

وقتی قضیه را پرس‌وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم واحد مدنظر متعلق به یکی از بانک‌هاست که آن را برای نفروختن آگهی کرده و صرفا قصد قیمت‌سازی دارد. »از آن جا که هم اکنون بیشترین خانه های خالی نیز متعلق به بانک هاست و طبق برخی آمارها سرانه تعداد شعب بانک ها در ایران در رتبه چهارم جهانی قرار دارد، پیداست که گران شدن قیمت مسکن چه منافعی برای بانک ها می تواند ایجاد کند، البته نفع دیگر نظام بانکی از گرانی قیمت مسکن و زمین به تنظیم ترازنامه بانک برمی گردد که موجب می شود کفه سمت دارایی بانک در برابر بدهی های آن سنگین تر شود و درنتیجه اعتبار کاذب بیشتری کسب و از این اعتبار در وام دهی بدون پشتوانه و خلق پول بیشتر استفاده کند که آثار سوء آن در کاهش ارزش پول ملی و گرانی ارز نمود پیدا می کند.

درچنین شرایطی جا دارد دستگاه های نظارتی تدبیری اساسی برای برخورد با این پدیده بیندیشند و آگهی های واحدهای مسکونی را نظام مند کنند و با کسانی که با چنین مقاصدی مسکن یا هر کالای ارزشمند دیگری را آگهی می کنند، برخورد جدی و آن ها را نقره داغ کنند تا درس عبرتی برای جلوگیری از این گونه دخالت ها در بازار مسکن شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ب غ

    دستگاه‌ نظارتی اگه رسیدگی کنند یاباید دیوار راحذف کنند یازورشان نمی‌رسد دردیوار قیمت منطقه ای تعیین کنند کسی نتواند قیمت دلبخواهی منتشرکند وبنویسد قیمت بیش ازسقف مجاز ومنتشر نشود؟درتبریز اشخاص حقیقی هست۱۰۰تاواحد دارد منتظر افزایش دوباره قیمت مسکن هستند وفروشندگان دوسه برابر قیمت‌های کنونی هم قیمت مناشر می‌کنند ودرچت دیوار می‌فرستند.مردم در استرس ونگرانی وناامنی واخلال مسکن خواب وخوراک ندارند...

  • ناشناس

    اگه تو این مملکت دستگاه های نظارتی خوب عمل میکردند سه میلیارد دلار سه میلیارد دلار اختلاص نباید میشد. دستگاه های نظارتی واسه مردم بدبخت و کسی که به جایی وصل نیست فقط جواب می ده

  • ناشناس

    قابل توجه ونظارت وزیرمحترم امورراقتصادی ودارایی
    برای اعمال وظایف قانونی در خصوصربانکها

  • داود

    چرا رئیس جمهور و مجلس وارد این سود جویی بانک ها نمی‌شوند زورشان نمی‌رسد

  • شهرام

    ببخشید پس یکی از عوامل گرانی در بازار مسکن در نظام بانکی کشور به منظور جهش دوباره قیمت‌های مسکن هست و کاری به توان اقتصادی و قدرت خرید مردم که کاهش یافته است، ندارد. متشکرم

  • حسین

    اگر اینطوریه راجع به قیمت سرسام آور خودرو چه صحبتی دارید واسه گفتن؟؟؟

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر