اختصاصی تیترکوتاه؛

سدان پرطرفدار هیوندای را بهتر بشناسید + مشخصات و امکانات

در این گزارش به معرفی و بررسی هیوندای اکسنت می‌پردازیم.

هیوندای اکسنت یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های شرکت هیوندای در بازار خودرو داخلی است. در ادامه این گزارش قصد داریم به معرفی مشخصات فنی و آپشن‌های این خودروی جذاب بپردازیم.

هیوندای اکسنت یک سدان اقتصادی و جمع و جور از شرکت هیوندای است. تاکنون پنج نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده که نسل دوم آن تحت عنوان هیوندای ورنا و نسل چهارم آن با نام هیوندای اکسنت در بازار کشورمان موجود هستند. هیوندای اکسنت در بازار خودرو ایران در دو نمونه مونتاژی و وارداتی عرضه شده است.

هیوندای-اکسنت1

هیوندای اکسنت از اواسط تابستان سال ۱۳۹۶ به صورت CKD وارد ایران شد و بر روی خطوط مونتاژ کرمان موتور قرارگرفت. این سدان جمع‌و‌جور که به صورت واردات رسمی (توسط شرکت آسان موتور) و نیز غیررسمی (توسط واردکنندگان متفرقه) به بازار کشورمان راه یافته است، نسل چهارم خانواده هیوندای اکسنت محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای اکسنت

فول‌آپشن کمی برای این خودرو اغراق‌آمیز است؛ اما این روزها یک خودرو با سانروف، جعبه‌دنده اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع خودکار، چراغ‌های زنون، کروز کنترل، دکمه‌های رابط روی فرمان، خاموش و روشن خودکار چراغ‌ها، رینگ‌های ۱۶ اینچی و البته استارت دکمه‌ای، از دید مشتری ایرانی خودرویی کامل به حساب می‌آید.

شاید اصلی‌ترین انتقادی که بتوان به این خودرو وارد کرد، سیستم صوتی‌اش باشد. سیستمی با ۴ بلندگوی ساده. البته واردکننده و کمی بعد تولیدکننده این خودرو در ایران، درست دست روی همین نقطه ضعف گذاشت و به این پکیج ۴ تیوتر نیز اضافه کرد تا اوضاع را بهتر کند. سنسور عقب، دوربین، پخش CD و DVD و هم‌چنین قابلیت اتصال درگاه USB و AUX که دیگر گفتن ندارد.

هیوندای این روزها راهی را می‌رود که ژاپنی‌ها ۲۰ سال پیش رفته‌اند؛ یعنی تمرکز روی کیفیت و ایمنی. در فرهنگ خودرویی ضرب‌المثلی هست که می‌گوید NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا) آن‌قدر سخت‌گیر است که برخی از خودروها را در همان در ورودی مردود می‌کند. هیوندای با همین اکسنت توانست ۴ ستاره از ۵ ستاره کلی این مرکز تست ایمنی خودرو را به‌دست بیاورد. این یعنی کره‌ای فوق در ۴ بخش اصلی نمره کلی، آزمون برخورد از جلو، آزمون برخورد از کنار و واژگونی موفق به کسب نمره خوب شده است. بخش چینی NCAP هم سال ۲۰۱۱ و پیش از عرضه رسمی ۵ ستاره کامل به این خودرو اعطا کرد.

هیوندای-اکسنت2

شاید بد نباشد بدانید که اکسنت‌های وارداتی شامل ۲ ایربگ بودند ولی نمونه تولید داخل ۴ ایربگ دارد. حضور سیستم‌های ABS (ترمز ضد قفل) و ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) روی این خودرو نباید چندان عجیب باشد؛ اما آنچه عجیب است حضور سیستم VSM (سیستم مدیریت پایداری) این خودرو است که به لطف کنترل خودرو در سطوح لغزنده از طریق سفت شدن فرمان آن را در قیاس با رقبا متمایز می‌کند.

مشخصات فنی هیوندای اکسنت

هر دو مدل وارداتی و مونتاژی هیوندای اکسنت با ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به مشتریان ایرانی عرضه شد تا از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی بین مدل‌های وارداتی آسان موتور و مونتاژی کرمان موتور نباشد.

البته، آسان موتور تعداد محدودی اکسنت را با موتور بلو وارد کرد که به دلیل داشتن کیت کاهش مصرف سوخت و بهبود ضرایب دنده، ۹ درصد بنزین کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها مصرف می‌کند.

یکی از مزیت‌های هیوندای اکسنت، مصرف سوخت پایین آن است که در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند. سدان جمع و جور کره‌ای دارای حالت رانندگی اکو است که می‌توان با زدن یک دکمه ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز را تنظیم کرد. دکمه ECO فقط در مدل‌های وارداتی وجود دارد و نسخه‌های مونتاژی فاقد آن است.

با این مشخصات فنی، نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده و شتاب‌گیری مهیج را انتظار داشت. با این وجود، کسانی که به دنبال سدان جمع و جور خانوادگی، همراه با سواری نرم و راحت هستند، می‌توانند هیوندا اکسنت را انتخاب کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای اکسنت متناسب با نیاز مصرف‌کننده و قیمت بازار و تقریبا قابل قبول است. آپشن‌های اکسنت مونتاژی و وارداتی تفاوتی ندارد، فقط اینکه ورژن‌های وارداتی بلو دارای «روکش چرم» و «آینه الکتروکرومیک» است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها