ماجرای حکم دیوان عدالت اداری برای آزمون سمپاد

تعدادی از والدین دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان نسبت به برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد گلایه‌مند هستند. این موضوع در هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در حال بررسی است.

ماجرای حکم دیوان عدالت اداری برای آزمون سمپاد

به گزارش خبرنگار تیتر کوتاه، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هر ساله به منظور شناسایی و جذب دانش‌آموزان صاحب استعداد برتر جهت ادامە تحصیل در دبیرستان‌های استعدادهای درخشان و در راستای سیاست‌های اصولی وزارت و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون ورودی دبیرستان‌های دورە اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان را برگزار می‌کند.

امسال هم قرار است که آزمون ورودی پایه هفتم رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه اول تیر ماه 1402 و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم، رأس ساعت 9 صبح روز جمعه دوم تیر 1402 برگزار شود.

در دفترچه راهنما و شرایط شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان آمده است: دانش‌آموزان پایە نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل خردادماه پایە هشتم و نوبت اول پایە نهم آنان حداقل 18 باشد، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی پایە دهم، مجاز به ادامە تحصیل در دبیرستان‌های دورە دوم استعدادهای درخشان خواهند بود. پذیرش قطعی این قبیل دانش‌آموزان، منوط به احراز شرایط مادە 16 آیین‌نامە مدارس استعدادهای درخشان است.

اما چند وقت پیش به دنبال شکایت از وزارت آموزش و پرورش و درخواست ابطال بند ۵ بخش (د) دستورالعمل آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان به شماره ۵۰۱/۱۰۴ تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی، دستورالعمل یادشده را مصداق تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل سوم و اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را ابطال کرد.

در این رأی آمده است: «بر اساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و مطابق اصل نوزدهم قانون اساسی، مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و به موجب اصل بیستم قانون اساسی، همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

بنا به مراتب فوق و نظر به اینکه ردیف ۵ از جزء «د-۱) ضوابط و شرایط ثبت نام» ذیل بند (د) دستورالعمل آزمون های ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (موضوع ابلاغیه شماره ۵۰۱/۱۰۴ تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) با عنوان ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان دایر بر امکان ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در پایه دهم، مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت است.

بنابراین با بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و مستند به بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود».

تعدادی از مخاطبان با ثبت پویشی با عنوان «درخواست توقف آزمون دوره دوم سمپاد»، خواستار پیگیری شدند؛ در این پویش آمده است: «به تازگی خبری منتشر شده است که دانش‌آموزان سمپاد برای ورود به مدارس دوره دوم، باید آزمون دوباره بدهند. این قانون باعث شده است که بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ناراحت و نگران شوند. آزمون دادن در هر مقطعی از تحصیلات، یک فرآیند پرخطر و پر استرس است. با این حال، در این مورد دلایل بسیاری برای عدم قابل قبول بودن این قانون وجود دارد.

اولاً، سمپاد یک مجموعه آموزشی با کلاس‌های کاملاً ویژه است. به عبارت دیگر، هزینه‌هایی را بابت تحصیل در این مجموعه پرداخت کرده‌اند. حال با صدور چنین قانونی، به نظر می‌رسد که سمپاد به عنوان یک مجموعه آموزشی با کیفیت، شناسایی و تأیید نشده است.

ثانیاً، این قانون باعث می‌شود که دانش آموزان سمپاد احساس تبعیض کنند. چرا باید فقط دانش آموزان سمپاد آزمون دوباره بدهند؟ آیا دلایل قابل قبول وجود دارد که فقط برای این مجموعه آموزشی، چنین قانونی صادر شود؟»

خبرنگار ما این موضوع را از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پیگیری کرد. پیگیری‌ها حاکی از این بود که هیأت تخصصی از دیوان عدالت اداری و سازمان‌ ملی پرورش استعدادهای درخشان پیگیر این موضوع است و به‌زودی نتیجه بررسی‌ها اعلام می‌شود.

 

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • فتح اله وثوقی

    آقایان دیوان عدالت بهتر است بدانید در آزمون ششم به هفتم تیز هوشان همه دانش آموزان با عدالت و آزادانه شرکت کرده اند و این مصوبه شما ظلم به قبول شدگان میباشد.

  • فتح اله وثوقی

    آقایان دیوان عدالت نتیجه این رای شما یعنی بدبین کردن کل بچه های تیز هوش این مملکت به عدالت نظام .نمی‌دانم این چه مصوبه ای است عین قرآن به نیزه زدن در جنگ صفین است فقط مافیای کلاسهای آموزشگاهها و دشمنان کشور را خوشحال می‌کند. این مصوبه یعنی قبولی و زحمات و هزینه و عمری که صرف قبولی بچه ها شده و همه آزادانه در آن می‌توانستند شرکت کنند را شما قبول نمی‌کنید و اسمش را عدالت گذاشته اید.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر