اندیشکده لافر؛

آمریکا میانه‌ای با دیپلماسی ندارد

آمریکا میانه‌ای با دیپلماسی ندارد

نویسنده یک اندیشکده آمریکایی معتقد است که کاخ سفید پایه سیاست‌خارجی خود را بر نظامی‌گری بنا نهاده به همین خاطر فرصت‌ها در حوزه دیپلماسی و اقتصاد را از دست می‌دهد.

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده لافر در گزارشی می نویسد: ایالات متحده در عصر رقابت قدرت های بزرگ است، سعی می کند اوکراین را در برابر روسیه مسلح کند و از طرف دیگر به دنبال مهار چین است. اما آیا سیاست های ایالات متحده باعث بدتر شدن شرایط نمی شود؟ دولت بایدن سیاست خارجی خود بر پایه نظامی گری استوار کرده و با این کار، فرصت هایی را برای دیپلماسی و همکاری اقتصادی وجود دارد را از دست می دهد.

جهان به سرعت در حال تبدیل شدن به مکانی مسلح و خطرناک تر از گذشته است. دولت بایدن نسبت به دیپلماسی یا روابط اقتصادی حساس نیست و تلاش‌های آن در این حوزه‌ها با انرژی کمتری دنبال شده و نتایج بسیار کمتری نسبت به ابتکارات نظامی‌اش داشته است.

ایالات متحده به دنبال راه‌حل‌های نظامی برای مشکلات خود با روسیه و چین است. در اوکراین، ایالات متحده همچنان به دنبال لحظه ای است که شرایط میدانی به اندازه کافی به نفع کیف تغییر کند و زلنسکی در بهترین موقعیت ممکن بتواند پشت میز مذاکره بنشیند.

هزینه‌های نظامی از سال 2015 در سطح جهانی رشد کرده است و بودجه دفاعی ایالات متحده به تنهایی به مرز 1 تریلیون دلار نزدیک‌ شده است. تلاش دولت بایدن برای ایجاد و احیای اتحادها و مشارکت‌های آمریکا در سراسر جهان، کمتر از طریق تقویت مبادلات دیپلماتیک و اقتصادی پیگیری شده و کاخ سفید بیشتر با گسترش و تشدید ترتیبات دفاعی تلاش کرده به خواست خود برسد. برای اولین بار در سال 2022 هند و اقیانوس آرام به عنوان یک نگرانی ناتو مطرح شد و چین را به عنوان یک چالش سیستمی توصیف کرد. از طرفی دیگر ایالات متحده به چهار پایگاه نظامی جدید در فیلیپین دسترسی پیدا کرده ، توافقنامه سه جانبه با انگلیس و استرالیا به امضا رساند.

این تحرکات نظامی همراه با تشویق ایالات متحده برای افزایش و تغییر در مواضع دفاعی آلمان، ژاپن و استرالیا برای پیشبرد آمادگی برای بازدارندگی در اروپا و آسیا بوده است. این نمایش قدرت به نوبه خود به عنوان ابزاری برای نشان دادن ماهیت و همبستگی نظم بین المللی لیبرال انجام می شود. به عبارت دیگر، قدرت نظامی بازدارندگی ایجاد می کند و بازدارندگی نظم جهانی را حفظ می کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار