اندیشکده شورای اروپایی برای روابط خارجی؛

تلاش در اروپا برای تامین انرژی

تلاش در اروپا برای تامین انرژی

یک مرکز اروپایی در گزارشی به وابستگی شدید اروپا به انرژی روسیه پرداخته و درباره برنامه های کشورهای اروپایی برای استفاده از منابع جدید انرژی می پردازد.

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده شورای اروپایی برای روابط خارجی در گزارشی می نویسد: جنگ اوکراین در میان پیامدهای ژئوپلیتیکی متعدد آن، پیامدهای عمیقی برای روابط اتحادیه اروپا با تامین‌کنندگان کلیدی انرژی داشته است. بلافاصله پس از شروع جنگ، اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه روسیه از جمله واردات سوخت های فسیلی آغاز کرد. در مارس 2022، رئیس کمیسیون اروپا از حذف کامل سوخت‌های فسیلی وارداتی از روسیه تا سال 2027 خبر داد.

اما اتحادیه اروپا در آغاز درگیری، شدیداً به گاز روسیه وابسته بود. بنابراین، از فوریه 2022، به دنبال کاهش عرضه گاز و نفت از روسیه و تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات زغال سنگ و فرآورده های نفتی، کشورهای عضو را وادار کرده است که به سرعت به دنبال منابع جایگزین باشند. در سال اول جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن حدود 100 توافقنامه همکاری انرژی منعقد کردند. بیشتر اینها با کشورهایی بود که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تامین کنندگان سوخت های فسیلی اتحادیه اروپا هستند. 17 توافق با ایالات متحده، 9 توافق با آذربایجان، 9 توافق با نروژ، 8 توافق با قطر، و 7 توافق با الجزایر صورت گرفت.

در عین حال، اتحادیه اروپا با چالشی روبه‌رو است، این اتحادیه به مقادیر قابل توجهی از سوخت‌های فسیلی، عمدتاً گاز، از منابعی غیر از روسیه در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت نیاز دارد، اما همچنین برای انجام تعهدات آب و هوایی توافق پاریس باید به سمت انرژی های تجدید پذیر برود.

این مقاله توصیه می‌کند که اتحادیه اروپا از فرصتی که در سال گذشته به‌دلیل توافق‌های صورت گرفته برای تأمین منابع انرژی فراهم شده بهره ببرد و از این تعامل تقویت‌شده برای ارائه حمایت از کشورهای شریک برای توسعه انرژی سبز استفاده کند. سیاستگذاران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو باید تعادل بین درخواست و تشویق افزایش تولید و صادرات سوخت فسیلی و کمک به سایر کشورها برای رفتن به سمت استفاده از  انرژی پاک را به دقت در نظر بگیرند. روسیه روابط خوبی با بسیاری از دوستان اتحادیه اروپا و همچنین ترکیه که تامین‌کننده اصلی سوخت‌های فسیلی نیست، اما قصد دارد به یک قطب انرژی تبدیل شود، دارد. روسیه همچنین یک تامین کننده مهم انرژی برای کشورهای سراسر جهان بشمار می آید که روابط آن با سایر کشورها بر تصمیمات و آزادی عمل اروپایی ها تأثیر خواهد گذاشت.

دامنه جغرافیایی این سیاست  اروپایی بر کشورهایی متمرکز است که پیش از شروع حملات روسیه به اوکراین، جزو بزرگترین تامین کنندگان گاز و نفت اتحادیه اروپا بودند نروژ، ایالات متحده، الجزایر، قطر، نیجریه، آذربایجان، قزاقستان و عربستان.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها