قوت قلبی بزرگ به فرهنگیان

قوت قلبی بزرگ به فرهنگیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با تشریح دلایل واگذاری سهام به بازنشستگان عضو اعلام کرد: مطابق اساسنامه موسسه، تسویه حساب با اعضا باید در زمان بازنشستگی صورت پذیرد و در اولین گام اجرای طرح ارزش مالکانه، سهام شرکت‌ها به اعضای بازنشسته واگذار می‌شود.

حمید باقرنژاد در این باره اظهار کرد: فرهنگیان مطمئن باشند حقوق تمامی اعضای بازنشسته و شاغل محفوظ خواهد بود و از هر شرکت تابعه موسسه به همه اعضاء، سهام تخصیص می‌یابد.

وی افزود: تخصیص و واگذاری ارزش مالکانه به اعضاء، به میزان سهم هر یک از آن‌ها از ارزش مالکانه محاسبه و مطابق با اساسنامه هنگام تسویه حساب با اعضاء در زمان بازنشستگی به آنان تعلق می‌گیرد و سهام شاغلان نزد موسسه صیانت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در گام عملیاتی اولیه، بازنشستگانی که تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بازنشستگی آن‌ها به مؤسسه اعلام شده است مشمول این طرح می‌شوند گفت: با توجه به اینکه فرمول محاسبه نسبت سهم هر یک از اعضاء از ارزش مالکانه به نحوی است که در هر زمان امکان محاسبه و تعیین میزان ارزش سهم هر فرد از ارزش مالکانه را فراهم می‌کند، امکان محاسبه ارزش مالکانه در هر دوره زمانی پس از بازنشستگی که مطلوبیت بهتری برای فرهنگیان داشته باشد، وجود دارد.

باقرنژاد درباره بهترین روش عرضه سهام یا تحویل ریالی آن به بازنشستگان اظهار کرد: برای مشخص شدن نحوه تعیین این سهام، تقویم و تحویل ابرپروژه ارزش مالکانه، از سال گذشته کارگروه‌های تخصصی با حضور متخصصین و نخبگان اقتصادی، مالی و بازار سرمایه کشور در مؤسسه شکل گرفت.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۸۰۰ نفر - ساعت جلسات کارشناسی برگزار شد و پس از آن ۱۱ راهکار مختلف مطرح و مزایا و معایب هر یک از راهکار‌ها بررسی و به دقت ارزیابی شد. بر اساس نتایج جلسات مذکور، روش ترکیبی و اقتضایی به عنوان بهترین و عادلانه‌ترین روش برای تخصیص ارزش مالکانه به اعضاء شناخته شد که نسبت به سایر روش‌های موجود از مزایای بیشتری برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه با اطمینان می‌توان گفت تمامی راهکار‌های در دسترس برای واگذاری ارزش مالکانه به دقت و از ابعاد مختلف بررسی شده‌اند و راهکاری با کمترین تبعات منفی و بیشترین منافع برای اعضاء انتخاب شده است، سازوکار در نظر گرفته شده برای مدیریت عملیات ثبت حسابداری و دفاتر مالی را تشریح کرد و گفت: جلسات متعددی با حضور حسابرس مستقل موسسه و حسابرسان هلدینگ‌های تابعه به همراه معاونان اداری و مالی و مدیران مالی موسسه و همچنین مدیر عامل برای نحوه ضبط و ثبت مگاپروژه ارزش مالکانه برگزار و بنا شد در دو بعد ثبت در دفاتر قانونی موسسه و هلدینگ‌های تابعه با نگاه اینکه کمترین بار مالیاتی و آسیب همچنین صیانت از اموال و دارایی معلمان مورد توجه باشد، این عملیات صورت گیرد.

باقرنژاد در پاسخ به اینکه چه سازوکاری برای مدیریت سهام بیمه معلم در موعد زمانی تحویل سهام به بازنشستگان و احتمال ایجاد صف فروش و ریزش قیمت سهم در نظر گرفته شده است؟ گفت: توصیه می‌شود فرهنگیان در حوزه بورسی اطلاعات خود را ارتقاء دهند. در سایت مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان هم آموزش‌هایی را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم، علاوه بر آن تدابیری نظیر سبدگردانی از سوی مؤسسه اندیشیده شده است تا اموال فرهنگیان در مؤسسه با تهدیدی مواجه نباشد.

دبیر کارگروه ارزش مالکانه اضافه کرد: فرهنگیان در روز‌های اولیه واگذاری سهام از هیجانات بازار در خرید و فروش دوری کنند تا سودجویان فرصت سوءاستفاده نداشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: مدیریت و مالکیت سهام واگذار شده به فرهنگیان کاملا در اختیار معلمان است و از روزی که به آنان واگذار می‌شود قابلیت نقد شوندگی دارد هرچند که توصیه می‌کنیم فرهنگیان به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از سفته باز‌ها در بازار سرمایه از ایجاد صف فروش خودداری کنند و با دید بازتری کار را انجام دهند.

باقرنژاد درباره زمان واگذاری این سهام گفت: با تلاش‌های صورت پذیرفته، واگذاری سهام مراحل کارشناسی، ارزیابی و شناسایی شرکت‌های قابل واگذاری را طی کرده است و به‌زودی از اولین مرحله از این واگذاری رونمایی خواهد شد. طبق برنامه ریزی به‌عمل آمده تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اولین مرحله واگذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور، ابتدا ارزش روز تمامی ورودی‌های هر یک از اعضاء (واریزی فرد، واریزی دولت، سود حسابداری متعلقه)، بر اساس فرمول‌های معتبر و دقیق مالی محاسبه می‌شود؛ سپس نسبت سهم هر فرد، از تقسیم ارزش روز ورودی‌های وی بر مجموع ارزش روز ورودی‌های تمامی اعضاء به دست می‌آید. پس از محاسبۀ نسبت سهم هر فرد، این نسبت در میزان سهامی که در هر مرحله به اعضاء واگذار می‌گردد، ضرب می‌شود و بر اساس آن میزان سهام قابل واگذاری به هر یک از اعضاء تعیین می‌شود؛ بنابراین لازم است فرهنگیان عضو، از مقایسه میزان سهام اختصاص یافته با یکدیگر خودداری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان اجرای طرح ارزش مالکانه را تدریجی و مرحله‌ای دانست و گفت: اجرای طرح واگذاری سهام مرحله‌ای و تدریجی خواهد بود و با شناسایی شرکت‌های دارای قابلیت ورود به بورس به تدریج و طی حدود دو سال تمام سهام متعلقه به بازنشستگان به آن‌ها واگذار خواهد شد. دارا بودن کد بورسی شرط لازم واگذاری سهام به بازنشستگان است و از اعضای صندوق تقاضا داریم جهت تسریع در روند واگذاری سهام هر چه سریع‌تر نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت آن در سایت صندوق ذخیره اقدام کنند.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • مرتضی

    درروز ولادت حضرت معصومه ،ارزش مالکانه دچار نقض فنی شدوتیم کارشناسی و حسابداران حرفه ای درتلاشند تارفع نقص نمایند وقطاررا به طرف سازمان بورس به حرکت درآوردند. آنها درتلاشند که حق همه دقیق وبروز به مقصد برسد.

اخبار
پیشنهاد سردبیر