ایرانی ها بازی می سازند اما برای خارجی ها

بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی دیگر ساخت بازی برای کاربران ایرانی را در برنامه‌ی خود ندارند، چون از پس هزینه‌هایش برنمی‌آیند.

ایرانی ها بازی می سازند اما برای خارجی ها

کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای نصر تهران یک نظرسنجی درباره‌ی تاثیر محدودیت گوگل‌پلی بر بازی‌های ایرانی انجام داده که در آن ۱۰۰ درصد پاسخ‌دهندگان در‌باره اینکه آیا «بازار» یا «مایکت» توانسته است جایگزین گوگل پلی شود، پاسخ «قطعاً خیر» داده‌اند.

فیلترینگ گوگل‌پلی یکی از محدودیت‌های زنجیره‌ای بود که از شهریور سال گذشته شروع شدند. اتفاقی که دسترسی کاربران ایرانی را به برنامه‌های مورد نیازشان مسدود کرد. علاوه بر اینکه آن‌ها را به سمت منابع نامعتبر برای دانلود وی‌پی‌ان‌ها سوق داد، بلکه کانال درآمدی بزرگ صنعت گیم را هم از بین برد. با وجودی که مسئولان پس از ایجاد محدودیت‌ برای پلتفرم‌های خارجی، بر رواج پلتفرم‌های داخلی بین مردم تأکید می‌کنند، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد پلتفرم‌های داخلی نتوانسته‌اند جای گوگل‌پلی را برای بازی‌سازان بگیرند.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران هنوز زیرساخت لازم برای اینکه استورهای ایرانی بتوانند به سطح گوگل‌پلی برسند در کشور وجود ندارد: «گوگل پلی علاوه بر این که یک استور است، ابزارهای جانبی بسیاری در اختیار ما قرار می‌دهد که موجب بهبود بازی‌ها می‌شود؛ اما استورهای داخلی فاقد چنین امکاناتی بوده و موجب می‌شود تا نتوانیم بازخورد لازم را دریافت کنیم. از طرف دیگر گوگل پلی بسیار هوشمند عمل می‌کند و یوزری را که به صورت واقعی کاربر شما است، انتخاب می‌کند. درصد یوزرهایی که توسط استور‌های داخلی جذب می‌شوند، کم است.»

ابوالفضل صادق در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان همچنین به تفاوت در هزینه‌های گوگل‌پلی با استورهای داخلی اشاره کرد: «شما در گوگل‌پلی با هزینه‌های پایین‌تری کاربر می‌گیرید؛ درآمدی از یوزرها دریافت نمی‌کند یعنی عملاً پولی به گوگل پلی پرداخت نمی‌کنید، اما در اینجا باید شما هزینه پرداخت کنید.»

۲۹ شرکت در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند و از تعدیل بالای نیروی انسانی گفته‌اند. همچنین ۸۶ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای گوگل‌پلی، ساخت بازی برای کاربران ایرانی را در برنامه خود ندارند: «آن‌ها ناگزیر هستند برای کشورهای دیگر بازی بسازند. ما در حال از دست دادن بزرگترین ابزار فرهنگ‌سازی هستیم. این ابزار از دست خواهد رفت و ما صرفا مصرف‌کننده بازی‌های خارجی می‌شویم.»

به گفته‌ی صادق، صنعت بازی‌سازی کشور که تا چند سال پیش در منطقه جزو بهترین‌ها بود، اکنون به شدت رو به افول می‌رود.

زیان‌های درآمدی بازی‌سازان از فیلترینگ گوگل‌پلی

۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند پس از ایجاد محدودیت برای گوگل‌پلی، بالای ۷۵ درصد ریزش کاربر داشتند. به گفته‌ی آن‌ها فیلترینگ گوگل‌پلی باعث کیفیت پایین کاربران و تعطیل شدن مارکتینگ در بسیاری از این شرکت‌ها شده و بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند بالای ۷۵ درصد درآمدشان از کانال گوگل‌پلی کاهش پیدا کرد.

همچنین بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که میزان رشد درآمدشان در پلتفرم‌های داخلی مثل بازار و مایکت کمتر از ۱۰ درصد بوده، ۲۱ درصد گفته‌اند بین ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمدشان رشد کرده و ۲۴ درصد هم اعلام کرده‌اند که پس از فیلترینگ گوگل‌پلی تا ۵۰ درصد درآمدشان در پلتفرم‌های داخلی بیشتر شده است.

اما این رشد درآمدی روندی رو به رشد نبوده و ۲۴ شرکت از مجموع ۲۹ پاسخ‌دهنده گفته‌اند بعد از چند ماه به حالت اولیه برگشته‌اند و همه‌ی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که رشد درآمدی‌شان در پلتفرم‌های داخلی ضرر درآمدی گوگل‌پلی را جبران نکرده و در نهایت کاهش درآمدی گوگل‌پلی باعث تعدیل نیروی انسانی در ۱۸ شرکت از مجموع ۲۹ شرکت شده است.

با وجود اینکه انتظار حمایت از سوی استورهای داخلی با توجه به شرایط سخت بازی‌سازان وجود داشت، اما ۱۰۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند حمایت‌های لازم از سوی این استورها انجام نشده و به گفته‌ی صادق حتی درصد خود را کاهش نداده‌اند: «آن‌ها از ۱۵ تا ۳۰ درصد بر اساس سقف درآمد دریافت می‌کنند، دست کم انتظار می‌رفت درصدها را کاهش داده و یا اینکه در بخش توسعه‌ی خود ابزارهای کاربردی قرار دهند. هرچند آن‌ها رشد خواهند کرد اما این موضوع زمانبر است.»

به گفته‌ی او در نهایت استورهای داخلی هم فقط بازی‌های خارجی را در پلتفرم‌های خود قرار خواهند داد چون دیگر بازی‌سازان خوب ایرانی، محصولی برای داخل کشور تولید نمی‌کنند: «وضعیت موجود باعث افزایش مهاجرت‌ها شده است؛ البته مهاجرت در همه صنف‌ها وجود دارد اما در این صنف افراد بیشتری تمایل به رفتن دارند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند کار خود را توسعه دهند و به راحتی به فعالیت ادامه دهند. حتی در حال حاضر ما شاهد هستیم که به جای مهاجرت افراد، خود شرکت‌ها اقدام به مهاجرت به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عربستان و همین‌طور کشورهای اروپایی می‌کنند.»

این داده‌ها بر اساس پاسخ‌های اعضای کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای نصر تهران که اغلب از بازی‌سازان کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد از کاربران و درآمد را در اختیار دارند، گردآوری شده است.

بهمن سال گذشته هم ابوالفضل صادق با اشاره به اینکه تمام مسئولان دولتی از حل مشکلات در فضای اینترنت شانه خالی می‌کنند گفته‌ بود: «ما بارها از آن‌ها خواسته‌ایم چالش‌ها رفع شود ولی جوابی نگرفتیم. متأسفانه مسئله بزرگ‌تر از این است و صنعت دیجیتال در حال رشد است و با این محدودیت‌ها رو به نابودی می‌رود.»

 

منبع: زومیت
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها