روزنامه روسی «فزگلیاد»؛

احتمال اردوکشی خیابانی پس از انتخابات

احتمال اردوکشی خیابانی پس از انتخابات

برخی معتقدند به دلیل نزدیک بودن آرا میان دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و اینکه رقبا اعلام کرده اند در صورت شکست، نتایج را به رسمیت نمی شناسند ممکن است پس از اعلام نتایج آرا شاهد اردوکشی خیابانی باشیم.

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از روزنامه روسی «فزگلیاد»: دسیسه ای در جریان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در جریان است. هر دو طرف رقیب در این انتخابات اعلام کرده اند که اگر نتایج این رقابت مطلبوشان نباشد آن را قبول نخواهند کرد و ممکن است نتیجه رای را به رسمیت نشناسند. این خطر از آنجا اهمیت پیدا می کند که اردوغان و رقیبش «کمال قلیچ‌داراوغلو» در حال حاظر در نظر سنجی ها از حمایت تقریبا برابری برخوردار هستند و رقابت بسیار نزدیک است.

به گفته «محمت پرینجیک»، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه استانبول، امتناع از به رسمیت شناختن نتایج رای گیری از قبل، ترکیه را به بروز درگیری های بسیار جدی تهدید می کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که تفاوت در آرا می تواند کم باشد، به عنوان مثال، 51٪ در مقابل 49% که چنین اختلاف کمی می‌تواند بهانه‌ای برای به راه افتادن یک «انقلاب رنگی» باشد.

«کریل سمیونوف»، کارشناس «شورای امور بین‌الملل» روسیه در این باره می‌ گوید، حتی اگر اردوغان با اختلاف کمی پیروز شود، بعید است که قلیچ‌داراوغلو حامیان خود را به خیابان‌ها بکشاند تا نتایج رای‌گیری را تغییر دهند. چنین اقدامی به کار سیاسی او و تمام سیاستمدارانی که در آن دخیل باشند پایان می دهد. احزاب در مجلس می توانند بر اوضاع کشور تأثیر بگذارند برای همین تلاش برای به آشوب کشیدن کل کشور با توسل به یک انقلاب رنگی، همچنان یک بازی است که پیش بینی عواقب آن دشوار است. 

جامعه ترکیه دو قطبی شده است، اما این دوگانگی مدت زیادی است که وجود دارد. بنابراین من فکر می کنم، اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو تلاش خواهند کرد تا حامیان خود را از درگیری و تقابل دور نگه دارند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها