نبات، سوغاتی پرطرفدار در شهر مشهد

نبات سوغات مشهد را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اقلام سوغاتی برشمرد که توسط مسافران و گردشگران در این شهر تهیه می‌شود. از طعم شیرین و گوارا تا خواص خوراکی و درمان این نوع شیرینی آن را به گزینه‌ای محبوب و دوست‌داشتنی بین عموم تبدیل کرده، تا جایی که حتی گردشگران و توریست‌های خارجی نیز نسبت […]

نبات، سوغاتی پرطرفدار در شهر مشهد

نبات سوغات مشهد را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اقلام سوغاتی برشمرد که توسط مسافران و گردشگران در این شهر تهیه می‌شود. از طعم شیرین و گوارا تا خواص خوراکی و درمان این نوع شیرینی آن را به گزینه‌ای محبوب و دوست‌داشتنی بین عموم تبدیل کرده، تا جایی که حتی گردشگران و توریست‌های خارجی نیز نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم همراه با شما سری به بازارهای مشهد بزنیم و از نحوه تهیه تا مصارف خوراکی و درمانی این شیرینی مفید را مرور کنیم.

تا انتهای متن با ما همراهی کنید.

نبات مشهد

نبات سوغات مشهد: شیرین، دلچسب، گوارا!

مسافرانی که از طریق تور مشهد از تهران یا به روش‌های دیگر به قصد زیارت یا گردشگری به مشهد سفر می‌کنند اغلب در جستجوی اقلامی مناسب برای ارمغان سفر هستند. مواردی با حمل آسان، قیمت مناسب و از همه مهم‌تر مفید و دلچسب که بتوان به‌‌عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان برد.

در این میان نبات سوغات مشهد از بهترین موارد به‌شمار می‌آید و کلیه این ویژگی‌ها را داراست.

تنوع انواع نبات مصرفی و عرضه شده در بازارهای مشهد نیز مورد دیگری است که دست مشتریان و فروشندگان را در عرضه و تقاضای آن باز می‌گذارد.

در ادامه مطلب به بررسی این تنوع پرداخته و شما را با انواع مختلف آن آشنا می‌کنیم.

با ما همراه بمانید.

نبات: از طعم خوش تا تنوع بالا…

نبات سوغات مشهد از دیرباز یکی از انواع شیرینی‌های مفید و کاربردی به‌شمار می‌آمده است. از تولیدات قنادان هنرمند و آشنا به فن تا سازندگان خانگی، این بخش از تنقلات شیرین همواره تولید و با استقبال بالای مصرف کنندگان نیز همراه بوده است.

گرچه خواص همه این نبات‌ها تقریبا یکسان است، اما تنوع بالایی در شکل ظاهری آنها دیده می‌شود. موردی که انتخاب نمونه‌های مختلف را برای موارد گوناگون از مصارف شخصی تا جنبه دارویی و به‌ویژه به‌عنوان سوغات میسر می‌سازد.

افزودن طعم زعفران به نبات سوغات مشهد نیز مورد دیگری است که ضمن تقویت خواص، به آن جنبه تشریفاتی و تجملاتی بیشتری داده و نبات را در موقعیت یک سوغاتی لاکچری قرار می‌دهد.

برخی از معروف‌ترین اشکال نبات عبارتند از:

  • شاخه نبات: به شکل ریسه‌های بلندی از نبات با نخی در میان آن تهیه شده و معروف‌ترین شکل این محصول به‌شمار می‌آید.
  • کاسه نبات: ساخت این نوع نبات قدری حرفه‌ای‌تر بوده و از آن در مراسم و موقعیت‌های مختلف از جمله سفره عقد استفاده می‌شود.
  • نبات چوبی: این نوع نبات سوغات مشهد با دسته‌ای از نی چوبی یا پلاستیکی و در اندازه کوچک برای مصرف یک نفره تولید می‌شود. از آنجا که مصرف آن اغلب برای صرف چای است، نبات چوبی را با طعم و عطرهای مختلف از نبات ترش و دارچینی تا زعفرانی و سفید و نبات گل گاو زبان و غیره ساخته و به بازار عرضه می‌کنند.
  • نبات دندانه: به خرده نبات‌هایی گفته می‌شود که با قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر انواع نبات سوغات مشهد عرضه شده و مصارف خانگی زیادی دارد.
  • نبات مخلوط: هنگامی که غلظت کف در تولید نبات در پاتیل زیاد باشد نباتی با اشکال نامنظم تولید می‌شود که به نبات مخلوط معروف است.
  • نبات پودری: خرده‌های بسیار ریز نبات که مانند شکر درشت بوده و برای مصارف شخصی و خانگی مورد استفاده هستند را با این نام می‌خوانند.
  • پرده نبات: لایه نازکی از نبات که بر روی پاتیل تشکیل و بسیار ترد است را با نام پرده نبات می‌خوانند.
  • شیره نبات: این نام به نبات مایعی اطلاق می‌شود که در انواع زعفرانی و گیاهی تولید و به‌جای قند و شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبع گرم و خواص شیرین کنندگی بالا خاصیت این نوع نبات است.

لازم به ذکر است همه انواع این نبات‌ها با طعم‌های سفید و زعفرانی قابل تولید و عرضه هستند. هم‌چنین تنوع طعم در برخی مدل‌ها با ترکیب مواد یا عصاره آنها نظیر گل سرخ، گل گاو زبان، دارچین و غیره نیز وجود داشته که مشتریان خاص خود را داراست.

نبات مشهد

از تهیه و خواص نبات اعلا چه می‌دانیم؟

تهیه نبات از نیشکر و استفاده از غلظت شیره قند برای گسترش و رشد بلورهای این ماده آن را تاحدودی با قند و شکر معمولی متفاوت ساخته است. نبات باکیفیت دارای بلورهای شفاف و درشت بدون هرگونه ناخالصی بوده و پس از حل شدن در آب مواد اضافه‌ای به‌جا نمی گذارد.عطر و طعم مناسب و ترد بودن نیز از دیگر خواص نبات مرغوب و اعلا به‌شمار می‌آید.

خواص بسیاری برای این ماده غذایی مفید وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

رفع سردی: این مزیت نبات که شناخته شده‌ترین خاصیت آن نزد عموم نیز هست فواید زیادی برای بدن داشته و از غلبه سردی و مضرات آن جلوگیری می‌کند. درمان آبریزش دهان در هنگام خواب و بیداری، رفع بلغم و نیز رفع طعم بد دهان همگی از مزایای مصرف سوغات مشهد و رفع سردی بدن توسط آن هستند.

بهبود حافظه: در برخی موارد که مشکلات حافظه به‌دلیل سردی بدن است، مصرف نبات می‌تواند در کاهش این مشکل کمک کند.

افزایش انرژی بدن: نبات با کالری بالایی که دارد مانع از رخوت و سستی در بدن شده و انرژی بالایی به فرد می‌رساند.

کنترل تکرر ادرار: ضعف مثانه و سردی از عوامل مختل کننده کنترل ادرار بوده و به تکرر یا شب ادراری منجر می‌شوند. مصرف مقادیر مشخصی از نبات این مشکل را حل کرده یا کاهش می‌دهد.

در پایان یادآور می‌شویم نبات با توجه به فشردگی و کالری بالایی که دارد باید با احتیاط و در مقادیر کم صورت گیرد و مصرف بالای آن می‌تواند به بروز بیماری دیابت یا افزایش وزن بی‌رویه نیز منجر شود.

کلام پایانی…

نبات سوغات مشهد با مزه شیرین و دلچسب، طبع گرم و خواص فراوانی که دارد یکی از بهترین هدایا و ارمغان‌های سفر به مشهد است. علاوه بر طعم گوارا و قیمت مناسب، حمل آسان و لذت مصرف آن نیز از دیگر عواملی است که این ماده خوراکی دلچسب را به یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر تبدیل کرده است.

شما نیز اگر در این سفر هستید می‌توانید از نبات مرغوب و خوش طعم مشهد برای مصارف شخصی یا به‌عنوان سوغات سفر تهیه کنید. هم‌چنین کارگاه‌های تولید نبات برای عرضه این محصول با قیمت مناسب‌تر نیز در خدمت گردشگران و مسافران هستند.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها