برندسازی را با تبلیغات اشتباه نگیریم/ لزوم استاندارسازی کاربردی در مسیر بهبود صنعت رنگ
پنل تخصصی «برندسازی از مسیر استانداردسازی» با ارائه رضا ایمانیان نجفآبادی، عضو هیئتمدیره انجمن خوردگی ایران، در حاشیه بیستوپنجمین نمایشگاه رنگ و رزین برگزار شد.
در سخنرانی تخصصی «برندسازی از مسیر استانداردسازی» رضا ایمانیان نجف آبادی بر لزوم برندسازی اصولی و بهینه تاکید کرد و تبلیغات را جزئی از این روند تلقی کرد.
برندسازی فراتر از تبلیغات است
ایمانیان در ابتدای سخنان خود گفت: برندسازی غالباً با تبلیغات اشتباه گرفته میشود، اما ماهیت تبلیغات تنها بخشی از فرآیند گسترده برندسازی است.
وی افزود:برند یا ویژن، ترکیبی از ادراک ذهنی و اعتماد فنی است و برندسازی فرآیندی مبتنی بر تحقیق، توسعه و ایجاد ویژگیهای متمایز برای سازمان است تا مصرفکننده بتواند میان برند، محصول و خدمات ارتباط برقرار کند. در واقع، برندسازی به کسبوکار هویت میبخشد.
جایگاه استانداردها و اهمیت آنها در صنعت
عضو هیئتمدیره انجمن خوردگی ایران با اشاره به انواع استانداردها اظهار کرد: استانداردهای ملی، منطقهای، بینالمللی، شرکتی و انجمنی از مهمترین سطوح استاندارد هستند و استانداردهای بینالمللی در پایینترین سطح استانداردهای مورد نیاز سازمانها قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: چرخه استانداردسازی در صنعت رنگ شامل خوداظهاری، تصدیق ادعاها، دریافت گواهینامه محصول و استقرار سیستمهای مدیریت است. بنابراین لازم است در صفحات ابتدایی کاتالوگ محصولات، کدهای علمی و گواهینامههای معتبر درج شود؛ چرا که تبلیغات و تجاریسازی بهتنهایی موجب برندسازی نمیشود.
ضرورت صحتسنجی ادعاهای فنی
ایمانیان با ابراز نگرانی نسبت به نبود نهاد نظارتی معتبر گفت: «تصدیق ادعاهای استاندارد امری ضروری است، اما متأسفانه سازوکار قابل اتکایی برای نظارت بر این موضوع وجود ندارد.»
وی افزود: «ادعاهایی نظیر مقاومت در برابر UV، چسبندگی، سختی، تست مهنمکی، شستشویپذیری، پوششپذیری و دوام باید بهصورت دقیق صحتسنجی شوند.»
گواهینامه محصول؛ ابزاری برای جلب اعتماد مصرفکننده
وی تصریح کرد: اخذ گواهینامه محصول برای ایجاد اعتماد در مصرفکننده، رفع ابهام در کیفیت، تمایز در بازار و ورود به بازارهای بزرگتر ضروری است.
به گفته او، استانداردسازی در نهایت منجر به ایجاد تجربه ثابت برای مصرفکننده میشود و این تجربه ، اعتماد و در ادامه یک برند قدرتمند و فروش بیشتر را به همراه خواهد داشت.
نیاز صنایع به ممیزی استاندارد و آموزش
ایمانیان در ادامه گفت: «برای ارزیابی وضعیت استاندارد فعلی کارخانهها باید ممیزی وضعیت موجود، اجرای خوداظهاری، اخذ تصدیق، استقرار واقعی سیستم مدیریت کیفیت، تأسیس آزمایشگاه و نیز آموزش تیم فروش برای بازاریابی انجام شود.»
وی افزود: استراتژی برندسازی مبتنی بر استاندارد با تولید محتوا درباره آزمایشهای انجامشده، بستهبندی دانشبنیان، گزارشگیری از دوام رنگ در شرایط واقعی، استفاده از نتایج آزمونها در تبلیغات و برچسبگذاری شفاف امکانپذیر است.
ایمانیان در پایان گفت: استاندارد، کیفیت و مرغوبیت سه رکن اصلی برای ارائه یک محصول معتبر و قابل اعتماد است.

نظر شما