وزارت آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی هر جامعهای است که نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت آن دارد. این وزارتخانه مسئولیت ارتقا سطح دانش و تحصیلات جامعه را بر عهده دارد و اهمیت بسیاری در تعیین سطح فرهنگی، علمی و فناورانه یک جامعه دارد. وزارت آموزش و پرورش به وسیله تدوین سیاستها و برنامههای آموزشی، ارائه خدمات آموزشی و ایجاد فضای مطلوب برای یادگیری، به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه کمک مینماید و در نتیجه برای توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه بسیار حیاتی است.
علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه آموزش و پرورش سال بسیار سختی را شروع کرد، گفت: به لطف خدا از پایان مهرماه به سوی آرامش حرکت کردیم و اعتراضات رتبهبندی به سرانجام رسید. اعلام نتایج آزمون دبیری و آموزگاری هم مشخص شد و فقط در حال حاضر بخش اعتراضات به این آزمونها باقی مانده است.
وی افزود: همچنین کلیات بودجه و نگاه آموزش و پرورش به بودجه سال آینده تثبیت، بدهیها و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفافسازی و مشخص شد که به سمت آرامش و ثبات حرکت کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اعلام یک برنامه مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: تلاش بر این است ناترازی نیروی انسانی از این دولت به دولت بعد منتقل نشود و وزارت آموزش و پرورش در آینده از حیث نیروی انسانی فضای آرامی را سپری کند.
فرهادی با تاکید بر اینکه نباید از آینده غافل شد، بیان کرد: باید به این سمت حرکت کنیم که ۵ سال آینده آموزش و پرورش به چه شکلی خواهد بود، اصلا تناسب مقاطع مختلف تحصیلی به چه شکلی خواهد بود؟ در تمامی حوزهها باید بسیار هوشمندانه عمل کرد وگرنه مدیران ۵ سال آینده از ما گلهمند خواهند بود؛ اگر سال ۹۴ چنین نگاهی وجود داشت، از سال ۹۷ به بعد شاهد ناترازی نیروی انسانی بالای ۱۰۰ هزار نفر نبودیم. پس باید به سمت برویم که به آینده نیز فکر کنیم.
وی ادامه داد: پیشبینی میشود در مهرماه ۱۴۰۷ تعداد دانشآموزان دوره دوم متوسطه به سه میلیون و ۵۴۵ هزار نفر برسد، در حال حاضر این تعداد دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، برنامهریزی باید به نحوی باشد که برای یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفر دانشآموز بیشتر، سعی بر آمادهسازی فضا و معلم کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر این کار صورت نگیرد، دچار کمبود فضا و معلم خواهیم بود. همچنین براساس برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد متوسطه در فنیوحرفهای و کاردانش باشند، در نتیجه نیاز به نیروی انسانی داریم، پس باید حدود ۱۱ هزار نیروی هنرآموز تزریق شود و از همین لحظه باید نگاهی عمیق به دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی داشته باشیم تا این میزان نیروی فنیوحرفهای که قرار است در هنرستانها تدریس کنند تربیت شوند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین از ظرفیت صنعت و هنرستانهای جوار نیز باید استفاده کنیم و تا سال ۱۴۰۷ باید حدود ۲۸۰ هنرستان جدید احداث شود؛ تمامی موارد ذکر شده ناظر بر این است از همین الان نباید متوقف شویم.
فرهادی با تاکید بر اینکه با گسترش صنعت، وزارت آموزش و پرورش نیز باید نگاهی جدید به این حوزه داشته باشد، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم دانشآموزان رشته ریاضی و فیزیک کم شوند چرا که در آینده با کمبود مهندس مواجه خواهیم بود، همچنین تکلیف نیروی انسانی برای رشد و ارتقا ناظر بر رتبهبندی باید مشخص شود؛ یعنی اگر یک معلم بخواهد مسیر رشدش را ببینید باید آییننامه رتبهبندی را مدنظر و مسیر رشد ارتقای معلمی را در نظر داشته باشد، پس دانشجومعلمان هیچگاه فارغالتحصیل نمیشوند بلکه محل توانمندسازی آنها از دانشگاه به مدارس منتقل میشود.
وی ادامه داد: در واقع یعنی رتبهبندی براساس فعالیتهای یک معلم در حوزه پژوهش، آموزش و مسائل مختلفی که در آییننامههای مذکور دیده شده، انجام میشود و براساس سنوات خدمت نخواهد بود.
فرهادی با تاکید بر اینکه هنرآموزان و معلمان باید متناسب با رشد و پیشرفت در جامعه از تغییرات جا نمانند، یادآور شد: برای مثال در حوزه آموزش مجازی و شبکه شاد باید به جایی برسیم که اولویت دانشآموزان باشد، در حوزه قانونگداری نیز باید به سمتی برویم که از آسیب مصون باشند و بستری خوب فراهم شود که دچار آسیب نشوند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه زیرساختهای فناوری، تغییرات کنکور، آزمونهای نهایی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم باید به صورت جدی عمل کرد، گفت: برخی ادعاها در رابطه با کاهش معدل مطرح شده است، اما واقعیت این است معدل کاهش پیدا نکرده است بلکه آزمون واقعیتر شده و از حافظهمحوری فاصله گرفتهایم.
وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا زیرساختهای فناوری آزمونهای نهایی فراهم شود، تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه باید تمام زیرساختهای لازم را برای مرکز سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش فراهم کنیم، این زیرساختها عبارتند از تصحیح اوراق، چاپ سوالات، فناوری ارسال لینک چاپ سوالات در لحظه و جلوگیری از تقلب که در این راستا با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی شده تا اعتبار لازم برای تهیه زیرساختهای فناوری وزارت آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی تامین شود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تمامی این امور منجر به کیفیت تعلیم و تربیت میشود؛ البته باید آگاه بود که آموزش محض اشتباه مطلق است، چرا که مدرسه محل تربیت و پرورش است و امور تربیتی امری بسیار مهم تلقی میشود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر حوزه امور تربیتی، پرورشی، مشاوره و تربیت بدنی و سلامت نیاز به تقویت دارد. انشاالله در آزمون استخدامی جدیدی که خواهیم داست، در کنار جذب معلم تعداد قابل توجهی مربی امور تربیتی، امور مشاوره و مربی تربیت بدنی و سلامت جذب خواهند شد تا این موضوع نیز حل شود.
وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به آموزشهای غیر رسمی توجهی ویژه داشت، گفت: در این نوع از آموزش اتفاقات مهمی رخ میدهد که در آموزش رسمی وجود ندارد، مسابقات، اردوها و... برنامههای بسیار خوبی هستند که باید آیندهنگرانه به آن توجه داشت.
فرهادی با اعلام این خبر که بهزودی تمامی مدارس شبانهروزی به مربی امور تربیتی و مشاوره مجهز خواهند شد، بیان کرد: به دنبال شایستهگزینی هستیم و باید کسی معلم شود که به فضای تعلیم و تربیت علاقمند است، معلمی صرفا یک شغل نیست، یک علاقه و مهارت خاص است که با ظریفترین سرمایه کشور سر و کار دارد و اصل بر این قرار گرفته که از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیروی انسانی را تامین کنیم. البته در شرایط اضطراری از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان معلم استخدام میکنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش از هوش مصنوعی در موارد مربوط به خود استفاده میکند یا خیر و اینکه یکی از مدیران استانی مدعی شده که از هوش مصنوعی برای تصحیح سوالات استفاده خواهد شد، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در آینده تکنولوژی بسیار نقشآفرینی میکند موضوع هوش مصنوعی است که ابزاری مفید خواهد بود، اما ما برای برگزاری امتحانات از بهترین و ایمنترین ابزارها در حال حاضر استفاده میکنیم و اینکه بخواهیم از طریق هوش مصنوعی آزمون برگزار کنیم یا از طریق آن سوال طراحی شود، در دستور کار ما قرار ندارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه هرچه تعداد معلمان نسبت به دانشآموزان افزایش یابد، کیفیت آموزش بیشتر میشود، گفت: سعی بر این است که کلاسهای استانداردی داشته باشیم و به بهترین نحو نیروی انسانی را تامین کنیم چرا که فضای مطلوب مدرسه یکی از مباحثی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث توزیع شیر رایگان در مدارس پرداخت و بیان کرد: از اوایل مهرماه با دستور رییسجمهوری محترم و معاون اول رییسجموری بحث توزیع شیر در مدارس ابتدایی کلید خورد که یکی از مواردی بود که دولت با سرعت اعتبار آن را تامین کرد. نهایتا بخشنامه توزیع شیر دانشآموزی در اوایل آبان به استانها ابلاغ شد.
فرهادی افزود: برای توزیع شیر از روش کشف قیمت استفاده کردیم که براساس آن یک پاکت شیر ۲۰۰ سیسی استریل به عنوان نمونه نهایی مشخص شد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع ادامه داد: در حال حاضر ۲۱ استان کاملا تحت پوشش توزیع هستند و حداقل یک نوبت شیر در مدارس آنها توزیع میشود، همچنین ۶ استان تحت پوشش حدود ۷۰ درصدی هستند و چهار استان نیز قرارداد تهیه شیر در آنجا منعقد شده و درحال فراهم کردن مقدمات توزیع هستیم. تمامی این موارد ناطر بر آمادگی کارخانجات تولید شیر با توجه به بسته بندی مورد نظر بوده است و ما دخیل نبودیم. امیدواریم این طرح پایدار باشد و به مقاطع دیگر نیز تسری پیدا کند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: توزیع شیر رایگان مدارس از مناطق محروم شروع شده است، همچنین مدارس غیرانتفاعی نیز میتوانند با نرخ مصوب از شرکتهای مورد قبول شیر تهیه کنند و در اختیار دانشآموزان خود قرار دهند.
فرهادی در پاسخ به این سوال که در آزمونهای استخدامی پیشروی وزارت آموزش و پرورش چه تعداد نیروی جدید به این وزارتخانهها تزریق خواهد شد، عنوان کرد: براساس پیشبینیهای انجام شده، بیش از ۷۰ هزار نفر استخدام خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص دانشآموزان افغانستانی تصریح کرد: باید به صورت جدی به دانشآموزان افغانستانی کمک کنیم چرا که مجهز شدن آنها به علم و دانش هم به نفع کشور ما خواهد بود و هم نفع این افراد. در حال حاضر چون به شکل غیر برنامهریزی شده وارد کشور میشوند، اینکه بخواهیم تخمین بزنیم طی سالهای آینده تعداد آنها چقدر افزایش مییابد، امری است انجام نشدنی و سعی میکنیم با توجه به استعدادها و تواناییهای خودمان نهایت کمک را انجام دهیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در بحث آموزش دانشآموزان اتباع عملا به صورت تنهایی فعالیت کرده است، افزود: انشالله به کمک سفارت افغانستان و سازمانهای بینالمللی زیرساختهای آموزشی را برای این عزیزان تامین میکنیم تا بخشی از آلام و درد ناامنی آنها را کاهش دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از تمامی اتباعی که بتوانند شرایط لازم را برای تدریس احراز کنند و علاقمند به آموزش به صورت جهادی باشند استقبال میکنیم و فضای تدریس را در اختیار آنها قرار میدهیم.
فرهادی همچنین از عبور میزبان مشارکت خیرین در پروژههای آموزش و پرورش از ۸ هزار میلیارد تومان خبر داد.