محمدرضا ابراهیمی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول و آغاز سال جدید تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: مهر ماه نشاط، سرزندگی، حرکت به سوی رشد و پیشرفت و مبارزه با جهل و تاریکی است و سال تحصیلی جدید را با شعار "مهر نبوی" آغاز میکنیم.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون دانشآموز در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، افزود: آموزش و پرورش مهمترین ارگان ارتباطی بین حاکمیت و مردم است و همه اقشار جامعه به شکلی با این ارگان مرتبط هستند بنابراین آموزش و پرورش در جامعه جایگاه رفیعی دارد و این اصل در هر جامعهای که رعایت شود، آن جامعه رو به پیشرفت خواهد رفت و بیتوجهی به بحث آموزش، آسیبهای اجتماعی را افزایش خواهد داد.
مدیرکل آموزش و پروش استان خاطرنشان کرد: شعار امسال آموزش و پرورش "همه با هم مدرسه قوی" است و در این راستا " تربیت دینی، عدالت آموزشی" به عنوان یکی از مهمترین اهدافمان در سطح استان در دستور کار قرار گرفته و در ذیل آن به دنبال اجراییسازی سند تحول بنیادین در مدارس هستیم و باید تلاش کنیم تا آثار آن در مدارس مشهود باشد.
وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۹۰ مصوب شد، اما فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن اجرایی شده و آموزش و پروش برای اجرایی شدن کامل سند، طرح رهیاران سند تحول که بیشتر معلمان جوان هستند، اجرا کرده و در این راستا سال گذشته ۷۴ نفر و امسال ۵۰ نفر تحت این طرح، وارد مدارس دولتی میشوند و فعالیت میکنند.
ابراهیمی با بیان اینکه توجه ویژه به مدارس دولتی، یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به عدالت آموزشی است، متذکر شد: در همین راستا معلمین و نیروهای نخبه موظف هستند که نیمی از ساعات خدمتشان را در مدارس دولتی بگذرانند و همچنین شادابسازی و تجهیز مدارس دولتی تحت عنوان طرح شهید عجمیان در دستور کار قرار گرفته است. علاوه براین برای تحقق شعار تربیت دینی باید برگزاری نماز جماعت در مدارس، تقویت هویت ایرانی_اسلامی و موضوع حجاب و عفاف مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی با اشاره به برگزاری اردوهای پیشرفت در مدارس و تاثیر آن در آشنایی دانشآموزان با پیشرفتهای کشور در حوزههای مختلف، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۴۲ هزار دانشآموز در اردوهای پیشرفت شرکت کردند و امیدواریم که امسال تعداد بیشتری از دانشآموزان در این اردوها حاضر باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای برگزاری کنکور اشاره کرده و گفت: نحوه برگزاری کنکور یکی از مهمترین چالشهای کشور بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکار شرط معدل را در دستور کار قرار داد و برای تحقق آن دانشآموزان میبایست در یک فرآیند هماهنگ مورد ارزیابی قرار میگرفتند و در این راستا امسال امتحانهای نهایی سال دوازدهم، به شکل کاملا هماهنگ و به صورت الکترونیک برگزار و تصحیح شد و نتایج آن ۴۰ درصد در کنکور دانشآموزان تاثیرگذار بود و نتیجه آن در توزیع رتبههای برتر در کل کشور قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه سال جاری یک هزار و ۴۵۰ معلم جذب آموزش و پرورش استان اصفهان شدند، افزود: با این حال همچنان با چالش کمبود آموزگار مواجه هستیم و به دلیل کسری نیرو اصفهان در صدر پنج استان کشور قرار دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه در سالهای گذشته به مدارس ابتدایی بی توجهی شد، افزود: در حال حاضر بیشترین ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به آموزش ابتدایی و سهمیه ماده ۲۸ آموزگاری اختصاص یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فرآیند جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرده و گفت: سال ۱۳۹۱ بیست و پنج هزار دانشجو معلم وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و قرار بود که سالانه ۵ هزار نفر به عدد پایه ورودی اضافه شود تا چالش نیروی انسانی نداشته باشیم اما متاسفانه این رویکرد تغییر کرد و اعتقادی به جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت.
ابراهیمی با بیان اینکه از منظر سند تحول بنیادین تنها راه ورود به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم و با عنایت رهبر معظم انقلاب، دانشگاههای فرهنگیان مورو توجه قرار گرفتند و سال گذشته ۲۵ هزار نفر در کشور و دو هزار و ۳۰۰ نفر در استان اصفهان در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاههای فرهنگیان کل کشور در سال جاری ۳۰ هزار دانشجو معلم را پذیرش خواهند کرد، افزود: از این میزان دو هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو معلم جذب دانشگاههای فرهنگیان استان اصفهان خواهند شد و با تداوم این روند طی چند سال آینده مشکل کمبود نیرو جبران میشود.
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون اعلام نشدن نتایج آزمون استخدامی آموزگاران، گفت: مرجع برگزاری آزمون آموزگاران، سازمان سنجش است و آموزش و پرورش مسئولیت مصاحبه و ارزیابی متقاضیان را بر عهده دارد که این امر در چند هفته گذشته انجام و نتایج آن در اختیار سازمان سنجش قرار گرفته و قرار بود که نتایج نهایی آن تا اواخر هفته جاری اعلام شود.
ابراهیمی اضافه کرد: سازماندهی پذیرفته شدگان آزمون آموزگاری یکی از مهمترین دغدغههای ماست و بلافاصله بعد از اعلام نتایج، اقدامات لازم را انجام میدهیم، البته عموم این افراد تجربه کافی برای معلمی را دارند و جای نگرانی نیست.
وی با اعلام اینکه دوره ضمن خدمت مدیران مدارس غیر دولتی آغاز و برای معلمین نیز به زودی برگزار میشود، خاطرنشان کرد هر معلمی که قرار است در مدارس غیردولتی تدریس کند، باید ۳۶۰ ساعت دوره ضمن خدمت را سپری و کارت صلاحیت حرفهای معلمی را دریافت کند؛ هیچ مدرسه غیرانتفاعی حق ندارد افرادی را بکارگیری کند که کارت صلاحیت معلمی ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طبق آمار سال تحصیلی گذشته ۵۴ هزار دانش آموز اتباع در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنان دانشآموزان اتباع افغانستانی هستند، گفت: ثبتنام دانشآموزان اتباع از مهمترین چالشهای ما بود و در حال ساماندهی فرآیند ثبتنام آنها هستیم و در حال حاضر ورودی برخی مدارس بسته شده و تنها دانش آموزانی ثبت نام میشود که در سامانه یکتا کد رهگیری داشته باشند.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در کلانشهر اصفهان، یادآور شد: برخی از مدارس به دلیل قدمت و فرسودگی از مدار خارج شده و از طرف دیگر پدیده فرونشست تعدادی از مدارس کلانشهر اصفهان به ویژه در منطقه شمال شهر و همچنین مدارس برخی از مدارس شهرستانهای برخوار و شاهینشهر را از گردونه استفاده خارج کرده است.
ابراهیمی اظهار داشت: دولت در امر مدرسهسازی سرمایهگذاری و اهتمام ویژهای دارد و روند ساخت مدارس نسبت به گذشته بیش از ۲ و نیم برابر شده است و تعداد زیادی مدرسه در حال ساخت و پروژههای نیمه تمام بسیاری داریم.
وی متذکر شد: هفته گذشته ۵۳ واحد آموزشی در سطح استان به بهره برداری رسید؛ باید توجه داشت که نگهداری بنا و مدارس یکی از چالشهای مهم ماست و باید که در جامعه فرهنگسازی شود.