علیاکبر صفایی درباره فعالیت هندیها در چابهار بیان کرد: کشور هند هم یک کشور بزرگ است و هم آینده اقتصادی خیلی خوبی برایش پیشبینی میکنند. مذاکرات ما با این کشور طولانیمدت بوده و قراردادی منعقد شد که بعدا تغییر کرد؛ ما از ابتدای دولت برای این قرارداد تلاش کردیم که اکنون همه مشکلات حل شده و امیدواریم کمتر از یک ماه آینده جمعبندی شود. ما منتظر آخرین گروه هندیها هستیم و فقط یک بند از قرارداد باقیمانده که باید درباره آن به توافق برسیم و امیدواریم هرچه سریعتر امضا شود؛ زیرا قرارداد بلندمدت حافظ منافع ماست.
وی درباره نحوه قرارداد با هندیها در فاز یک بندر چابهار توضیح داد: این قرارداد بهصورت سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری و BoT هندیهاست. تا الان هندیها ۲۵ میلیوندلار سرمایهگذاری کردند که بهصورت جرثقیلهای ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که به توافق رسیدیم، شروع به فعالیت کردند اگرنه چند سالی این جرثقیلها راکد مانده بود؛ این تجهیزات شامل جرثقیلهای ساحلی، محوطهای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعهای از انواع مختلف تجهیزات است. همچنین ما در کنار فاز یک با هندیها، برای فاز دو بندر چابهار هم با شرکتهای خارجی مذاکره میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه اقتصاد دریاپایه بیان کرد: اقتصاد دریایی بیش از ۱۰ سال است که توسط رهبری مورد توجه قرار گرفت و در دولت سیزدهم اقدام عملی برای این موضوع شکل گرفت؛ و برنامهریزیها برای کارهای اجرایی صورت گرفت. الان در حوزه اقتصاد دریا در بخشهای مختلفی که میتوانیم فعالیت داشته باشیم، مانند حملونقل دریایی، فعالیت بنادر، گردشگری دریایی، منابع زنده و غیرزنده دریایی دستهبندی شده و بر اساس آن پروژههایی هم تعریف شده است.
صفایی ادامه داد: در زمینه زیرساختها و زیربناها و سرمایهگذاریها حملونقل دریایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم؛ سال گذشته ۱۸ هزار میلیاردتومان به بهرهبرداری رسید در زمینههای شناوری و توسعه بنادر کوچک و بزرگ. در بحث شناور اقدامات بزرگی انجام شده، ۳۳ فروند شناور به دریای خزر یا اضافه شده یا در دست خرید و ساخت است؛ در جنوب کشور هم شش فروند شناور به ناوگان دریایی اضافه شده و در دست برنامهریزی برای نوسازی ناوگان قرار داد.