کد خبر: ۴۳۰۲۵
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۳۸

برای دریافت کد بورسی چه مدارکی لازم است؟

اولین قدم برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه (بورس و اوراق بهادار تهران)، دریافت کد بورسی است. کد بورسی در واقع نوعی کد معاملاتی یا کد سهامداری است که به عنوان یک شناسه یکتا برای متقاضیان فعالیت در بازار بورس صادر می‌شود و هر فرد دارای یک شناسه منحصر به‌فرد است. کد بورسی یک […]
برای دریافت کد بورسی چه مدارکی لازم است؟

اولین قدم برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه (بورس و اوراق بهادار تهران)، دریافت کد بورسی است. کد بورسی در واقع نوعی کد معاملاتی یا کد سهامداری است که به عنوان یک شناسه یکتا برای متقاضیان فعالیت در بازار بورس صادر می‌شود و هر فرد دارای یک شناسه منحصر به‌فرد است. کد بورسی یک کد شناسایی در بازار بورس بوده که تمام فعالیت‌های مرتبط با بورس از جمله خرید و فروش سهام با آن انجام می‌شود؛ بنابراین افراد بدون داشتن کد بورسی، به هیچ وجه نمی‌توانند در بازار بورس فعالیت داشته باشند. کد سهامداری یا کد بورسی از ترکیب سه حرف ابتدای نام خانوادگی متقاضی و ۵ عدد به صورت تصادفی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود. حال متقاضیان فعالیت در بازار بورس، این سوال را در ذهن دارند که چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟ مدارک و شرایط دریافت کد بورسی چیست؟ در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با نحوه و مدارک مورد نیاز دریافت کد معاملاتی در اختیارتان قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش نحوه دریافت کد بورسی

افراد حقیقی یا حقوقی متقاضی فعالیت در بازار بورس، برای دریافت کد بورسی بایستی به یکی از شعب کارگزای‌های دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند و پس از ارائه مدارک هویتی و تکمیل فرم‌های مربوطه، کد بورسی خود را حداکثر ۲ روز کاری پس از امضای فرم دریافت کنند. این نکته را در نظر بگیرید که امکان اخذ کد معاملاتی به صورت غیرحضوری و آنلاین هم وجود دارد. صدور کد بورسی در چند مرحله زیر انجام می‌شود:

  • مراجعه به نمایندگی‌های معتبر و مجاز
  • ارائه مدارک مورد نیاز
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام
  • دریافت کد معاملات بورسی از طریق پیامک

در حال حاضر با گسترش اینترنت و سامانه‌های معاملاتی، دریافت کد سهامداری بسیار آسان شده است و متقاضیان، می‌توانند به راحتی بخشی از خدمات دریافت کد بورسی را به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام دهند؛ بنابراین افراد می‌توانند به وب‌سایت کارگزاری مورد نظر مراجعه کرده و به تکمیل فرم‌های مربوطه (مشخصات فردی، مشخصات تحصیلی و شغلی، اطلاعات مالی و اطلاعات حساب بانکی) اقدام کنند. این نکته را در نظر بگیرید که اطلاعات متقاضی باید به درستی درج شود تا ادامه فرآیند و بانک اطلاعاتی با مشکل مواجه نشود. همچنین در آخرین صفحه فرم ثبت نام، متقاضی می‌بایست در آزمون شرکت کند تا میزان اطلاعات فرد درباره بازار سرمایه سنجیده شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی

افراد حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در بازار سرمایه دارند، برای دریافت کد بورسی باید مدارک مورد نیاز را به صورت کامل به شعب کارگزاری‌های دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند که این مدارک به شرح زیر هستند:

الف- مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی اشخاص حقیقی

افراد حقیقی برای انجام معاملات آنلاین باید فرم درخواست کد آنلاین را هم تکمیل کنند که اگر مدرک تحصیلی حداقل دیپلم نداشته باشند، نمی‌توانند آنلاین معامله کنند و تنها به صورت حضوری و آفلاین، می‌توانند با کد معاملات (فرابورس) به معامله بپردازند. مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی صفحه اول و توضیحات شناسنامه
  • اصل و کپی پشت و رو کارت ملی
  • شماره حساب بانکی و شماره شبا
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی

ب- مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی که به دنبال دریافت کد سهامداری در بورس هستند، باید مدارک مورد نیاز زیر را تهیه کرده و به مراجع مربوطه ارائه دهند:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

به‌طور کلی افرادی که به دنبال فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار هستند، باید فرم مربوط به سامانه سجام را تکمیل کنند تا اطلاعات فرد به عنوان سهامدار در بانک اطلاعاتی ثبت شود. متقاضیان برای ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری باید مدارکی چون شناسنامه و کارت ملی را اسکن کرده و در قسمت دریافت کد سایت کارگزاری بارگذاری کنند یا ثبت نام را به صورت حضوری انجام دهند.

احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام

اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت اطلاعات به عنوان سهامدار در بانک اطلاعاتی باید نسبت به احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام اقدام کنند. احراز هویت حضوری و غیرحضوری به روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

  • احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام از طریق اپلیکیشن‌های موجود
  • احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام از طریق مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت
  • احراز هویت و تکمیل ثبت نام سجام در شعب کارگزاری مربوطه

چنانچه کارگزاری مورد نظر امکان ثبت نام آنلاین نداشته باشد، افراد باید به صورت حضوری به شعب کارگزاری مراجعه کنند و از واحد پذیرش شرکت، فرم‌های ثبت نام و سجام را دریافت کنند. دریافت کد بورسی از هر کارگزاری فقط یکبار با طی کردن مراحل صادر می‌شود و فرآیند بورسی شدن افراد بر روی معاملات آینده تاثیری نخواهد داشت. این نکته را در نظر بگیرید که اشخاص، می‌توانند تعداد زیادی کد آنلاین از کارگزاری‌های متفاوت دریافت کنند و برای این کار باید همه مراحل ثبت نام را در سایر کارگزاری‌ها انجام دهند.

مدت زمان صدور کد بورسی

حداکثر ۲ روز کاری پس از تکمیل فرایند ثبت نام، ارائه مدارک، احراز هویت، تکمیل ثبت نام سجام و در نهایت امضای فرم توسط متقاضی، کد بورسی صادر می‌شود. نام کاربری و رمز عبور معاملات برخط یا آنلاین از طریق ایمیل و پیامک برای متقاضیان ارسال خواهد شد. همچنین آدرس سامانه معاملاتی کارگزار مربوطه در پیام ارسال شده وجود دارد. نام کاربری و رمز عبور مختص به هر فرد بوده و اشخاص دیگر اجازه استفاده از آن را ندارند؛ بنابراین باید در حفظ و نگهداری مشخصات بورسی دقت کرد.

تعهد اشخاص متقاضی کد بورسی در زمان ثبت نام

افرادی که به دنبال فعالیت و سرمایه‌گذاری در بورس هستند، در زمان ثبت نام دریافت کد بورسی ملزم به دادن تعهد به سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که این تعهد به شرح زیر خواهد بود:

- تعهد شخص جهت فعالیت نکردن در سیگنال فروشی

در صورت فعالیت اشخاص در سیگنال فروشی، کد بورسی فرد مسدود خواهد شد. در این راستا دو بند مهم به تعهد‌نامه اضافه می‌شود که افراد متعهد می‌شوند که در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه فعالیت داشته باشند و از عضویت و فعالیت در هرگونه مشارکت و فعالیت (علی‌الخصوص شبکه‌های مجازی) بدون اخذ مجوزهای لازم خودداری کنند؛ در غیر اینصورت سازمان بورس و فرابورس، می‌تواند کد معاملاتی فرد خاطی را مسدود کند و در صورت نیاز برخوردهای قانونی را از طریق مراجع ذیصلاح نسبت به فرد پیگیری کند. همچنین افراد تعهد می‌دهند که آگاهی کامل از سود و زیان بازار سرمایه دارند و با علم مخاطرات بازار به دریافت کد معاملاتی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اقدام می‌کنند.

جمع‌بندی

اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار کشور باید در گام اول به دریافت کد بورسی اقدام کنند. افراد برای دریافت کد معاملاتی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری اقدام کنند. پس از ارائه مدارک ثبت نام و تکمیل فرم‌های مربوطه توسط افراد حقیقی و حقوقی، کد بورسی حداکثر ۴۸ ساعت پس از امضای فرم صادر می‌شود و در نهایت نام کاربری و رمز عبور معاملات برخط یا آنلاین از طریق ایمیل و پیامک برای متقاضیان ارسال خواهد شد.

اخبار
  • آخرین اخبار
  • پربازدید
  • پربحث
+ بیشتر
قیمت ارزهای دیجتال
قیمت سکه
قیمت ارز