شاهین با موتور تارا را میتوان شکست سایپا در زمینه موتور کنونی این خودرو دانست . موتور کنونی شاهین هشت سوپاپ است و توسعه یافته و توربو شده موتور تیبا است. در سال گذشته گزارشهایی از خرابی و آتش سوزی شاهین منتشر شده بود.
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفته است:«طبق مذاکرات و تفاهم اولیهای که با مدیرعامل شرکت سایپا صورت گرفته، به زودی امکان بهرهمندی این شرکت از توانمندیهای گروه صنعتی ایرانخودرو در زمینه قوای محرکه فراهم خواهد شد.در سال آینده ایرانخودرو، ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا تولید خواهد کرد.»
پیش از این سایپا خبر از تولید موتور TU۵ پلاس داده بود. اما حالا این شرکت دست به دامان ایران خودرو شده است.
شرکت سایپا هم اکنون با بحران نداشتن موتور مناسب روبرو است و موتور شاهین همچنان نسخه توربو شده موتور تیبا است این موتور دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است.
آرمان رضاپور رییس بخش ساخت داخل شرکت مگاموتور پیش از این خبر از تولید موتور TU۵ پلاس در سایپا داده بود.
وی گفته بود:«پروژه موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME۱۶ در حال اجرا است.این موتور از پیشرانه EC۵ ایده و الگو برداری شده است. با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن پیشرانه لحاظ شده است. قطعات آن نیز بومی سازی شده است.»
موتور TU۵ پلاس
گفتنی است موتور TU۵ پلاس درواقع همان موتور EC۵ است. بنظر می رسد پروژه ساخت این موتور در سایپا طولانی شده است و برای سال آینده این شرکت به سمت ایران خودرو رفته است.
موتور شاهین ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد و دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است. Tu۵ پلاس که موتور کنونی تارا است دارای ۱۱۰ اسب بخار قدرت است. موتور تارا تنفس طبیعی و ۱۶ سوپاپ است.این موتور نسبت به موتور هشت سوپاپ توربو شده تیبا که روی شاهین است دوام بیشتری دارد.