در گفت و گوی تیتر کوتاه با معاون وزیر صمت مطرح شد؛

دروازه فرصت‌ های جدید برای صنعت و تجارت ایران

برادران گفت: ما در سال های گذشته موفق شده ایم خط کشتیرانی خود را با برخی از کشورها فعال کنیم. از همین رو توانستیم صادرات نسبتا مناسبی به برخی کشورهای آفریقایی داشته باشیم.

دروازه فرصت‌ های جدید برای صنعت و تجارت ایران

آفریقا، دومین قاره پهناور جهان، با دارا بودن منابع طبیعی غنی، همواره به عنوان بازاری جذاب برای کشورهای مختلف مطرح بوده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال‌های اخیر تلاش‌ های گسترده‌ ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای آفریقایی آغاز کرده است.

قاره آفریقا دارای ذخایر عظیمی از مواد معدنی، نفت و گاز است که می‌تواند نیازهای روزافزون صنایع ایران را به این مواد اولیه تامین کند. از نظر جغرافیایی، آفریقا در همسایگی قاره اروپا و آسیا قرار گرفته و از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. توسعه روابط با این کشورها می‌ تواند به ایران در جهت تنوع‌بخشی به مسیرهای صادراتی و افزایش سهم خود در بازارهای جهانی کمک کند.

در سال‌های اخیر، گام‌ های بلندی در جهت ارتقای روابط ایران با کشورهای آفریقایی برداشته شده است. برگزاری نشست‌ های مشترک، امضای موافقنامه‌ های همکاری، اعزام هیئت‌ های تجاری و راه‌ اندازی خطوط کشتیرانی از جمله این اقدامات است.

پیرامون اهمیت این موضوع با محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت به گفتگو نشسته ایم. 

ایران و آفریقا در مسیر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی

برادران در این گفت و گو بیان کرد: خوشبختانه در خلال برگزاری دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا که اوایل اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد ما نشست های بسیار پرباری به همراه شخص وزیر صمت و به صورت جداگانه با هیئت های اعزامی از قاره آفریقا برگزار کردیم. یکی از نکات کلیدی این جلسات عزم کشورهای این قاره برای حرکت در مسیر توسعه با نگاه استقلال و با الگوبرداری از جمهوری اسلامی ایران بود. 

مهدی-برادران

وی افزود: عمدتا تقابل کشورهای این قاره با کشورهای استعمارگر در قالب خام فروشی مواد معدنی و ارزشمند کشورهای قاره آفریقا توسط دولت های استعمارگر موجب سواستفاده از ظرفیت های این قاره پهناور شده است. 

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: کشورهای قاره آفریقا در سال های اخیر نتوانسته اند به درستی از ظرفیت های خدادادی خود استفاده بهینه داشته باشند. از این رو به دنبال استقلال بیشتر و طی کردن مسیر پیشرفت و سازندگی در حوزه صنایع هستند. 

برادران افزود: در همین راستا ما در معاونت صنایع عمومی وزارت صمت چندین حوزه مشترک در راستای همکاری با کشورهای آفریقایی طراحی کرده ایم که یکی از آنها مواد غذایی است. خوشبختانه ما در سال های گذشته موفق شده ایم خط کشتیرانی خود را با برخی از کشورها فعال کنیم. از همین رو توانستیم صادرات نسبتا مناسبی به برخی کشورهای آفریقایی داشته باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما در حوزه همکاری مشترک با کشورهای آفریقایی بهره مندی ایران از مواد اولیه مورد نیاز خود اعم از مواد معدنی و سایر صنایع که در این کشورها وجود دارد تعریف شده است. 

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: تعاملات ما با کشورهای آفریقایی روند بسیار مناسبی را طی می کند. قیمت کالاهای ما برای آفریقایی ها نسبت به کالاهای اروپایی و کشورهای منطقه بسیار مقرون به صرفه است. با وجود این، هنوز ظرفیت‌ های بالقوه بسیاری برای توسعه روابط ایران و آفریقا وجود دارد. رفع موانع موجود بر سر راه تجارت با این کشورها، از جمله تحریم‌ ها، مشکلات بانکی و زیرساخت‌ های نامناسب حمل و نقل، از جمله اقداماتی است که باید برای استفاده حداکثری از این فرصت‌ ها انجام شود.

برادران با بیان اینکه یکی رویکردهای ما در وزارت صمت تهاتر کالایی است، افزود: این امر کمک می کند تا ما به جای ادامه دادن تجارت خود با کشورهای که تراز تجاری منفی با آنها داریم به سمت تهاتر کالا و واردات در برابر صادرات پیش برویم.

وی در پایان به برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در هفته اول اردیبهشت ماه در تهران اشاره کرد و گفت: در حوزه صادرات محصولات دارویی به کشور های آفریقایی طرح های مشخصی داریم که مذاکرات آن در نمایشگاه ایران اکسپو در قالب انجمن ها و غرفه های متخلف انجام شد.  صنایع غذایی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع خلاق و... در قالب برگزاری این نمایشگاه تعاملات بسیار خوبی را فعالان تجاری کشورهای قاره آفریقا به عمل آوردند. امیدواریم این ارتباطات در آینده ای بسیار نزدیک مثمر ثمر واقع شود.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد