معجزه تغذیه سالم برای سلامت قلب

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر پدیده ای که گرمی و خشکی فیزیولوژیک مزاج قلب را مختل کند می تواند زمینه ساز بیماری قلبی عروقی باشد.

معجزه تغذیه سالم برای سلامت قلب

دکتر صادق شکری خاطر نشان کرد که چیره شدن سردی یا رطوبت غیرطبیعی بر مزاج قلب، می‌تواند به اختلال در فرآیندهای تولید و ارسال پیام‌های لازم برای عملکرد طبیعی بدن و توزیع هوشمند گرما و انرژی منجر شود. بنابراین، افزایش ناسالم رطوبت قلب می‌تواند به این فرآیندها آسیب بزند و نیاز به کاهش بار قلب وجود دارد.

وی بیان کرد که افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند، کمتر با تغییرات غیرطبیعی مزاج قلب و عروق مواجه می‌شوند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. رژیم غذایی سالم شامل مصرف میوه، سبزیجات، فیبر، غلات، غذاهای با تأثیر پایین بر قند خون مانند برخی غذاهای دریایی، نخوداب، فلافل خانگی، خورش و سوپ‌های سبزیجات، آش‌های کم‌رشته و پُرسبزی، و چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون و اسیدهای چرب امگا ۳ (از ماهی یا گیاهان) به جای اسیدهای چرب ترانس یا چربی‌های اشباع است.

دانش‌آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد که رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند. این افراد کمتر به مصرف بی‌رویه گوشت و چربی‌های اشباع تمایل دارند. وی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم معرفی کرد و بیان داشت که مصرف مداوم آن‌ها به شکل دارو، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد که غذاهایی که از دیدگاه طب ایرانی لطیف و معتدل نباشند، می‌توانند در برخی شرایط به سلامت قلب آسیب برسانند. فست‌فودها مانند سوسیس، کالباس، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی، غذای مانده و منجمد، مصرف زیاد قارچ، کشک و پنیر کهنه، و نان با تخمیر و پخت نامناسب از جمله این غذاها هستند که به عنوان غذای «فاسد الکیموس» شناخته می‌شوند و مواد زیستی (اخلاط) حاصل از آن‌ها نامتعادل است.

دکتر شکری برخی خوراکی‌ها را برای تنظیم خونرسانی و تقویت و هماهنگی عملکرد محور مغز-قلب و دیگر اندام‌ها مفید دانست و گفت که این خوراکی‌ها در زمره فرآورده‌های طبیعی مفرح قلب (تعدیل و تقویت مزاجی و عملکردی قلب) قرار می‌گیرند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به بِه، گلابی، گل محمدی، زعفران، دارچین، هل، تخم گشنیز، زالزالک، بادام، فندق و بیدمشک اشاره کرد. مربا، خورش، عرقیات و چاشنی‌ها روش‌های مانوس و دلپذیری هستند که حکیمان این غذا/داروهای طبیعی را به چرخه روزمره تغذیه بیمار و خانواده وارد می‌کنند.

وی برخی از غذاها مانند شیره انگور، کباب گوشت گوسفند، سوپ ماهیچه گوسفندی، زرده تخم مرغ عسلی، زیتون و سیب را مقوی عضله قلب دانست.

منبع: ایسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد