بلیت هواپیما | سازمان هواپیمایی کشوری | قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما همچنان در اوج / ترفند شرکت های هواپیمایی برای گرانفروشی

قیمت بلیت هواپیما همچنان در اوج / ترفند شرکت های هواپیمایی برای گرانفروشی

در حالی وزیر راه و شهرسازی در خصوص فروش بلیت پروازهای داخلی بالاتر از نرخ‌های مصوب هشدار داده که برخی ایرلاین‌ها همچنان به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند.

تعیین قیمت بلیت هواپیما بستگی به چندین عامل دارد از جمله مقصد و مدت زمان سفر، فصل سفر، تاریخ خرید بلیت، سطح راحتی و کلاس پروازی که انتخاب می‌شود. همچنین شرکت‌های هواپیمایی نیز قدرت تعیین قیمت خود را دارند. برخی از ارائه دهندگان خدمات مسافرتی توجه به تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه نیز دارند که ممکن است قیمت نهایی بلیت را تحت تاثیر قرار دهد.

روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برای شرکت‌های هواپیمایی گرانفروش و متخلف خط و نشان کشید و به آنها هشدار داد در صورتیکه ایرلاین‌ها در موضوع بلیت همراهی نکنند، لغو مجوز خواهند شد.

مهرداد بذرپاش با یادآوری موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان عدالت درباره قیمت بلیت، افزود: برخی‌ شرکت‌های هوایی به موقوف الاجرا شدن حکم توجهی نکردند و برخلاف قوانین، قیمت بلیت‌های داخلی هواپیمایی را افزایش دادند که بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری بازرسی و نظارت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری ۶۰۰ تومان تومان به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه‌ای در بازار بسیار ناچیز است. اخیرا موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که دولت به احترام نظر وزارت راه و شهرسازی و رفاه حال مردم این طرح را لغو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند، گفت: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی در بلیت هواپیماها است.

بذرپاش همچنین از موافقت ۱۰۰ درصدی با انجام پروازهای داخلی توسط ایرلاین‌های خارجی خبر داد.

درحالی کمتر از ۲۴ از اظهارات وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد که بررسی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری نشان می‌دهد برخی ایرلاین‌ها همچنان به گرانفروشی بلیت هواپیما ادامه می‌دهند. در این بین شرکت‌های مذکور از حربه «پرواز بیزینس» برای فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب استفاده می‌کنند.

البته لازم به‌ذکر است که اواخر اردیبهشت ماه امسال حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به شرح زیر به مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی، پرواز چارتری از مبدأ تهران به ۶ شهر را ممنوع اعلام کرد؛

«پیرو ابلاغیه مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ در خصوص ممنوعیت انجام پروازهای چارتری از مبدأ تهران به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز دوباره متذکر می‌شود هرگونه فروش بلیط در مسیرهای یادشده در قالب پروازهای چارتری ممنوع است. لذا به‌منظور رعایت حقوق مسافرین از تاریخ این مکاتبه (۱۴۰۲/۲/۳۱) به‌مدت دو هفته فرصت داده می‌شود نسبت به ابطال تمام قراردادهای موضوع یادشده و اطلاع‌رسانی به مسافران اقدام شود. بدیهی است در صورت مشاهده ارائه هرگونه بلیط چارتری در مسیرهای یادشده، مجوز پروازی آن شرکت در مسیر مذکور به حالت تعلیق در خواهد آمد.»

این در حالی است که به عنوان نمونه هواپیمایی چابهار بلیت پرواز تهران-مشهد را برای تاریخ ۲۲ بهمن را با قیمت ۴ میلیون و ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رساند که خلاف بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری است. قیمت مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

هواپیمایی اروان بلیت پرواز تهران-شیراز را قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌فروشد. قیمت بلیت این مسیر پروازی برای هواپیمایی زاگرس یک میلیون و ۵۵۲ هزار تومان است. قیمت مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

در این بین برخی شرکت‌های هواپیمایی از جمله آسمان بلیت پروازها را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند. این شرکت بلیت پرواز تهران-بندرعباس را قیمت یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان می‌فروشد.

به‌نظر می‌رسد اظهارات دیروز وزیر راه‌وشهرسازی به واسطه کم‌کاری مشهود سازمان هواپیمایی در برخورد با ایرلاین‌های متخلف بوده و احتمال حضور شرکت‌های خارجی در کشور برای انجام پروازهای داخلی نیز هشداری به شرکت‌های هواپیمایی است. آنچه مشخص است شرکت‌های هواپیمایی خصوصی یا باید به نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری تمکین کنند یا این‌که منتظر لغو مجوز، افزایش قیمت سوخت و حضور ایرلاین‌های خارجی به‌عنوان رقبای قدرتمند در پروازهای داخلی باشند.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر