مالیات سنگین برای صاحبان خودروهای لوکس

طبق مقررات ماده (۳۰) قانون مالیات های مستقیم، نقل‌وانتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به‌استثنای ماشین‌های راه‌سازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، به ترتیب مشمول مالیات نقل‌وانتقال به میزان یک درصد (۱%) برای خودروهای تولید داخل و دو درصد (۲%) برای خودروهای وارداتی است.هرچه قیمت خودرو بیشتر باشد، طبیعتا باید مالیات بیشتری برای معامله خودرو بپردازید.

مالیات سنگین برای صاحبان خودروهای لوکس

نحوه محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل‌وانتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های تولید داخل یا وارداتی یکی از مواردی است که با توجه به علاقه مردم به خرید و فروش خودرو برایشان نامفهموم و مبهم است. برخی نیز که خودروی وارداتی دارند و آن را سالیان پیش خریداری کرده اند نیز معتقدند مالیاتی که به ماشین شان می خورد بر اساس تورم ایجاد شده است و می گویند قدیم قیمت ماشین آنقدر نبوده که نگران مالیاتش باشند اما الان با مالیات سنگین رو به رو می شوند.

مالیات خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی درخصوص اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل‌وانتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های تولید داخل یا وارداتی موضوع مواد (۲۸)، (۲۹) و (۳۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و ماده (۱۷) قانون مالیات‌های مستقیم ۱۴۰۰، مالیات خودروها به شکل زیر تعیین می‌شود:

الف) به استناد ماده (۲۸) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، شماره‌گذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، طبق نرخ‌های مندرج در جدول موضوع این ماده، مشمول مالیات و عوارض سبز می‌باشد.

ب) طبق مقررات ماده (۳۰) قانون مارالذکر، نقل‌وانتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به‌استثنای ماشین‌های راه‌سازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، به ترتیب مشمول مالیات نقل‌وانتقال به میزان یک درصد (۱%) برای خودروهای تولید داخل و دو درصد (۲%) برای خودروهای وارداتی است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا ۶ ‌سال پس از سال تولید، سالانه ده درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل درصد (۴۰%) مأخذ یاد شده است. به‌عبارت ساده‌تر، نقل‌وانتقال‌دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت، به‌جز موارد استثنای مذکور، درصورتی‌که تولید داخل باشند، به پرداخت یک درصد و درصورتی‌که وارداتی باشند، به پرداخت دو درصد مأخذ محاسبه مالیات سال تولید، ملزم خواهند شد.

همچنین تا ۶ سال اول ساخت خودرو، سالانه ۱۰ درصد مأخذ محاسبه مالیات تعویض پلاک، کاهش می‌یابد و از ۶ سال اول تولید به بعد، ۴۰ درصد مأخذ مذکور در جدول مقرر می‌باشد. درمجموع، ۳ عامل میزان مالیات هنگام نقل‌وانتقال خودرو را مشخص می‌کند: ۱- نوع خودرو: هرچه قیمت خودرو بیشتر باشد، طبیعتا باید مالیات بیشتری برای معامله خودرو بپردازید.

این موضوع درباره قیمت خودرو دست‌دوم هم صادق است. ۲- سال تولید: برای خودروهای مدل‌بالاتر، مالیات بیشتری تعیین می‌شود. ۳- داخلی یا خارجی بودن ماشین: مالکان خودروهای وارداتی باید مالیات بیشتری نسبت به مالکان خودروهای داخلی بپردازند.

 

منبع: مشرق
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد