معلمان آموزش پرورش | دانش آموزان

خبر مهم برای دانش آموزان و فرهنگیان / احتمال ادغام رشته های تحصیلی قوت گرفت

خبر مهم برای دانش آموزان و فرهنگیان / احتمال ادغام رشته های تحصیلی قوت گرفت

ایده عجیب آموزش و پرورش عملی می‌شود؟ / ادغام «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی» در یک رشته!

مقطع متوسطه، مرحله‌ای اساسی در سیستم تحصیلی، معمولاً شامل سه سال تحصیلی است و میانه‌راه بین مقطع ابتدایی و دوره دبیرستان می‌باشد. در این مرحله، دانش‌آموزان موارد علمی، ریاضی، ادبیات، و دیگر حوزه‌های تحصیلی را بطور جامع‌تر مطالعه می‌کنند و آماده می‌شوند تا به مرحله تحصیلات متوسطه پیشروند. این دوره معمولاً در دوران نوجوانی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان در طول آن با مفاهیم پیچیده‌تر و تخصصی‌تری در زمینه‌های مختلف آشنا می‌شوند. در اکثر سیستم‌های آموزشی، این مقطع با عنوان "متوسطه"، "متوسطه پایه" یا معادلهای مشابه نامیده می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به در دستور کار بودن بازطراحی شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم از سال گذشته، از ادغام و کاهش رشته‌های فعلی شاخه نظری خبر داد و اعلام کرد که درصورت نهایی شدن تصمیمات، ممکن است از دو سال بعد، ادغام رشته‌های نظری اجرایی شود.

محمدمهدی کاظمی با بیان اینکه بازطراحی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی متوسطه دوم از سال گذشته در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: این بازطراحی کار مشترکی بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است.

وی از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در این راستا، خبر داد و گفت: یکی از بحث‌ها ادغام رشته‌ها در شاخه نظری و کاهش رشته‌های فعلی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی همه با یکدیگر ادغام شده و یک رشته واحد خواهیم داشت؟، تاکید کرد: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده ولی بررسی کارشناسی آن انجام شده است. الگوهای مختلفی مد نظر است و اینکه کلا دو رشته یا یک رشته واحد داشته باشیم، در دست بررسی است.

کاظمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در صورت تعیین یک رشته واحد برای تمام دانش آموزان، تکلیف دانش آموزی که نخواهد برخی دروس خاص مثل زیست یا ریاضی را بخوانند چه می‌شود؟، توضیح داد: اگر این اتفاق رخ دهد طبیعتا یک سری دروس مشترک برای همه دانش آموزان مد نظر قرار می‌گیرد و در مقابل خود دانش‌آموزان یک سری دروس را متناسب با علایق و استعدادهایشان انتخاب می‌کنند. یا اینکه برای مثال عمده دانش آموزان شاید ۸ ساعت یک درس را بخواند ولی دانش آموزی که به همان درس علاقمند است می‌تواند ۱۲ ساعت یک درس را بخواند.

وی در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی است، خاطر نشان کرد: اگر تصمیمی هم گرفته شود به سال تحصیلی آینده نمی‌رسد و ما سعی می‌کنیم برای دو سال تحصیلی آینده این امر را اجرا کنیم. امید است ماحصل تصمیماتی که گرفته می‌شود یک برآیندی متناسب با نیازهای کشور باشد.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    با توجه به استخدام سی هزار افراد مترفقه برای باقی رشته ها در آموزش و پرورش وجود رشته های مختلف خصوصا علوم تجربی ویا ریاضی معنی ندارد .

  • ناشناس

    کلا میحوان آموزش و پرورش رو تعطیل کنن

  • حامد

    میخواهند بطور کلی و به تدریج آموزش وپرورش کنونی را جمع کرده و مکتب خانه باز کنند با ملا باجی

  • سام

    کم سستم آموشی رو خراب کردندحالا نوبت به رشته های تحصیلی رسیده ، تا حالا اثرات بد از ترمی واحدی ، پیش دانشگاهی و نظا م 6 , 3 , 3برای تطبیق دروس مونده خواهشا بدترش نکنید . اینا واسه بدست آوردن چندرغاز ، طرح های من درآوردی زیادی را می دهند . کارشناسای بیسواد مدرسه و کلاس درس ندیده . نمونه این به اصطلاح استاد زیادند که حرافی زیاد می کردند و وقتی سر کلاس اومدن چون عرضه یک ساعت کلاسداری مدرسه نداشتند در رفتند به همان دانشگاه تربیت دبیر بله حرف تاعمل فاصله اش زیاد است کاش کارشناسان و مدرسین مراکز تربیت دبیر چندسالی کلاس درس و مدرسه ی دیدند بعد .... .

اخبار
پیشنهاد سردبیر