بازاریابی کارآفرینانه در مصاحبه با مجید محمودی مدیرعامل آهن یک دو سه

در این مصاحبه، مجید محمودی مدیرعامل «آهن یک دو سه» به بررسی نقش کلیدی بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد مزیت رقابتی، نوآوری، فرصت‌یابی و خلق ارزش در بازار پرفشار فروش آهن‌آلات می‌پردازد.

بازاریابی کارآفرینانه در مصاحبه با مجید محمودی مدیرعامل آهن یک دو سه

این مفهوم که هدف اولیه یک کسب و کار کسب سود است به صورت گسترده‌ای مورد تأکید قرار می‌گیرد و ما هم در مجموعه آهن یک دو سه از این قاعده مستثنی نیستیم. سودآوری زمانی برای کسب وکارها می‌تواند حاصل شود که خدمات مجموعه در رقابت با سایر بازیگران، مزیتی به همراه داشته باشد. بنابراین ایجاد مزیت رقابتی، اقدامی بسیار حیاتی برای کسب و کارهایی است که به خصوص می‌خواهند در بازار خرید و فروش انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، لوله و ... متفاوت از دیگران عمل نمایند. به منظور حفظ این مزیت در مدت‌زمان طولانی، کسب و کارها باید اقدامات و فعالیت‌های خود را به صورت خلاقانه به انجام برسانند. بازاریابی کارآفرینانه، یک ساختار تئوریک برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم بازاریابی و کارآفرینی است. مفهوم کارآفرینی، مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است و همین عامل موجب شده است تا بازاریابی سنتی در کسب و کارهای امروزی، آن‌چنان کارآ و مؤثر نباشد. بازاریابی کارآفرینانه، می‌تواند شکاف فوق را به خوبی پوشش داده و دیدگاه‌های مختلف بازاریابی، مدیریت و کارآفرینی را یکپارچه نماید. همان‌طور که مجید محمودی در تحلیل‌های خود اشاره کرده، ایجاد مزیت رقابتی پایدار بدون خلاقیت در فرآیندهای بازاریابی امکان‌پذیر نیست.

ابعاد بازاریابی کارآفرینانه

بازاریابی کارآفرینانه به عنوان مجموعه ای از فرایندها شناخته می شود که به برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد ارزش و هدایت مؤثر کسب و کارها در محیط های در حال نوسان کمک می کند. از آنجایی که مشابه بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه نیز یک مفهوم چند بعدی است، محققان و دانشمندان مختلف هر یک ابعاد و مؤلفه های متعددی را برای آن در نظر گرفته اند.  

ریسک پذیری

ریسک پذیری نه تنها یک تمایل، بلکه یک توانایی است که بر اساس آن کسب و کار باید بتواند اقدامات حساب شده ای را انجام دهد تا خطراتی را که در پیگیری آن فرصت است، کاهش دهد. در چارچوب کارآفرینی، ریسک پذیری نه تنها تمایل به شانس در یک فرصت است، بلکه توانایی کسب و کار به استفاده از اقدامات پیش بینی شده برای کاهش خطر ذاتی در پیگیری فرصت ها است.

فرصت محوری

تشخیص و پیگیری فرصت بازاریابی برای موقعیت کسب و کارها بخصوص در حوزه خرید و فروش مقاطع فولادی، امری حیاتی و ضروری به نظر می رسد. برای شناسایی فرصت ها که تعیین کننده موفقیت شرکت است، لازم است به ارزیابی تناسب بین پتانسیل بازار با قابلیت ها و منابع شرکت پرداخته شود. اگر چه فرصت ها به صورت تصادفی به وجود می آیند، اما بازاریابان به عنوان فعالان جستجوی فرصت های جدید شناخته می شوند. پیشرو بودن و داشتن اراده قوی برای تبدیل شدن به پیشگامان در کسب و کارها باعث می شود کسب و کارهای کارآفرین قادر به برطرف کردن نیازهای مشتریان و تشخیص و بهره برداری از فرصت های جدید پیش از سایر رقبا باشند.

ایجاد ارزش

ایجاد ارزش، هسته مرکزی فعالیت های کارآفرینی و یک بخش جدایی ناپذیر از فعالیت های بازاریابی یک کسب وکار محسوب می شود. کسب وکارهای موفق بر فعالیت های تأکید دارند که به ایجاد ارزش برای مشتریان ختم شود. با این پیش فرض مهم که ایجاد ارزش پیش نیاز برای انجام معاملات و روابط است، وظیفه بازاریاب کشف منابع بکر، ایجاد ارزش برای مشتری و ایجاد ترکیبات منحصر به فردی از منابع برای ایجاد ارزش می باشد.

نوآوری

به طور ساده، نوآوری به تمایل شرکت ها در پذیرش ایده های جدید اشاره دارد. شرکت های نوآور به تمرکز بر ایده هایی که منجر به بازاریابی جدید محصولات می شود، تأکید دارند. نوآوری بر اساس روابط با مشتری و دانش بازار افزایش می یابد. در بازاریابی کارآفرینانه تمایل به نوآوری به جای مشتری محوری و تمایل به استفاده از شبکه های غیررسمی دیده می شود.

مشتری گرایی

در حال حاضر اکثر پژوهشگران در حوزه بازاریابی، مشتری گرایی را اصل انکار ناپذیر بازاریابی در نظر می گیرند. به طور کلی، مشتری گرایی می تواند شکاف نوآوری را بر طرف نموده و منجر به ایجاد رویکردهای نوآورانه در ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان گردد.

منابع

یکی از چالش های اصلی بازاریابی در سرمایه گذاری جدید کمبود منابع مالی و پرسنلی است که این کمبود نیازمند نظارت دقیق بر هزینه های بازاریابی و فعالیت های بازاریابی می باشد. کارآفرینان می توانند این مشکل را با به دست آوردن منابع اضافی مانند جذب سرمایه گذار، تسهیلات بانکی و با تلاش برای دستیابی به حداکثر دسترسی به منابع کمیاب کاهش دهند.  

 

مجید محمودی مدیر عامل آهن یک دو سه

 

جمع بندی

به نظر بنده هر فعالیتی که در آن خلاقیت وجود داشته باشد به نتایج مثبت منتهی می شود. صرف‌نظر از اندازه و نوع فعالیت کسب و کار، آن‌هایی که بازاریابی کارآفرینانه را به کار می‌گیرند، می‌توانند به‌عنوان کسب و کارهای کارآفرین در نظر گرفته شوند. در بازار پرچالش خرید و فروش آهن آلات استفاده از بازاریابی کارآفرینانه می تواند راه گشایی برای بسیاری از مشکلات باشد. این رویکرد بر اساس نگرش مثبت نسبت به ریسک و نوآوری شکل می گیرد. این فرهنگ، اجازه می‌دهد که انعطاف‌پذیری بالاتری در برابر کشف فرصت‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها ایجاد گردد. نکته مهم این است که فعالیت‌های نوآورانه در کسب وکارها نه تنها به دانش و مهارت بالا و درک مطلوب از بازار نیاز دارند، بلکه به انگیزه و اراده قوی نیز نیازمند است. مدیر عامل آهن یک دو سه نیز در سخنان خود بارها تأکید کرده است که نوآوری در بازاریابی، کلید عبور از محدودیت‌های بازار سنتی و ورود به فرصت‌های جدید است.

تیترکوتاه مدیا

شماره‌های اضطراری در مواقع بحران که باید بدانید

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار